LFP akumulátory v čínských EV vedou, 4. měsíc v řadě překonávají ternární
13.11.2021, Milan Šurkala, aktualita
Lithiové akumulátory jsou žádaným zbožím a Čína je jejich velkým producentem zejména kvůli obrovskému tlaku na elektromobilitu. Navzdory tomu může překvapit, že už 4. měsíc v řadě v instalaci do čínských elektromobilů vedou baterie LFP a nikoli ternární.
Existuje obrovské množství typů lithiových akumulátorů, které se liší chemickým složením a vlastnostmi. Mezi nimi vyčuhují zejména dva typy, LFP a ternární baterie NMC (ale najdeme i další typy jako NCA, NMCA, LMO, LCO, LTO,...). Čínská asociace automobilových výrobců pravidelně vydává statistiky ohledně instalovaných baterií a ačkoli svět do elektromobilů kvůli vyšší energetické hustotě preferuje ternární baterie NMC (v případě Tesly je to NCA) a jim podobné typy, v Číně vedou už 4. měsíc za sebou LFP.
ilustrační obrázek, autor: Yo-Co-Man, CC BY-SA 4.0, přes Wikimedia Commons
Za říjen bylo do elektromobilů instalováno 15,4 GWh akumulátorů, což je o 162,8 % více než v loňském říjnu, proti září je to ale 1,8% pokles. Ternární systémy z toho tvoří 7 GWh (meziročně +104,3 %), LFP pak 8,4 GWh (meziročně +249,5 %). Ačkoli si LFP akumulátory proti září lehce pohoršily, je zde vidět trend přechodu na LFP, kterému se automobilky mimo Čínu spíše vyhýbají. Výjimkou je Tesla, která na tyto články přechází u verzí Standard Range.
LFP mají výhodu v mnohem nižší ceně, jsou také o něco ekologičtější (nemají nikl, kobalt, mangan) a mají výrazně vyšší životnost (mnohdy přes milion km). Jenže mají malou energetickou hustotu, takže jsou vzhledem k množství uložené energie hodně těžké a nemají rády zimu. U NMC je pak patrný trend k navyšování podílu niklu a naopak snižování podílu kobaltu. V poslední době se výrobci soustředí právě na takové vysoko-niklové směsi, a tak tu máme vzrůstající podíly typů NMC622, NMC811 a dokonce Ni90.
Zdroj: news.metal.com