Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Mercedes začal recyklaci Li-Ion baterií, získává 96 % materiálu a zpracovává i černou hmotu

Dnes, Milan Šurkala, aktualita
Mercedes začal recyklaci Li-Ion baterií, získává 96 % materiálu a zpracovává i černou hmotu
Automobilka Mercedes-Benz spustila v Německu nové recyklační centrum Li-Ion baterií. To se věnuje kompletní recyklaci, tedy zpracovává i černou hmotu. Dle výrobce se má získat zpět až 96 % materiálů.
Recyklace lithiových baterií je velkým tématem. Ačkoli je mnohými považována za něco, co ještě neexistuje, pravdou je, že recyklačních center jsou jen po Evropě už desítky. Problémem je však několik věcí. Většina z nich provádí jen první fázi, tedy recyklaci obalu, takže výsledkem je především hliník a měď, dalším výstupem je pak tzv. černá hmota, která obsahuje lithium, kobalt, mangan nebo nikl. Její recyklace je ale problematičtější a donedávna se téměř neprováděla. Černá hmota se nyní zasílá do jiných recyklačních center, která jsou schopná ji zpracovat, tedy zvládají druhou fázi recyklace baterií, je jich však podstatně méně, nejde o zrovna ekologický a ani levný proces. Poprvé se však v Evropě objevuje továrna na recyklaci Li-Ion akumulátorů, která zvládá oba tyto procesy na jednom místě.
 
Recyklační továrna Mercedesu v Kupenheimu
 
Továrnu otevřela automobilka Mercedes-Benz v Kuppenheimu na jihu Německa. Investovány do ní byly desítky milionů EUR a recyklační centrum má být schopno zvládnout vše, tedy rozmontovat akumulátory, dostat z nich hliník, měď, a pak pomocí hydro-metalurgického procesu získat také materiál z anod a katod, tedy lithium, nikl, mangan, kobalt a podobné prvky. Oproti tradičnímu pyro-metalurgickému procesu je ten hydro-metalurgický šetrnější díky mnohem nižším teplotám. Ty dosahují 80 °C, takže je potřeba méně vstupní energie. Továrna by měla být napájena pouze zelenou elektřinou, přičemž sama o sobě má na střeše o ploše 6800 m2 solární panely s max. výkonem 350 kW.
 
Recyklační továrna Mercedesu v Kupenheimu
 
Továrna v Kuppenheimu nicméně prozatím nemá nějak zázračnou recyklační kapacitu. Ročně totiž dokáže zpracovat 2500 tun materiálu, což je tak okolo 4000-5000 akumulátorů. Cílem projektu je ale především získat zkušenosti pro další továrny, které budou mít výrazně vyšší kapacitu.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
Doporučujeme náš obsáhlý článek o rozdílech v technologiích baterií.