Logitech chce propojit fyzickou klávesnici s virtuálním světem
7.11.2017, Jan Vítek, aktualita
Problém systémů virtuální reality je ten, že nás vizuálně kompletně odřízne od reálného světa, a tak pokud jde o periferie, na něž potřebujeme občas vidět, je tu problém. Ten chce Logitech vyřešit pomocí speciálního senzoru a SDK.
S připravovaným nástupem VR headsetů, který se nakonec nepodařil tak, jak by si HTC, Oculus a jiné firmy představovaly, se objevil jeden podstatný problém. Jde o ovládání her či aplikací. Klasické periferie jako klávesnice a myš nepočítají s tím, že na ně nebudeme vidět, i když pro myš to velký problém není. V případě klávesnice se ale mnozí uživatele bez alespoň občasného vizuálního kontaktu těžko orientují a je naprosto nepředstavitelné, abychom kvůli tomu museli headset občas sundat. Některé headsety to řeší tím, že mají kamery, které tak dokáží na displej promítnout obraz reálného okolí, ale co kdyby bylo možné ve virtuálním světě nechat zobrazit virtuální klávesnici, jejíž podoba a poloha odpovídá reálné klávesnici, kterou máme před sebou?
Na to se zaměřil právě Logitech, který k tomu chce využít speciální ovladač připevnitelný na levý roh klávesnice a pak příslušné Bridge SDK, s jehož pomocí bude možné zajistit kompatibilitu s různými modely klávesnic. To vše ve spolupráci s firmou HTC, která na trh dodává populární headset Vive. Není tak divu, že na roh klávesnice se připojuje právě Vive Tracker, a to pomocí speciálního držáku, takže krom toho není ani zapotřebí nějaký speciální hardware.
Aktuálně je již k dispozici Bridge developers kit v ceně 150 dolarů, který tak není určen pro běžné uživatele, jako spíše pro vývojáře. Sada se skládá z klávesnice Logitech řady G, zmíněného držáku pro Vive Tracker a potřebného softwaru. Vše ostatní si tak musíme zajistit dodatečně, takže i samotný Vive Tracker v ceně 100 dolarů.
Po zapojení nám software Bridge ve VR světě ukáže virtuální klávesnici, která by měla být přesně tam, kde je ta fyzická, a tak bychom se s jejím pomocí měli být schopni trefovat do jednotlivých kláves. Zobrazovat se budou také ruce. Logitech zatím podporuje pouze své klávesnice s tím, že si můžeme upravit jejich vzhled, respektive texturu či skin. Můžeme si tak i zvýraznit některé klávesy či je naopak nechat zmizet.
K čemu by ale něco takového mohlo být dobré? Pokud pomineme různé aplikace, kde je smysl zřejmý, pak může být takové zařízení užitečné i ve hrách, ale v jakých? VR se dnes hodí především pro simulátory, a to letecké, vesmírné či automobilové. Jenomže pro ně už máme ovladače jako volanty či HOTAS joysticky, které mohou posloužit lépe a především na ně často ani nemusíme vidět. Složitější simulátory ale vyžadují klávesnici, a pro ně se tak Bridge SDK může hodit.
Co se týče 3D stříleček, v nich ovládání ve VR bylo a ještě nějakou dobu bude problematické, neboť náš virtuální avatar nesedí jako člověk před počítačem, ale chodí, běhá, krčí se, atd. Realitě nejblíže mají tzv. šlapadla, která nám dají iluzi, že také běháme, ale ve skutečnosti nás udrží na místě. Hrát takové hry s klávesnicí a myší by přitom šlo i bez vizuálního kontaktu s těmito periferiemi, a řešení Logitechu tak nijak neřeší ten rozpor, že se snažíme dostat do VR světa běhající postavy pohodlně usazení na židli, kde pak není jasné, jak ovládat pohyb postavy, zaměřování zbraně a celé to skloubit s volností rozhledu. Klávesnice a myš jsou pro takový případ zcela nevhodné, a tím i Bridge SDK.
Zdroj: techPowerUp