Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Matrox G400

6.4.1999, Vít Zatloukal, zpráva
Matrox G400
Ještě lepší čip než jsme čekali
Grafické karty a čipy Matrox patří bezesporu ke špičce v oblasti 2D grafiky. Posledním čipem - MGA G200 - se Matrox snažil prosadit i na herním 3D trhu. Ne že by se mu to snad nepodařilo, ale přece jen v benchmarkových testech poněkud zaostává za nejrychlejšími (Voodoo 2, Riva TNT apod.).

Zpráva o novém čipu značky Matrox proto vyvolala zájem všech odborníků i fanoušků. Nový čip G400 bude vybaven multi-texture schopnostmi s maximem 5 milionů trojúhelníků za sekundu. Podporovat bude AGP 2x i 4x a také 3DNow! instrukce od AMD. Používat bude 256-bitovou vnitřní sběrnici s maximální podporou pro 32MB paměti. Bude mít speciální 3D rendering array procesor. Kvalita obrazu by měla být ještě dále vylepšena díky technologii VCQ2 (Vibrant Color Quality). RAMDAC převodník bude pracovat na frekvenci 300MHz.

Podle Matrox by měl mít G400 až třikrát vyšší výkon než jeho předchůdce G200 (ve hrách, které nejsou limitovány výkonem procesoru). Předběžné benchmarkové výsledky alfa verze dosahují skóre vyšší 800 v ZD Winbench, více než 100fps ve Forsaken (s rozlišením 1024x768), výsledky byly dosaženy na Pentium III 500MHz.

Ve 2D oblasti se od Matrox dá očekávat jen to nejlepší, v ZD Business Winbench dosáhl G400 skóre více než 200 při všech rozlišeních a barevných hloubkách. G400 tak zůstal pouhých 10% pod teoretickým maximem (null driver).

Pro optimální využití AGP sběrnice byla architektura čipu G400 vytvořena zcela od základů (není to tedy jen vylepšený G200). G400 má duální 128-bitovou (vnitřní) datovou sběrnici, která umožňuje dvojí zřetězení příkazů, což znamená, že umožňuje číst/zapisovat 128 bitů dat v jednom cyklu.

Kvalitou obrazu překonává G400 i svého předchůdce G200, což určitě není jednoduché. Technologie VCQ2 používá 32-bitové vykreslování, a to i při použití duálních textur o velikosti 2048x2048. G400 podporuje Environmental Bump-mapping, který umocňuje dojem opravdovosti při zachování počtu snímků za sekundu. Environmental Bump-mapping umožňuje například dosáhnout efektu vlnícího se jezera pouhými dvěma trojúhelníky navíc. Mezi hry, které podporují Environmental Bump-mapping patří Slave Zero, Heavy Gear 2 demo, Expendable, Descent III nebo Rally Masters.

Matrox G400 podporuje také Dual-Head technologii umožňující dodávat separátní signály několika monitorům (z jednoho zdroje - grafického čipu). Znamená to, že na jednom monitoru můžete sledovat přehrávání DVD nebo TV vysílání a na druhém monitoru pracovat např. ve Windows. Případně je možné použít dva monitory pro získání větší pracovní plochy.

Na papíře a podle slov Matrox vypadá G400 velmi slibně, doufejme tedy, že svým slibům skutečně dostojí. Na trhu by se nový G400 měl objevit v květnu.

Doporučujeme náš velký přehled desktopových grafických čipů.