Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
12.9.2024, Milan Šurkala, aktualita
Solid-state akumulátory by mohly přinést vysokou bezpečnost i k dosud ne zrovna nejvíce bezpečným směsím lithiových akumulátorů. Factorial a automobilka Mercedes-Benz představují jednu takovou baterii.
ensidia (130) | 12.9.202414:25
Měl bych kousavý dotaz na autora. Co tak článek i o negativních zprávách v oblasti. Třeba za posledních pár týdnů?
1. 23 mrtvých fabrika na baterie . Baterie explodovala.
2. El. auto dva dny stálo v podzemní garáži a začalo hořet. Přes 20 lidí v nemocnici, zničeno 140 aut, poničená konstrukce objektu a 700 evakuovaných?
3. Tesla kamion v Kalifornii, neví se jestli požár mohl za nehodu nebo nehoda za požár. Na tom nezáleží. Ale 16h zavřená dálnice, 8h oba dva pruhy, nešlo to uhasit ani za pomocí letadel. Museli to nechat dohořet. Tu akci vyčíslili nejméně na 200 tisíc dolarů jen na zásahu hasičů, o poškozené ekonomice a času lidí nemluvě.
4. Že taková Tesla v žebříčku Consumer Reports ­(zaměření na spolehlivost­) dopadla 24 z 26.

Myslím že by se mělo psát objektivně a vyváženě.
Odpovědět0  3
maraou (483) | 12.9.202416:47
Kousavý dotaz na komentátora. To je ze sputniku, nebo to má nějaký důvěryhodný zdroj z ukončeného vyšetřování?
Odpovědět1  2
ensidia (130) | 16.9.20247:23
No viděl jsem přímo videa. Nestalo se to v zemích 3 světa, stačí prásknout do klávesnice a mrknout na googlu. :D
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4983) | 12.9.202417:26
1, A výbuchy jinde se nedějí? Dejte si do Google ­"výbuch v rafinerii­" a najdete jich desítky.
2, A pointa? Hoří i zaparkovaná spalovací auta ­(sám jsem byl svědkem hned dvou­). V ČR ročně začne hořet cca 2200 aut. Přece se tu nebude psát o každém požáru auta a je jedno, zda ICE nebo BEV ­(těch bylo za celou historii 511­).
3, Co Vám na to říci? Benzín nehoří? Dva případy z ne až tak dávné doby o tomtéž, akorát to vezlo benzín a ne baterku. Nějak zásadní rozdíl v neprospěch baterky tam nevidím. V jednom případě tu dálnici museli zavřít na několik měsíců a náklady na opravu nebyly 200 tisíc, ale 20 milionů USD.
https:­/­/edition.cnn.com­/2023­/06­/11­/us­/philadelphia­-i­-95­-collapse­-fire­/index.html
https:­/­/nypost.com­/2024­/05­/02­/us­-news­/tractor­-trailer­-carrying­-thousands­-of­-gallons­-of­-gasoline­-explodes­-into­-fiery­-inferno­-on­-connecticut­-highway­/
4, Moc nerozumím, co má s tématem společného spokojenost uživatelů Tesly.
Odpovědět2  0
ensidia (130) | 16.9.20247:41
1. Samozřejmě že se to děje, a taky se o tom píše. Tady se píše jen o teoretických věcech co možná budou za pár let. Ale o negativech reality ani tuk. :­)
2. Pointa? To jako fakt nechápete? Blafne spalovák tak se uhasí i malým hasičákem. Tady je škoda přes stomilionů kvůli jednomu vozidlu. Chápeme rozdíl. Škoda 1­-3 miliony a přes 100+? Hromada zraněných a evakuovaných. EV jsou zatím mladé a je jich málo, až zestárnou a bude jich více.
3. No srovnáváte dvě různé věci. To že velká cisterna skončí pod starým mostem a začne hořet to je fakt smůla. Ale EL. nákladák s megawatovou baterii je daleko horší. Nejde uhasit třeba jako ta cisterna. Toxicita je daleko horší musí se evakuovat široké okolí. Hold zlatý benzín když hoří s trochou plastu, než těžké kovy.
Cisteren je zlomek procenta v poměru k ostatní kamionové dopravě. Dokážete si představit že by něco takového bouralo v Praze 1 a muselo se evakuovat třeba 10­-100 tisíc obyvatel? :D Ale odpověď bude zase benzín hoří taky co? :D :D :D A co kdyby ten kamion přepravoval další baterie, to už by byla úplná legrace.
Odpovědět0  2
Milan Šurkala (4983) | 16.9.202410:25
1, Není pravda. Mrknu na rubriku o akumulátorech a vidím tam třeba problémy českých baterek HE3DA, měření nabíjení existujících LFP, praktické nasazení EV pro vyrovnávání živelných katastrof, vývoj ceny existujících baterií, prošetřování odstavování JE v Německu, nastavování max. nabití u Applu, množství vyměněných baterek u EV, spuštění výroby Na­-Ion, výsledky efektivity recyklace v existující továrně, atd. Na Světě mobilně, který se více věnuje samotným autům a ne tolik technologiím pro ně, máme třeba článek o tom, jak výrobci snižují plány na EV kvůli nezájmu, obrovské finanční ztráty Fordu v oblasti EV, nízké prodeje Cybertrucku, padání výkonu a mizerné brzdy Tesly M3P, zákaz vjezdu EV kvůli obavy z požáru do areálu nemocnice, propady prodejů EV v Německu, propady prodejů Tesly, stížnosti uživatelů na kvalitu Cybertrucku,...

2, No já nevím, tu Octavii, kterou jsem viděl nedávno hořet, se těmi hasičáky snažili uhasit tedy velmi, velmi, velmi marně. Jen pro info, počet EV na silnicích dramaticky stoupá, přesto počet požárů EV za poslední rok dokonce mírně klesl. Od roku 2021 se počet EV celosvětově na světě téměř ztrojnásobil, počet požárů je zhruba stále na stejné úrovni.

3, No tu benzínovou cisternu také zrovna moc úspěšně neuhasili. Proč by museli evakuovat 10­-100 tisíc lidí? Evakuovali 0,5 km2. Praha má 1,4 mil. lidí na 496 km2, to je 1400 ­(i kdyby v nějaké extra husté oblasti, tak budeme třeba na 3000­). Vyšší desítky tisíc to nebudou.

4, Kvalita vozů jakékoli značky není předmětem pro SHW, to už spíše Svět mobilně ­(a tam se o nekvalitě Tesly psalo několikrát, ačkoli ani to není hlavním tématem serveru­). Mimochodem, dívám se na Cunsumer Reports, nejspolehlivější značky ­(https:­/­/www.consumerreports.org­/cars­/car­-reliability­-owner­-satisfaction­/who­-makes­-the­-most­-reliable­-cars­-a7824554938­/­) a Tesla je na 14. místě, tedy ve středu pole. Jako první jsou Lexus a Toyota, které zhybridizovaly skoro všechno, takže auta, která také většinou mají baterky. Co o kvalitě nekvalitě baterek a té technologii samotné to vypovídá, tedy pořád nechápu.

Dívám se na ceny Tesel na českém trhu a nepřijde mi, že by byla nějak nízká. Když se třeba dívám na Model 3 a Ausi A4, BMW3 nebo Mercedes C ze stejných let, tak Němci se dají sehnat i o dost levněji než Tesla ­(zejména BMW­).
Odpovědět0  0
maraou (483) | 16.9.202410:50
“2. Pointa? To jako fakt nechápete? Blafne spalovák tak se uhasí i malým hasičákem. Tady je škoda přes stomilionů kvůli jednomu vozidlu. Chápeme rozdíl. Škoda 1­­-3 miliony a přes 100+? Hromada zraněných a evakuovaných. EV jsou zatím mladé a je jich málo, až zestárnou a bude jich více.”

Elektroauta jsou v plenkách a jistě mají svoje problémy, které se řeší, například solid baterie , ale spalováky jsou tu přes sto let a mají pořád své problémy jako každá jiná technika.
Viz tahle nehoda. Blafne loď a hned jsou na ráně elektroauta až na to, že nakonec všechny vyndali nepoškozená a prodali. No zjistilo se, že nakonec to byl nejspíš spalovák. Proč ho neuhadil bezpečnostní systém lodi, když je to podle vás tak snadné?
https:­/­/zpravy.aktualne.cz­/ekonomika­/auto­/zacala­-lod­-plna­-auta­-horet­-kvuli­-elektromobilu­-ani­-jeden­-pry­/r~794b27e63a8511eeba5b0cc47ab5f122­/


Problém je v tom že informace o elektroautech jsou zveličovány částečně z neznalosti nových věcí, částečně z propagandy. Pak si člověk čte závěr z vyšetřování a všechno je trochu jinak.

Btw. Pisete o tocicite clanku, vite vubec, ze se lide travi vyfukovimi plyny?



Odpovědět0  0
Jardadoma (1548) | 16.9.202411:12
Lidi, naučte se rozlišovat mezi HOLD a HOLT.
Odpovědět0  0
ensidia (130) | 16.9.20247:55
4. Tak to nechápu. Tady se rádo píše o bateriích, el autech různých značek. Dokonce tady je rubrika Akumulátory, EV přímo s Teslou. Která to všechno spojuje. A že z nezávislého srovnání. To auto patří k jedním nejméně spolehlivým. Že je to bazarově neprodejné. A že třeba v Česku klesla za rok el aut o 300 tisíc z bazarech. Protože to nikdo nechce. :D

Zkuste nebýt mým oponentem, vycházím z ověřených zdrojů. Zkuste někdy psát vyváženě.
Když píšu ­(nebo kopíruju­) A, tak bych měl i B.
Kdybych psal já třeba o Jaderné elektrárně. Můžu psát jenom pozitiva. Ale psal bych i negativa: odpad, náročnost stavby a údržby. Atd... Fanda se nemusí rovnat, koni s klapkami na očích. Pardon

Celé odvětví EL mobility teď docela rezonují poslední události, a mluví se o zákonech o omezení a zákazech přímo pro tyhle auta. V Korei snad už je nějaký zákon na stole. Když to přeženu. Bouchne Černobyl, a já jdu psát o nových reaktorech co budou stavět ve Francii. Protože tohle se mi nehodí. :D
Odpovědět0  2
odb (545) | 12.9.20248:58
To je dovod preco sa do elektromobility nehrniem.
Verim vo vyvoj akumulatorov a to, ze o par rokov budu dostupne lepsie akumulatory, co moze a zmeni pohlad na elektromobily. Samzorejme verim aj v zmenu ceny.
Elektromobilita je stale este len na zaciatku.

V co este viacej dufam je, ze sa im ­"nahodou­" popri tom podari vyvinut lacnu a ekologicku bateriu, ktora nebude mat spickove parametre, co sa tyka energetickej hustoty ale bude sa perfektne hodit do ulozisk na prebytky zo solarov­(nestabilnych zdrojov elektriny­). To by bol masaker v energetike.
Odpovědět4  0
Milan Šurkala (4983) | 12.9.20249:03
Do úložišť na přebytky až tak nutně nepotřebujete vysokou energetickou hustotu. Tam se zatím zdá, že by mohly zamířit sodíkové baterie. Ty mají hustotu sice nízkou ­(většinou na úrovni Li­-Ion LFP, či spíše lehce pod­), ale jsou relativně ekologické a levné.
Odpovědět5  0
odb (545) | 13.9.202412:48
Relativne.
To je ten problem. Ak budu ekologicke a lacne aj bez slovicka relativne, tak potom to bude to prave.
Odpovědět1  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.