Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
29.10.2002, Štěpán Mrázek, článek
Společnost Hitachi se rozhodla uvést LCD monitor, který je zaměřen na počítačové hráče. Celková doba odezvy tohoto monitoru je 16 ms, což znamená…
bob | 30.10.200220:22

Viem,ze to s touto temou nesuvisi,ale chcem si kupit teraz LCD co by ste mi odporucili z hladiska kvality i response time atd.Dakujem

Odpovědět0  0
stef | 31.10.20021:00

pri 15" samsung 152T, rychla odozva, dobre uhly, novy model, super tenky, a hlavne digitalny vstup, cena sice malicko vyssia nez bezne 15" lcd, ale jednoznacne stoji za to

Odpovědět0  0
Petr Fifka | 1.11.200213:16

Americká norma pro TV je NTSC a její snímkovací frekvence jsou 29.97, 30, 59.94, 60 a evropská je PAL a fps jsou 25 nebo 50. Samozřejme v obou případech nejpoužívanejší je 25 PAL a 30 nebo 29.97 NTSC. Pak je ješte norma pro filmy a ta má 23.976 NTSC a 24 ostatní.

Odpovědět0  0
Tomáš Kapler | 29.10.200219:33

také naprosto nesouhlasím. Americká norma pro TV je 25 snímků za vteřinu, evropská 26. A i tak tam můžete do každé vteřiny dát jeden až dva jiné snímky aniž byste si toho všiml (vnímáte to pak pouze podvědomě). Tedy jestli váš monitor/display zobrazuje 30 nebo 100 snímků za vteřinu, tak je to naprosto jedno, protože stejně nepoznáte rozdíl, stejně jako neodlišíte rozdíl u televize. Něco jiného jsou "duchové", tam ale záleží na kvalitě jednotlivých kusů a druhů, někdy má CRT víc duchů než LCD a naopak. A hlavní je, aby to stíhala grafická karta. U té totiž těch sto snímků smysl má, protože si můžete pak být jisti, že při náhlé změně scény s hodně vertexama neklesne výkon pod oněch kritických cca 20 snímků a že se vám to tedy na chvíli nekousne.
Vizuálním problémem LCD u videa i her zejména při pohledu zblízka jsou viditelné pixely - CRT mají nevýhodu, že jsou rozmazané, což ale zrovna u videa je výhoda.
Tedy abych to dopověděl, je jedno jak rychlá je sekvence - pakliže to máte připojeni na digitální výstup, tak by neměl být žádný problém.
Takže až tyto displye klesnou na polovinu, tj. cenu CRT (odpovídá to takto lepší devatenáctce), tak to bude prodejní bomba, takhle to bohužel zatím domu nepatří (za těch 10 tisíc navíc si všichni raději koupí dvojnásobek paměti a rychlejší procesor a ještě jim zbude)

Odpovědět0  0
Marek | 29.10.200220:25

Dle mého názoru je mezi 25 snímky 60 snímky za sekundu rozdíl. Máte pravdu že normální film běží s 25 snímky ale proč by potom existovaly filmy s 60 snímky. (Četl jsem že to někde existuje.) Je jasné že 25 snímků je spodní hranice a proč by výrobci měli vyhazovat peníze. Přirovnal bych to jako k 50Hz a 100Hz televizi. Člověk si všimne že ta 50hz bliká až když je uvidí vedle sebe. Sám třeba na hrách rozdíl rozhodně vidím.

Odpovědět0  0
Ladis | 29.10.200210:21

Vážený pane Mrázku!
přikláním se k ostatním komentátorům s doporučením, aby jste si o technologii LCD něco přečetl, než budete něco tvrdit takto veřejně. Aby totiž byl obraz na LCD plynulý a bez duchů, tak na to není potřeba měnit obraz 85-100x za sec, jako tomu je u CRT monitorů. Pokud si to naštudejete, tak dojdete k závěru, že tvorba pohyblivého obrazu na LCD se velmi podobá projekci filmu na plátno. Tam, pokud vím se zobrazuje 25 políček za sec. Využívá se "setrvačnosti oka". A tady se ptám - je u filmu obraz trhaný? Je v akčních zcénách obraz rozmazaný? Samo, že není. Tedy s z toho plyne, že v nejhorším případě může být celková odezva pro obraz bez duchů na LCD i 1/25=40ms. To potom LCD umí právě, jako u filmu, 25 obrazů/sec. (tvorba duchů potom závisí na velikosti rise time ....) Ale dnešní LCD jsou lepší, odezva je < 25ms (to znamená 40 obrázků/sec)a těch 16ms u zde prezentovaného LCD je už opravdu pro hráče, abych tak řekl, s "jepičíma očima".
Myslím, si že LCD už dávno předehnaly ve většině schopností CRT monitory. Pouze ta barevná věrnost, zejména při změně úhlu pohledu je ještě o něco horší. Tady mají LCD co dohánět, ale rozhodně né v počtu zobrazených snímků ze sec.

Odpovědět0  0
Štěpán Mrázek | 29.10.200211:31

Otestujte pár akčních her na LCD (nemluvím o videu či kancelářských aplikacích) a potom si můžeme o jejich kvalitě popovídat znovu. Měl jsem možnost tstovat 50, 45 a 25 ms různých značek a ani LCD s dobou odezvy 25 ms se (by´t vzdáleně) CRT nepřibližuje... Osobně si myslím, že u 11,6 ms už skutečně nebude podstatný rozdíl mezi LCD a CRT.

P.S: Nechci, aby moje komentáře vyzněly tak, že LCD technologii zatracuji (sám již pracuji jenom na LCD). Pokud si ovšem jednou za čas něco zahraji, pak jen vzpomínám na starý CRT monitor...

Odpovědět0  0
Ladis | 29.10.200212:04

Používám 17" LCD s odezvou 25ms již 10. měsíc a nikdy jsem nepozoroval při hraní her jakýkoli stín, naopak se mi na LCD hraje lépe, protože jsou hlavně tmavé herní scény hlouběji prokresleny, než na CRT. Už bych se k CRT nevrátil...... No, možná že asi nehraju ty nejakčnější hry.

Odpovědět0  0
Duriel | 29.10.200216:15

No hraji Q2 po netu a kdyz jsem presel z CRT na LCD(40 ms) tak se muj vykon podstatne zhorsil(napriklad railem jsem se nemohl za boha trefit),proste kdyz provedu nejakou akci tak se to na LCD projevi pozdeji nez na CRT.

Odpovědět0  0
BlackRider | 29.10.200217:58

film ma 24 fps a na akcni sceny je to malo(opravdu se to trha), jenze u filmu je clovek pouze pasivni divak a tak to vetsinou moc nevnima.
TV uz ma 50 pulsnimku za sekundu, coz jeste vzhledem k rozmazavacimu efektu televizi pusobi mnohem plynulejc.
Ale u her clovek musi clovek neustale vyhodnocovat situaci na monitoru a 50 fps uz pro ty zkusenejsi je malo.
Proto cim vic tim lip...

Odpovědět0  0
stef II | 30.10.20022:28

oki, pan mrazek, tak to poviem jasne polopate, 16ms pre rozsvietenie a zhasnutie bodu neznamena, ze sa obrazok obnovi 62.5 za sekundu, to je ta jedna z tych fundamenatalnych chyb, co by ste si mali uvedomit, nepredpokladam totiz, ze sa nejaky bod bude rozsvecovat a zhasinat z najbielejsej bielej po najciernejsiu ciernu 60x za sebou, skor to bude nieco ako cierna-tmavo_seda-seda a po chvili mozno nejaka cervena a pod. cize vasa uvaha ciastocne plati jedine pre okraje velmi kontrastnych objektov (cierna/biela) a tam sa iste moze prejavit vasich 62.5hz ale ista miera rozmazanosti a zotrvacnosti je pre ludske oko celkom v poriadku

cize este raz obnovovacia frekvencia LCD je dana speciafikaciami a nema skoro nic docinenia s dobou odozvy, su to dve rozne veci a preto vypocet 16ms=62.5fps je irelevantny

Odpovědět0  0
jindra | 29.10.20028:45

Ten fakt míchá jabka s hruškama,ať si o té odezvě nejdřív něco přečte.

Odpovědět0  0
Štěpán Mrázek | 29.10.20028:54

Ano já vím, že obě technologie (LCD i CRT) pracují naprosto odlišně. Ovšem faktem je, že doba odezvy 16 ms znamená 62,5 zobrazených obrázků za jednu sekundu.

V závěru jsem pouze poukázal na rychlost zobrazování jednotlivých snímků u současného běžného CRT monitoru a současného TOP modelu LCD.

Odpovědět0  0
Gm | 29.10.200210:51

Ups!!! No to je sranda. Ja si vzdy myslel ze doba odezvy u LCD ma co delat s dobou potrebou na zhasnuti a rozsviceni bodu (tzn. cim rychlejsi, tim mene "duchu" za pohybujicim se objektem). Jakou to ma spojitost s blikanim u CRT? Asi pro vas bude nejlepsi, kdyz se ten odstavec pokusite vysvetli lepe primo v textu, nebo ho radeji smazte.
Jen pomyslete co si o Vas lide pomysli? ;-)

Odpovědět0  0
Štěpán Mrázek | 29.10.200211:23

Ale já se s vámi nehádám, vím, že se jedná o dvě zcela rozdílné tehcnologie. Pokud se, ale pixel rozsvítí a zhasne za 16 ms pak to zvládne max. 62,5 za sekundu. Tvrdím pouze, že i ty nejlepší dnešní LCD jsou prostě na rychlé zobrazování pořád pomalé... Zkuste nějaké rychlé sekvence v akčních hrách (ty jsou z hlediska LCD kritické), video a kancelářské aplikace jsou již naprosto v pořádku.

Odpovědět0  0
stef | 29.10.20028:30

si neodpustím jednu poznámku - neporovnaval by som dobu odozvy LCD a obnovovaciu frekvenciu CRT, lebo by som mohol vyzerat, ze o danej veci moc neviem
;)

Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.