Mars Helicopter vyfotila padák i roztříštěný kryt z přistávacího modulu
28.4.2022, Jan Vítek, aktualita
Mars Helicopter zvaná Ingenuity si stále vesele létá na Marsu, ačkoliv měla její kariéra už dávno skončit. Nyní se díky ní můžeme podívat i na to, jak dopadl na padáku připevněný vrchní kryt přistávacího modulu.
Ingenuity nedávno provedla svůj již 26. let na Marsu, a to 19. dubna. Během něj se podívala na to, jak dopadl vrchní kryt s přimontovaným brzdicím padákem, který byl odhozen během přistání dne 18. února předchozího roku. Tyto snímky si přitom přímo vyžádali inženýři pracující na misi Mars Sample Return, která bude mít za úkol dopravit na Zemi vzorky, jež na Marsu právě sbírá rover Perseverance.
Jak můžeme vidět z tohoto obrázku, jde o vrchní kryt s padákem, od nějž se rover odpojil při sestupové rychlosti kolem 320 km/h ve výšce 2 kilometrů nad povrchem. Poté už sestup brzdil "raketový jeřáb" Sky Crane, jenž rover jemně usadil na zem a poté odlétl havarovat.
Je tak zřejmé, že i kryt bez svého nákladu musel dopadnout vysokou rychlostí, neboť tamní řídká atmosféra jej nemohla příliš zpomalit při sestupu na padáku.
A my můžeme jasně vidět, že se kryt rozbil na řadu malých úlomků, ale jeho středová část přesto zůstala celá a připevněná na opodál ležící padák.
Za zmínku ale stojí, že Perseverance vletěl do atmosféry Marsu rychlostí kolem 20.000 km/h, přičemž jej v první fázi zpomalilo tření s využitím tepelného štítu a až poté se otevřel padák. A pouze pomocí něj měl kryt těsně před svým dopadem zpomalit na pouhých 120 až 130 km/h, jak NASA odhaduje i na základě toho co můžeme sami vidět.
Pokud jde o padák s průměrem 21,5 metrů, který byl dosud největší, jaký byl na Marsu použit, NASA uvádí, že nenašla žádné poškození vlivem rozevření při vysoké sestupové rychlosti. Ovšem pořízené snímky teprve budou řádně prozkoumány v závěrečné analýze, nicméně NASA už má dávno k dispozici i záznamy z pečlivě dokumentovaného sestupu, které můžeme vidět třeba zde. Svou kameru měl vyhrazenou právě i padák a díky ní je vidět, že zřejmě nebyl nijak poškozen.
Samotný 26. let Ingenuity probíhal ve výšce 8 metrů, přičemž helikoptérka nejdříve urazila 192 metrů, aby pořídila první snímek a od daného místa pokračovala v předprogramovaném směru a pořizovala další snímky. Nakonec poodlétla 75 metrů a přistála. Celkově tak už strávila ve vzduchu přes 49 minut a urazila vzdálenost 6,2 kilometrů.