Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Mercedes-Benz EQXX: o 30% lehčí baterka a 400Wh/l na úrovni akumulátoru

5.1.2022, Milan Šurkala, aktualita
Mercedes-Benz EQXX: o 30% lehčí baterka a 400Wh/l na úrovni akumulátoru
Vývoj lithiových akumulátorů pokračuje dál a významný posun vpřed nyní ukazuje automobilka Mercedes-Benz. Její koncept Vision EQXX akumulátor proti nynějším běžně dostupným bateriím výrazně zmenšuje i zlehčuje.
I když se zde obvykle nevěnujeme autům, autonomní řízení pomocí umělé inteligence nebo technologie akumulátorů a výroby elektrické energie jsou tématy, kterými se zaobíráme. Právě dnes se podíváme na významný pokrok automobilky Mercedes-Benz a týmu HPP (High Performance Powertrains) na poli akumulátorů. V konceptu Vision EQXX, který byl nastíněn zhruba před půl rokem, je totiž lithiový akumulátor, jenž prošel významnými úpravami. Nejde tedy o revoluční technologii, která by využívala úplně jiných materiálů, ale o lithiový akumulátor, jehož anody mají vyšší množství křemíku a někteří by je tak mohli považovat za křemíkové akumulátory.
 
Mercedes-Benz Vision EQXX
 
O těch se v poslední době dost mluvilo (1234, 5) a nyní tu máme vůz, který je již obsahuje. To pochopitelně automaticky neznamená, že bude zítra v obchodech. Některé z technologií prezentovaných v konceptu ale můžeme čekat v následujících letech v běžné produkci. A co vše vlastně přináší?
 
Mercedes-Benz akumulátor srovnává s tím v modelu EQS. Tam pobere 108 kWh, zatímco v EQXX je lehce pod 100 kWh, ale to není příliš velký rozdíl. Akumulátor má ale poloviční objem a hustotu 400 Wh/l na úrovni akumulátoru. Pozor, ne na úrovni článku (tam mají dnešní články okolo 700 Wh/l), ale celého akumulátoru včetně obalu, chlazení a podobně. Celý akumulátor tak zabírá okolo 250 litrů objemu pod podlahou vozu. Pro zajímavost, Tesla Model 3 má akumulátor o objemu okolo 340-370 litrů, což u LFP akumulátoru znamená hustotu okolo 150-160 Wh/l a u NCA verzí pak asi 210-240 Wh/l. Kolem 220 Wh/l by měl mít i EQS. To je opravdu výrazný rozdíl.
 
Mercedes-Benz Vision EQXX

Mercedes toho dosáhl nejen navýšením hustoty samotných článků, ale také jiným uspořádáním a plně pasivním chlazením (zde je ale asi na místě se obávat o životnost, jak ukazují jiné pasivně chlazené elektromobily). 
 
Mercedes-Benz Vision EQXX
 
Zvýšila se ale nejen objemová hustota, ale také ta hmotnostní. Celý akumulátor má včetně příslušenství hmotnost 495 kg, což je o 30 % méně než ten v EQS (u něj to tak vychází na lehce přes 700 kg). Zatímco EQS má na úrovni akumulátoru asi okolo 155 Wh/kg (mezi 155 až 165 Wh/kg má i Tesla), u EQXX už to vychází na zhruba 200 Wh/kg. Opět, bavíme se o úrovni akumulátorů, ne článků. Akumulátor využívá napětí 900 V.
 
Mercedes-Benz Vision EQXX
 
Automobil váží navzdory půltunovému akumulátoru 1750 kg, má 150kW elektromotor a spotřebu pod 10 kWh/100 km. Tomu má dopomáhat i excelentní aerodynamika Cd 0,17 a vysoká 95% účinnost elektromotoru. Pro zajímavost, tučňák má Cd 0,05, EQS 0,20 a míč amerického fotbalu 0,18-0,2. Dle Mercedesu by vůz měl ujet 1000 km na jedno nabití. Další pomocí má být 117 solárních článků na střeše, které mají za ideálního dne nabít vůz na dalších 25 km. Zajímavostí může být i 47,5" obrazovka s 8K rozlišením 7680×660 pixelů.