Lego Mindstorms jako levný laboratorní nástroj pro vědce
23.3.2017, Jan Vítek, aktualita
Výzkumníci ze Stanfordu využili platformu Lego Mindstorms k tomu, aby vytvořili robotické zařízení přesně pracující i s velice malými objemy kapalin. To tak může posloužit jako levné a dostupné zařízení pro biology, chemiky, lékaře a jiné.
Profesor Otto Wichterle použil Merkur pro výrobu prvních kontaktních čoček, tak proč by mladí vědci nemohli začínat na Lego Mindstorms? Tato platforma totiž může alespoň částečně a pro začátek nahradit drahé laboratorní vybavení, které se používá v různých vědních oborech pro práci s tekutinami, čili jeho součástí jsou různé nádoby jako misky, pipety, kyvety, atd. To ocení především biochemici a podobní.
Bioinženýra Ingmara Riedel-Kruseho napadlo při sledování studentů využívajících různé Lego systémy pro tvorbu pohybujících se robotů, že stavebnice této firmy by mohly posloužit i jiným způsobem. Se svým týmem tak vytvořil s využitím běžně dostupných stavebnicových součástí zařízení, které se svými možnostmi blíží mnohem dražší profesionální výbavě, jakou najdeme v laboratořích.
Jejich motorizovaná platforma vytvořená z Lego Mindstorms dokáže velice přesně pracovat s kapalinami a přesouvat je mezi kyvetami, miskami, a to mezi několikami najednou. Záleží na tom, jak toto zařízení vybavíme, ovšem v jeho možnostech je pracovat přesně s objemy i menšími než jeden mikrolitr, a Riedel-Kruse tak věří, že takováto platforma za stovky dolarů může dobře posloužit i v profesionálním či akademickém prostředí, aby nahradila zařízení o ceně tisíců dolarů. Nicméně spíše než o to mu jde o možnost rozšíření levných laboratorních pomocníků pro účely vzdělávání.
Právě proto ve své práci zveřejnil i podrobný postup a plány k tomu, jak si toto zařízení s využitím Lego Mindstorms vyrobit a také dal k dobru popis různých experimentů, které s jeho použitím lze provádět, a to se zaměřením na žáky základních škol i studenty středních škol. K dispozici je celá 65stránková práce s podrobným popisem výroby celého zařízení (i s CAD soubory) i s celým následujícím učebním plánem a pracovním harmonogramem pro studenty. Ti ostatně mohou k pokusům využít i běžně dostupné materiály jako potravinářské barvivo, kvasnice, ocet či cukr, aby prováděli pokusy s ředěním barev, zkoušením hustoty kapalin či jejih pH.
Zdroj: http://journals.plos.org
Bioinženýra Ingmara Riedel-Kruseho napadlo při sledování studentů využívajících různé Lego systémy pro tvorbu pohybujících se robotů, že stavebnice této firmy by mohly posloužit i jiným způsobem. Se svým týmem tak vytvořil s využitím běžně dostupných stavebnicových součástí zařízení, které se svými možnostmi blíží mnohem dražší profesionální výbavě, jakou najdeme v laboratořích.
Jejich motorizovaná platforma vytvořená z Lego Mindstorms dokáže velice přesně pracovat s kapalinami a přesouvat je mezi kyvetami, miskami, a to mezi několikami najednou. Záleží na tom, jak toto zařízení vybavíme, ovšem v jeho možnostech je pracovat přesně s objemy i menšími než jeden mikrolitr, a Riedel-Kruse tak věří, že takováto platforma za stovky dolarů může dobře posloužit i v profesionálním či akademickém prostředí, aby nahradila zařízení o ceně tisíců dolarů. Nicméně spíše než o to mu jde o možnost rozšíření levných laboratorních pomocníků pro účely vzdělávání.
Právě proto ve své práci zveřejnil i podrobný postup a plány k tomu, jak si toto zařízení s využitím Lego Mindstorms vyrobit a také dal k dobru popis různých experimentů, které s jeho použitím lze provádět, a to se zaměřením na žáky základních škol i studenty středních škol. K dispozici je celá 65stránková práce s podrobným popisem výroby celého zařízení (i s CAD soubory) i s celým následujícím učebním plánem a pracovním harmonogramem pro studenty. Ti ostatně mohou k pokusům využít i běžně dostupné materiály jako potravinářské barvivo, kvasnice, ocet či cukr, aby prováděli pokusy s ředěním barev, zkoušením hustoty kapalin či jejih pH.
Zdroj: http://journals.plos.org