Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
Komentáře od maraou (2)
Office v RDP ma problemy treba s cliboardem a taky redponsibilitou komunikatoru, konfiguraci zvuku ­(Teams­). Dalsi problemy jsou treba s propagaci oznameni na primarni desktop apd.
Protitomu veskere 3D jsme rozhybali na Cendino­/thinclinc. Sdileni akceleratoru, skalovani HW mezi uzivatele bezproblemove. Do 10 uzivatelu­/stroj je to zadarmo. Proti VMware horizon+ nVidia VDI usetrite milion na licencich a implementaci.

W11 for arm ma nejaky konkretni podporovany hw? Mel jsem za to, ze to funguje jenom jako virtualka na macOS

Odpovědět0  0
Jo no, mam za sebou cca 12 let experimentu s ruznymi distribucemi Linuxu v roli primarniho desktopu a MS office aplikace vzdalene na RDP nebo ve virtualu jsem dosel k definitivnimu predsedceni ze…
Muj primarni desktop Musi mit nativni instalaci MS Office.

Vsechno ostatni se da pripojit vzdalene jako workhorse na pre­/post, vypocetni servery atp. A klidne at to vse bezi na cemkoli, kdyz to bude mit vykon, spolehlivost a rozumne naklady.
Odpovědět0  0
Mozna jede, ale otazka je jak a z jakym usilim ze :)
Odpovědět1  0
Mam uz jenom jednu otazku, co na tom teda pocitas?
Odpovědět0  0
A jede na tom i neco uzitecneho, jako nativni Windows + Office, nebo na to musim mit team techniku, aby to zprovoznili?
Odpovědět0  0
Amper Altra za 3000$ a pomeranc za 3000kc…nic mezi tim nemate?

Btw. Na tom videu je prinosna ta pasaz, jak tam popisuje vsechny ty legrace, nez na tom neco rozbehal a kdyz uz to rozbehal, tak to vlivem emulace nemelo zadny vykon.
Odpovědět4  0
Nevim co mate za panely. Ja kupoval Munchen Solar, kde vyrobce garantuje degradaci z 20% na 16% po 30 letech.
Odpovědět0  0
Cena panelu bohuzel zustava stejna, ale kvuli dotacim. Kamarad dela projektaka velkych instalaci. Par mesicu zpatky mi rikal, ze vozi 1kwp z ciny od 4 tis. No ale proc by to prodavali levneji, kdyz dotace je 10 tis.?

Takze se pojdme podivat, co bude za 10 let v roce 2033. Cena kremikovych panelu bude jeste niz, protoze linky budou davno amortizovane. Budete mit se stestim akorat zpatky investici z roku 23. Vsude bude tolik solarnich elektraren, ze denni proud bude prakticky zadarmo.
Budete za techto podminek opet investovat kvuli 5% ucinnosti navic?
Odpovědět0  0
Ale jo, jako chapu, ze je potreba rozvijet se ve vsech smerech, ale game changer od par procent ucinnosti panelu necekam.

Akumulace energie at uz elektricke, nebo dlouhodobeho skladovani tepla ma uplne jiny potencial na promenu trhu.
Odpovědět2  0
No nevim, kremik ma ucinnost cca 20% a uz ted dramaticky meni evropsky trh s elektrinou. Ukazuje se, ze v kontextu cim dal castejsich zapornych letnich cen na vnitrodennim trhu je daleko cennejsi ekonomicka akumulace.

Uz ted na strechu bezneho rodinneho domu date panely, ktere nasobne prevysuji jeho vladstni spotrebu. V tomto ohledu nevidim velky smysl pro hledani panelu s vyssi ucinnosti.
Odpovědět1  0
No vidis ze to vis :­)

“Zbytecny CISC to RISC preklad” to je na tom to nejcenejsi. Arm je sice krasne optimalizovany, ale zpetna kompatibilita jim nevydrzi nikdy dyl, nez tri generace. Na x86­-64 bude bezet 30 let stary kod celkem bez problemu.

A to bude asi ten hlavni duvod proc se komercni profi aplikace citlive na vykon drzi intel­/amd jak hovno kosile. Muze se ti to nelibit, muzes s tim nesouhlasit, ale to je tak vsechno, co s tim muzes delat.
Odpovědět0  0
Otazka skalovani je dost konplikovana uz jenom proto, ze FEM zahrnuje desitku ruznych numerickych postupu od metod stanoveni vlastnich cisel, pres iterativni pristupy az po implicitni a explicitni řešiče. To podle toho, jakemu fenomenu se venujete.
Pak taky zalezi na spouste faktoru jako rozdah ulohy, typy pozitych prvku, hustota matice tuhosti.

Nicmene obecne implicitni problemy davaji smysl resit na nizkych desitkach jader.
Velke explicitni modely ­(crash celeho vozu cca ~10mil. elementu­) ma optimum nekde okolo 200 jader.
Odpovědět0  0
Vidím, že tady někdo zaspal dobu... dneska už prakticky nevzniká x86 kód... je to všechno amd64 ­(nebo x86­-64­), což je prakticky také RISC architektura.
Odpovědět0  0
To si pletete, já nic neobhajuji, já jenom nevidím ty aplikace.

Ansys zkompiloval Fluent na arm a s ­"jednoduchým FEM­" to nezvládl? Jestli ono to není tím, že FEM má o řád horší škálovatelnost, je to jiná třída numerických problémů.

Stejně tak neznám moc komerčních CAD, které by fungovali na arm... jedině snad Rhinoceros, který jede na Apple silicon jak po mrtvici.

Je to asi úzký pohled strukturálního inženýra, ale dneska má arm do univerzálního použití ještě dost daleko, třebaže benchmarky má asi skvělé... No těma se neuživím.
Odpovědět1  0
Ok, takze jaky CAD­/FEM si na tom spustim?
Jestli ono taky neni trochu nevo jineho vyresit inverz matice milionu DOF, nez odbavit miliony pozadavku na backendu nejakeho eshopu?
Odpovědět1  0
No super... zajdu hned za šéfem, že vyhodíme všechny ty servery a workstationy s Xeon­/Epyc, koupime jablka a RPI a místo CAD a simulací budeme spouštět GeekBench a ještě ušetříme za elektřinu, protože to nic nežere a konkurenci tím dáme strašlivě, ... ale velice strašlivě na prdel!
Odpovědět1  0
Tak to já předpovídám rovnou konec ARM a nastup RISC­-5
Odpovědět1  0
Tak divat se na NAS pouze jako na kus hardware je chyba.
Cena se zpravidla vrati v case potrebnem na rozchozeni a nainstalovani vsech tech aplikaci kolem.
Odpovědět0  0
Frekvenční měnič je přibližně to stejné, co měnič co znáte z FVE... jenom dokáže měnit frekvenci. Stačí aby se frekvence zamknula na 50Hz a můžete to pustit do sítě.
V čem konkrétně je to blbý předpoklad?
Odpovědět0  0
"Tam bude 2kW měnič s čistou sínusovkou?­"

No předpokládám, že běžné BEV o výkonu 100kW má integrovaný měnič s čistou sinusovkou minimálně 3x33kW + dostatečnou přetížitelnost.
Stačí využít jen to, co už tam je.

"Copak se očekává, že komponenty v EV nějakým zázrakem nepodléhají opotřebení?­"
Ono těch pár kW puštěných do sítě je tak malá zátěž pro BEV elektroniku v porovnání s běžnými jízdními režimy, že to snad ani nestojí za řeč.
Odpovědět0  2
Jak říkám všechno jde relativizovat a ano GT­-R určitě není stejný typ vozu.
Čas na Nordschleife určitě nereprezentuje užitnou hodnotu, komfort, jizdní vlastnosti za běžných okolností, což jsou u sériového auta nepochybně důležitější věci, než že máte o 5 vteřin lepší lap time.

Porsche chtělo dodat na trh auto, které bude lepší než Tesla S, což se jim v řadě ohledů podařilo. Tesla chtěla porazit Porsche, tak udělali řádně upravený Plaid a zase se jim to podařilo. Pro mě je překvapení, že ta platforma to zvládla i když na to nebyla původně navržená.

Jinak dalo asi čekat, že když do něčeho přidáte 350 koní, odemknete omezovač ­->320 a přidáte karbon­-keramické brzdy, tak že to zrychlí a bude to rychlejší než něco jiného s omezovačem na 260.
Odpovědět0  0
Pointa byla v tom, že stačí aby Veyron nejel maximálkou , ale stejnou rychlostí jako Tesla, pak pojede výrazně déle a dál ;)
Odpovědět1  1
To srovnani výdrže na plný plyn s Veyronem kapku kulhá, protože ten pojede přes 400 v hodině, zatímco Tesla o 80 míň a jak známo potřebný výkon ­(spotřeba­) roste podle Newtona minimálně s kvadrátem rychlosti.

Co se týče kombinace vysokého výkonu a výdrže, tam jasně vládnou hybridy viz 24h Le Mans.
Odpovědět0  0
Hezky pěkně, tak přece z té masňácké šlupky jde udělat auto. To jsem nečekal. Už je skoro tak rychlá jako o milion levnější GT­-R ­(7:19 po dešti­). :­)

Vím, dětinská reakce. Relativizovat jde všechno a uznávám, že odvedli kus dobré práce!

Jenom by mě zajímalo, jestli je ten WLTP dojezd pro tu opravdu nejostřejší verzi?
Odpovědět0  0
Co by jim v AMD asi delali, kdyz nemaji zadnou fabriku na cipy?
Odpovědět2  0
No já nevím, typická baterka na barák, má vydržet celou dobu, kdy produkce FV spadne pod bazální spotřebu. Tj třeba u nás ­(duben­-říjen­) od 18:30­-7:00. Máme 10,7kWh baterii LIFEPO4. 20% si stále držíme rezervu pro zajištění životnosti baterie a pro nejnutnější backup v případě výpadku sítě. To znamená že pakud má baterka ráno zbytkovou kapacitu 50% ­(skutečně se to někdy stává­), pak v baterce zbývá využitelných 3kWh. To je v kontextu nabíjení BEV úplné nic.

Samozřejmě šla by udělat baterie větší, ale pak začne být velice snadno ekonomicky nenávratná.

Pokud ale má někdo prioritu být plně soběstačný na úkor ekonomiky provozu. Pak musí mít baterku násobně větší a pak umoření letních zbytků do BEV může dávat smysl.
Odpovědět0  0
Trochu zapomínáte na to, že ne všichni žijí tak jako vy. Někdo je důchodce, někdo je na mateřské a čím dál více lidí dělá home office alespoˇn 1, nebo 2 dny v týdnu.
Odpovědět1  1
Solar nekdo koupil a kdyz se podivam na OTE za posledni ctyri dny, tak vam za nabijeni vaseho BEV muzou docela slusne platit.

https:­/­/www.ote­-cr.cz­/cs­/kratkodobe­-trhy­/elektrina­/vnitrodenni­-trh?date=2023­-05­-29
Odpovědět1  0
Ted jeste, kdy budou na trhu… NIO uz se trepe na seriove auto 400wh­/kg.

Verim, doufam ze zapad ­(Lyten, Northvolt­) nerekl posledni slovo.
Odpovědět1  0
Já jsem jsem zase frontman kapely druhá tráva. :)
Odpovědět0  0
Zavisi na typu a velikosti ulohy. Delam FEM simulace… explicitni rozvoj prinos minimalni.
Implicitni kod dava smysl pro ulohy v radu desitek GB.

U opravdu vetsich uloh je to must­-have, protoze 256GB RAM do dvou kanalu asi nedostanete.
Odpovědět0  0
Ja mam 4 kanaly v desktopu ;­)

Nadruhou stranu ze by to byl zazracny prinos pro bezneho uzivatele, to ani ne. Kdybych nedelal numericke simulace, tak o tom nemam ani paru.
Odpovědět1  0
Dá předpokládat, že teplota, proudy a napětí článků budou soustavně kontrolovány... při nabíjení, trasportu i vybíjení. Při anomálii se baterie odstaví­/ reviduje.

Letecký průmysl je pověstný důkladnou kontrolou a evidencí všeho, co kdy v historii ohrozilo životy pasažérů. Kdyby tomu tak nebylo, tak dneska už nikdo nelétá.
Odpovědět1  0
No nevím, kde to čtete, ale na wiki mají ­"Commuter payload: 1,134 kg­" ­(cca 103kg­/osobu­)
Dále tam operují s informací ­"With 260 Wh­/kg cells, the 900 kWh battery capacity ­(3,460 kg, 7,630 lb­) ­"

Zajímavý je obrázek níž... motory na koncích křídel vylučují selhání jednoho motoru... letadlo by se okamžitě roztočilo.
https:­/­/assets.newatlas.com­/dims4­/default­/24e360f­/2147483647­/strip­/true­/crop­/5184x2404+0+0­/resize­/1920x891!­/quality­/90­/?url=http%3A%2F%2Fnewatlas­-brightspot.s3.amazonaws.com%2Fd4%2Feb%2Fcb37bdb7498fafd8f75bd958de5e%2F1906­16evt­-2jml8376.jpg

Zdá se, že v pozdější verzi dostali rozum. Aerodynamická stabilita bude však velmi křehká... bude to řídit víc počítač, než člověk.
https:­/­/www.today.com­/video­/eviation­-alice­-go­-inside­-the­-groundbreaking­-battery­-powered­-plane­-137787973685
Odpovědět0  0
Jenom pro představu:
Eviation Alice unese 9+2 lidí max. vzletová hmotnost 8 tun.
L410 NG unece 19+2 lidí max. vzletová hmotnost 7 tun.

Teď už by mě zajímalo, kde to má křídla?

https:­/­/en.wikipedia.org­/wiki­/Eviation_Alice
https:­/­/cs.wikipedia.org­/wiki­/Let_L­-410_NG
Odpovědět0  0
To všechno může být.

Já jenom, když si představím kolik školení, certifikací papírování je s tím, než technik může sundat potah křídla, tak z toho mám osypky. On totiž potah křídla je významný strukturální prvek a nese postatnou část zatížení. Není zcela jednoduché do něj udělat díru na výmenu baterek.
Odpovědět0  0
No nevim, jestli ten projekt neni mrtvy kvuli ztratam v privadeci?
polovicni previseni znamena, ze potrebujete 2nasobny prutok na stejny odevzdany vykon.

pro porovnani...
Prevyseni­/delka privadece
Dlouhe strane 510m­/1500m ­(1:3­)
Slapy­/Orlik 200m­/35000m? ­(1:175­)
Lipno­/Dunaj 446m­/30000m? ­(1:67)
Odpovědět1  0
Z nějakého neznámého důvodu jste zapoměl zmínit, že Eletadlo musí nést celou hmotnost akumulátoru neustále, zatímco u spalováku si na základě letového plánu zvolíte kolik paliva skutečně potřebujete vézt a zbytek doplníte placeným nákladem což je vlastnost zásadní pro ekonomiku provozu.
Odpovědět3  0
Z zeleznou pravidelnosti kazde druhe windows stoji za kule… 2000 dobre ME spatne XP dobre Vista spatne 7 dobre 8 spatne 10 dobre 11 spatne 12 ?


11 jsme preskocili, tak doufam, ze 12 zase bude stat za zmenu. Protoze zmena za 11+ uz casto vyzaduje zbavit se “stareho” HW.
Odpovědět1  0
Co vam brani v tom pozadat o snizeni jistice? My nedavno snizovali na hospodarstvi z 3x50A na 3x32A a problem to nebyl.

Naopak novostavby maji casto problem ziskat pozadovanou kapacitu, protoze se treba stavi na okrajich obci, kde ta kapacita proste neni.
Odpovědět1  0
3tuny to nema, alespon ne bez posadky a nakladu.

Jenom drobne srovnani. Nejposlednejsi EuroNCAP MPDB bariera reprezentujici bezne auto v silnicnim provozu vazi 1400kg. Tolik asi k bezpecnosti, ekologii a udrzitelnosti.
Odpovědět0  0
To je právě problém, ačkoli se posílení rozvodů v budoucnu nevyhneme, nelze je dimenzovat tak, aby všichni měli garantováno maximum přípojky 24 hodin. Vedlo by to k nesmyslným dimenzím infrastruktury.

Ačkoli už teď se počítá s faktorem souběhu odběratelů, smart­-grid do budoucna bude schopen řídit spotřebu­-výrobu­-akumulaci tak, aby po stejných drátech bylo bez výpadků možno uspokojit větší množství zákazníků.

Jednoduše velké spotřebiče budou komunikovat s domovním elektroměrem a odebírat pouze volný dostupný výkon. Stejnětak elektroměr bude komunikovat s distributorem a bude vědět kolik je volné kapacity v síti.
Odpovědět0  0
Dvoutarifní sazba je zpravidla podmíněna např. vlastnictvím akumulačních spotřebičů jako je bojler. Když se HDO aktivuje, v desítkach tisíc domácností se aktivují spotřebiče, ty mají zpravidla ještě svoje termostaty, ale v poledne je v bojleru už dost velká kapacita k umoření. U nás třeba by aktivovali zátěž 6kw, pokud by se o to pokusili.... no nepokusili, díval jsem se.

Pro představu nám spínají HDO 23:30­-5:30 a 14:00­-16:00
Bojler D25D 8hodin NT

Další potenciální zákazníci:
Akumulační topení D26D 8h
Elektromobil D27D 8h
Kombinované vytápění D35D 16h
Odpovědět0  0
“Právě něco takového ale může být jedním z mnoha řešení pro to FVE.”

To jiste, ale problem je, ze neme flexibilni nastroje jak to resit. Nedavno mel CEPS prebytek o vikendu. Mohl by klidne aktivivat HDO mimo plan a zvysit tak odber v siti. Odberatele by dostali napriklad 12hodin nizkeho tarifu misto 8 ­(d25­) tedy elektrinu se slevou a byla by to win­-win situace.

Misto toho odpojili 400MW dotacnich solaru, ktere se budou kompenzovat a zaplatime to uplne vsichni… tzv CEZ­-win.

Jestli neumime nakladat ­(at uz z legislativnich, technickych, nebo moralnich duvodu­) s tim co mame, ceka nas opravdu hodne dlouha cesta k takovymto resenim.
Odpovědět4  0
Myslim ze tlak na infrastrukturu bude vysoky a bez smart­-grid to do budoucna nepujde.

Na jedne strane se distribuce uz dnes brani pripojovat male domaci FVE s par kWp a na druhe strane budou vznikat nabijeci stanice s celkovym odberem v redech MW?
Odpovědět1  0
Melete kraviny. I Čína na měsíci přistála a dokonce dolétla zpět s 1.7kg měsíčního materiálu.

https:­/­/en.wikipedia.org­/wiki­/Chinese_Lunar_Exploration_Program
https:­/­/en.wikipedia.org­/wiki­/Chang%27e_5

Je zajímavé, že měsíční hornina získaná nezávisle třemi soupeřícími zeměmi ­(USA, Rusko, Čína­) vykazovala podobné fyzikální i chemické vlastnosti. A to včetně těch vzorků přivezených lidskou posádkou. Byly zkoumány v různých laboratořích i Evropských a nikdo z vědců nevznesl žádnou pochybnost. Ani v době studené války, kdy byl enormní tlak diskreditaci soupeře ani později.

Asi ani jedna z těchto supervelmocí nemá dost peněz na to, aby zaměstnala odborníky z internetových diskuzí.
Odpovědět2  1
Pokud se má jednat o důvěryhodnou “pravdu”, pak je třeba aby kód i zdrojové databáze vědomostí byly otevřené a přístupné.
Odpovědět4  0
Nojo, slusne se odkopal :)
Odpovědět0  1
Je nas ve firme 300, nakladova sazba se pohybuje mezi 35­-90€­/h. Rocni naklady na zalicencovani SW nasobne prekonavaji rocni naklady na HW. Myslite, ze by nejaky pricetny ITik lajznul ladit parametry CPU aby potencialne ohrozil stabilitu byt o 1% pracovniho casu?

Jiny priklad… jsem samostatny specialista. Hodinu prace si cenim na 1000 korun. Zabiji 1­-2 dny prace ladenim a naslednym dlouhodobym testovanim, abych zjistil, ze mi CPU spadne ve stresu pred deadlinem. Nebo ty penize venuji do drazsi vyssi vykonostni rady ­(nebo serverove­)?
Odpovědět0  0
Tak rozumny predpoklad je, ze po sobu testovaciho rezimu tam bude pritomna asistence, ktera osetri problemove stavy. AI se pote douci. Pribudou ruzne signalizacni tlacitka a mechanika dveri se napriklad upravi pro vetsi citlivost.

Btw. Zavrenou holcicku by driv ropoznala AI, nez nepozorny ridic. Protoze AI sice nema selsky rozum, zato se neunavi, nema blby den a kontroluje vzdy a vsechno.
Odpovědět0  0
Budeme ucit stroje ohleduplnosti, protoze je to jednodussi, nez byt ohleduplni?

Bohate staci, kdyz si nektery z duchapritoˇmnych cestujicich stoupne do dveri a nenecha automat zavrit.
Odpovědět0  0
Jak to tak ctu, tak staci vystrel z Aurory a veci se muzou zacit “zlepsovat”. Delnicka trida povesi elitare na sloupy verejneho osvetleni a tridni spravedlnost nas dovede ke svetlym zitrkum.
Odpovědět1  0
Komponenta, jako je CPU musí fungovat rychle spolehlivě s rozumnou spotřebou out­-of­-the box. Overclocking a undervolting je na hraní pro puberťáky.
Odpovědět6  5
Ze se za poslednich 25 let rapidne meni klima vi kazdy zemedelec nebo lyzar.

Problem je, jak rychle se to deje. Podle ruznych mereni je to historicky bezprecedentne rychla zmena. On se zivot, priroda i zemedelstvi vzdycky nejak prizpusobi, ale pokud to bude prilis rychle, tak to muze mit velmi krute nasledky. Migracnimi vlnami pocinaje, kolapsem zemedelstvi a hladomory konce.

Klimatickou zmenu jiste nejde zastavit, ale uspechem by bylo alespon prestat pridavat plyn pri udrzeni zivotni urovne.
Odpovědět1  0
Jestli by Elon Musk neměl nejprve vyslyšet množství lidí podepisující petice proti Starlinku, než zakládat nějaké nové proti AI?
Odpovědět1  0
No zatím všechny qantové počítače vyžadovaly pro svůj provoz chladit kapalným heliem. Dokud to nepoběží za normálnějších teplot, tak to bude jenom hračka pro pár laboratoří.
Odpovědět6  0
To jsou zvláštní závěry. Jak konkrétně cache pomaha kompenzovat vetsi latenci core­/core?

Neznalý člověk by spíš řekl, že větší chache redukuje řádově pomalejší přístupy do RAM.
Odpovědět1  0
No právě, rodina s dětmi aby mířila k BEV modelu za dvojnásobek.
Odpovědět1  0
OK, takže na litry jim to vychází asi bohatě. Absence dojezdového kola zabolí v ten nejhorší okamžik a kočárek se rozebere na prvočinitele a bude se hrát tetris, ale asi tam půjde dostat. Praktičnost bude horší, ale asi se dá přežít.

Zbývá otazka, jak velká ­(malá­) bude ta varianta baterie obsažená v základní ceně a kolik bude příplatek za těch 450km WLTP?
Odpovědět0  0
To srovnani s Octavii, je uplne mimo misu. Kouzlo skodovky bylo vzdy to, ze na podvozek dane tridy namontovali karoserii s velkymi presahy do vsech smeru. Proto maji Oktavky tak velke previsy vepredu i vzadu a taky velmi nadstandartni vnitrni prostor.
Tohle ma mozna rozvor jako oktavka, ale previs nula nic, takze bud blafuji parametry, nebo obrazek je spatne.
Pomer delky prednich a zadnich dveri je taky nejak podezrely, tak mozna pro liliputy.
No ale nechme se prekvapit :)
Odpovědět2  0
600 tis. v holobytu od VW, znamená, že reálně na pultě to bude +dph +základní výbava = 800 tis reálná startovací cena za auto, do kterého se 4člená rodina s kočárkem neposkládá.

Rovněž se nemluví o tom, jestli 450km WLTP bude v základu, nebo v maximální konfiguraci, což je dost podstatná informace.
Odpovědět4  1
Pekna reserse… chat GPT?
Odpovědět0  0
Trh je komplikovany, segmentovany. BEV je z velke casti tlaceny politickymi rozhodnutimi ­(Evropa, Cina­). Obecne vetsina lidi z toho neni zase tak nadsena. Jediny kdo z toho realne profituje je ten, kdo ma jistotu, ze zaparkuje a levne nabije idealne na vlastnim pozemku.

Nejvetsi automobilky se spis drzi ve strehu a produkuji minimum BEV a preslapuji na miste.
Opravdu si myslite, ze Tesla ze 2% realne vykouzli behem par let zasadni obrat a dorovnat nektery z velkych koncernu, jak to naznacujete na paralele s telefony?
Odpovědět0  0
Je to 1,5­-2% svetove produkce vozu.

USA i Cina jsou ponekud v rozdilnych situacich. USA ma extremni suburbanizaci, lide ziji v rozsahlych relativne ridce osidlenych domku. U nas by se rekl satelit. Nemaji tam poradne ani chodniky, ani mhd. Takove oblasti byly sto let budovany ­(cilene tlaceny aromobilkami­) tak, aby maximalizovali vyuziti aut. Zajimave video o tematu treba tady https:­/­/m.youtube.com­/watch?v=1ybA4Orh2DE
Ano v podminkach USA to dava smysl, protoze pres noc v domku nabijete a pak muzete pres den fungovat.

V evrope, potazmo v cesku nastesti takova mira suburbanizace neni. Pri hustote siti verejne dopravy a s ohledem na to, ze 7 milionu lidi zije ve meste a 3 miliony lidi bydli v panelaku mate naopak obecne problem auto smysluplne parkovat a nabijet.

Cina potrebuje BEV hlavne kvuli extremnimu znecisteni ovzdusi v obrovskych aglomeracich.
Odpovědět0  1
Polovina ridicu ma problem zaparkovat, ne tak nabijet pres noc. BEV infrastruktura se rozsiruje snecim tempem, rozvodne site se rozsiruji jan velmi pozvolne.
I evropska reprezentace zacina preslapavat na miste s ohledem na utnutispalovaku.

Tesla pres svuj raketovy rust v poslednich letech dosahuje relativne zanedbatelne produkce ve svetovem meritku cca 2x velikosti Skoda Auto.

Jini hraci naopak zpomaluji nastup novych BEV platforem ­(VW Trinity­)

V takove situaci cekat, ze dojde k podobnemu prevratu, jako v mobilnim segmentu je ponekud iluzorni.


Odpovědět1  3
Nezbyva nez doufat, ze to budou mit automobilky dobre zabezpeceno. Dobre mireny hack udela z automobilistu rukojmi ve skleniku pecene zaziva.
Odpovědět0  0
U nás asi ano, na jihu Španělska se hodí pro pěstování i stín.
Odpovědět2  0
Možná by stálo za to zmínit, že AMD používá pro AVX512 FP výpočty sloučení dvou jednotek AVX2 ­(2x256 =512 bit­).

Xeon má to stejné 2xAVX2 a k tomu má ještě jednu jednotku dedikovanou pouze pro AVX512 navíc.

Což docela koreluje s nárustem výkonu mezi AMD a Intel při využití těchto IS
Odpovědět0  0
"Vaše lidi­"... To myslíš ty vaše rudé aparátčíky co tě platí za ten hnůj co tu píšeš, soudruhu?
Odpovědět14  9
Ani ten usb controler nema kondenzatory. Ani ty dc­-dc napajeci obvody nemaji kondenzatory. Nic neni potreba stabilizovat, filtrovat. Nikde zadny kondenzator, nebo jine soucastky citlive na teplotu…
Skoro bych rekl prelomova konstrukce.
Odpovědět0  1
Vsechno co je trvale na palube automobilu se bezne testuje na teplotni cyklus pv1200. To znamena cyklovani mezi teplotami ­-40 +85 stupnu Celsia. Uz pro bezne kondenzatory to muze byt problem.

Vemte si ze auto zustane zaparkovane nekolik dni nekde na jihu Spaneska na primem slunci. Bezny ssd ma operating temperature napr. 5­-50stupnu.
Odpovědět1  0
V jediném náznaku vás nechci zakazovat. Nemusíte mi vkládat do úst co jsem neřekl. Zakazování je “váš” totalitní nástroj. Já preferuji satiru.
Odpovědět0  0
Já bych věděl… co takhle Wrah666?
Blázen to je, rozumí úplně všemu a jeho totalitní sklony by mohly Muskovi inponovat.
Odpovědět6  3
Myslim, ze je tam chybka v socketech
Socket SP5 = LGA 6096
Sp 6 se ocekava naopak ze bude mensi, uspornejsi, min pametovych kanalu, min pcie.
Socket SP6 = LGA 4096?
Odpovědět0  0
I jadro je zavisle na spouste promennych, at uz politickych, nebo ze vam proste vyschne zdroj chladici vody. Diverzifikace zdroju je potreba.

Btw. Wrahu nejsi nahodou ty ten dedek co se tam na koci prednasky Vobeckeho pta? Prijde me to jako stejna kategorie kombinaci tendencniho mysleni a polopravd ala jedna pani povidala.
Odpovědět0  0
Super video.

Vobecký 1:54:00 : ­"Skepse vůči obnovitelným zdrojům není na místě.­"
Následuje řeč, kterou bych shrnul... nebuďme přizdisráči, ale tahouny... řešení existuje avšak jeho zvládnutí bude výzvou která nás může posunout, vykašleme­-li se na to, budeme zase montovnou.

Odpovědět0  0
Ještě jsem se na to podíval a ono BMW si nepatentuje vlastní rekuperaci, ale konkrétní technické provedení.
Přes páku, která koná kyvný pohyb se přenáší moment ­-> na volnoběžku ­-> převodovku ­-> setrvačník ­-> generátor.

Čili energie se neabsorbuje v tlumiči, ale jde si svojí nezávislou cestou. To je zřejmě to novum. Protože ostatní systémy se soustředily na tlumič, který se extrémně prodražil, současně se častěji musí měnit a to poslalo celou ekonomiku do kytek.

Tohle je věc, která má:
a­) Pouze jeden generátor na nápravu ­(pro obě kola společný­)
b­) Slouží po celou dobu životnosti vozu.

Je to asi logické řešení od BMW, protože si dokážu představit, že to řešení v budoucnu zastane i funkci stávajícího em­-ARS tedy aktivního podvozku.
https:­/­/www.youtube.com­/watch?v=ci88X­-qYevM
Odpovědět1  0
Vypracovali nekolik generaci toho systemu. Prvni byla dost nenazrana, coz bylo narocne i na spalovak. Uspesne nasazeni se tehdy podminovalo vyvojem druhe generace s rekuperaci.
Takhle nam to tehdy na fakulte prednaseli.

Zminka treba tady https:­/­/www.researchgate.net­/profile­/Ruichen­-Wang­-7­/publication­/332179795_Review_on_the_Research_of_Regenerative_Shock_Absorber­/links­/5ca4b906299bf1b86d61d54b­/Review­-on­-the­-Research­-of­-Regenerative­-Shock­-Absorber.pdf?origin=publication_detail
Odpovědět1  1
No patent… BOSE s tim prislo pred vice nez 15 lety. Sice se to tehdy uplne nechytlo, ale dodnes na youtube najdete prezentaci fantastickych jizdnich vlastnosti.
https:­/­/m.youtube.com­/watch?v=eSi6J­-QK1lw
Odpovědět1  1
Taková nějaká tabulka nám visela na zš v učebně chemie.
Už tehdy jsem tušil, že Lithium je docela jasná volba pokavaď se budou chtít smysluplné výkony.

http:­/­/www.dynamicscience.com.au­/tester­/solutions1­/chemistry­/redox­/electrochemicalseries.htm
Odpovědět0  0
Tak si to predstavte jinak…
Mejme desku polystyrenu vymrazenou na ­-80
Vedle toho desku kovu vymrazenou na 0.

Ktera z tech desek bude na dotyk pocitove teplejsi?

Vlivem rozdilne tepelne kapacity a hlavne vodivosti se polystyren okamzite povrchove ohreje od ruky a trebaze byl vyrazne chladnejsi pocitova teplota bude zcela jina.

Teplota neni jediny parametr.
Odpovědět0  0
Kdyz premenite 17% energie zareni na elektrinu nemuzete jej promenit na teplo.

Ze neco ma na dotek ruznou pocitovou teplotu nerika nic o odevzdanem teplu konvekci. Je mnoho parametru jako kapacita teplotni vodivost, ale chapu ze kdyz travis vsechen svuj cas placanim picovin na diskuzich, tak tezko muzes pochopit komplexnost takoveho problemu.
Odpovědět0  0
Emisivita pisku je cca 0.9. To btw znamena, ze pri pokryti panelem o ucinnosti 17% dojde naopak ke snizeni generovaneho tepla.
Odpovědět0  0
Smutna pravda o slovanech je ta, ze nejvetsi genocidu od konce 19. Stol. Na sobe systematicky pachaji sami v pravdidelnych intervalech do dnes.

At uz revolucni snazeni rudych wrahu, nasledne hladomory v dusledku nasilne kolektivizace. Pak uspesny podil na napadeni Polska, sem tam nejaky masakrik, ala Katyn. Systematicke vyvrazdovani polytickych odpurcu.

Samostatna kapitola je cele protinemecke tazeni. Kdy pomoci lidskych vln doslova obetovali sve lidi, kterym dali pouze moznost volby mezi nemeckymi a sovetskymi projektily.

Pri dobyvani uzemi nekolikrate takticky pozastavili frontu, aby meli nemci dost prostoru potlacit postupujici frontou vyprovokovana povstani v Polsku, na Ukrajine, nebo na Slovensku.

Ono z tech zminenych 20Mil. skovanu bylo nemalo tech, co meli v sobe sovetskou munici, nebo tech, co Stalinovi prislo vhod, ze uz nikdy nepromluvi.

“Osvobozeni” bylo jen intermezzem pred upevnovanim vlivu, likvidaci veskereho politickeho odporu a utahovani sroubu.

Kolik lidi pozreli gulagy, nebo umrzlo pri nucenych pochodech sibiri uz dnes nikdo nespocita.

Takhle bychom se mohli pokracovat az k dnesni Ukrajine, kde kde krasne videt, ze za sto let se hodnota slovanskeho zivota nijak neposunula.

Tolik o slovanske genocide a vzajemnosti. Premyslim, co jsem jen opomenul, treba nekdo doplni.
Odpovědět0  0
Myslim, ze apple silicon ma konstantni frekvence.
Odpovědět0  0
Monitor krásný, cena ovšem taky hustá 26tis.+
Philips vůbec kombinuje funkce, co se mi do kanceláře velmi hodí... dobrý obraz + integrovaná dokyna vcetne RJ45 pres USB­-PD. Pripichnete laptop a jede se.
Odpovědět0  0
Znovu… stovky tisic aut, desitky miliard km… vyrobit, namontovat sešrotovat. Zbytečně…

Docela si protiřečíte. Pokud bude segmentace zvlášť pro jih vs. sever. Pak jde výhoda z unifikace do kopru. Jeden model automobilu se zpravidla vyrábí v jedné lokaci. Pak už je jedno, jak moc budete segmentovat… segment již existuje.
Odpovědět1  1
“aftermarket nemusí držet pojistné zásoby rozdílných dílů, ale jen toho jednoho a to je v rámci celého dodavatelského řetězce ohromná úspora materiálu. “

No to je pičovina.
Ano je to zjednodušení ­(úspora­) na straně výrobce, ale jen díky tomu, že se ten náklad přenese rovnou na zákazníka při prodeji vozu ­(ne až při prodeji náhradního dílu­).

Kvantum materiálu, které ale musí jezdit po silnici, aniž by jej někdo vůbec využil ­(během životnosti vozu­) je mnoho násobně větší než toho, co by muselo být drženo skladem.

Mějme jako příklad sedačku s topným kabelem a bez něj. Kolik tun topných kabelů bude muset cestovat po silnicích zbytečně třeba v jižních státech, které někdo musel vyrobit namontovat zaplatit phm za hmotu navíc ­(Ano blbé půlkilo třeba ale pronásobeno stovkami tisíc vozů a kilometrů také nebude jen tak.­) a bez užitku zešrotovat? Opravdu to může ospravedlnit stovky až nízké tisíce držených náhradních dílů?

Notabene však nikdo by výrobcům nezazlíval, kdyby jako náhradní díl drželi pouze sedačky s topným kabelem, ale to se neděje ani dnes. Proč asi?
Odpovědět0  2
Vyborne, takze segmentace rozsireni instrukcnich sad se jeste zvetsi. Misto toho, aby se v case sjednocovala.

Intel ale zapomina na jednu podstatnou vec. Bude muset presvedcit vyvojare, aby mu ty programy kompilovali a ladili na miru jeho placenym instrukcim a to se dnes ­(AMD miri na 40% v serverech­) udela daleko hur, nez pred lety.

Cela situace okolo avx512 to pekne ilustruje. Intel neni schopen drzet konzistenci instrukci napric produkci a v case. Je to 7let co je ta IS na trhu a pouze relativne malo SW tuto sadu skutecne efektne vyuziva treba ze teoreticky potencial je daleko vetsi.
Odpovědět3  0
V zakladni vybave toho moc neni, presto zakaznik zaplati vsechno uz v te zakladni vybave. Umele se to sw. oreze a vesele leasingem k vetsim, hlavne dlouhodobejsim ziskum.

Priplatkova vybava drive znamenalo, ze si clovek zaplati za nejake vybaveni navic. Tohle sw. Zkripleni plne funkcnich veci mi nepride ani moralni ani ekologicke.

Je to stejne, jako byste si koupili domu super velkou sedacku urcenou pro 3 osoby a po zaplaceni extra poplatku se na ni mohli teprve posadit 4.
Odpovědět6  1
Nejeden inzenyr boucha prescasy a pak si na swh precte ze zbytecne :D
Odpovědět2  0
Máš pravdu soudruhu. Kvičeti stříbro, mlčeti zlato.
Odpovědět0  0
No vzhledem k nasazenym poctum jednotek je to pro Zetka tezky propadak. A to tam skoro zadne zapadni zbrane ani nejsou. Poslali tam 1000 rucnich ostepu a par raketovych systemu. Nejake houfnice. Zbytek jsou recyklovane postsovetske zasoby.

Zato Rusko melo 20x vetsi letectvo a moment prekvapeni na sve strane. Presto se jim nepodarilo ovladnout vzdusny prostor.
Rudove deklaruji jak jejch systemy S­-400 dokazi sestrelit Himars, no ztim jsme videli pouze to, jak Himars posnidal S­-400.

Putinova armada ma za sebou tak skvelou zbrojni vyrobu, ze musi lozit za Irancema a Severni koreou pro pomoc.

Spotreba lidi je tak nejak taky u Putina vetsi ­(ne ze by ho to trapilo, vsak mobilizuje dalsi­) radeji posle do tylu Cecence, aby kluky nahodou nenapadlo zdrhnout a radeji umreli na miste.
Odpovědět1  0
Ruske zbrane jsou bezpochyby nadcasove, proto i dnes muzeme najit T­-62 v akci. Zato tech par Armat ma tolik prace s brazdenim prehlidek, ze na bojiste jeste nepodivaly.
Odpovědět0  0
Všechny mrtvoly měřím stejně a invaze do IRQ, AFG a jiné rozhodně neschvaluji.
Odpovědět1  0