Microsoft: 10 principů pro Microsoft Store útočí na chování Applu
11.10.2020, Milan Šurkala, aktualita
Microsoft se chce ukázat v lepším světle než Apple a představil 10 principů toho, jak se chce chovat ve svém Microsoft Store. Na rozdíl od nakousnutého jablka nechce blokovat jiné formy nákupu aplikací.
Spor mezi Epic Games a Applem zdaleka neskončil a společnost Microsoft se nyní snaží před veřejností ukázat jako ta, která se k vývojářům i zákazníkům chová podstatně férověji. Microsoft tak představil 10 principů toho, jak je možné na Windows dostat aplikace, jak se chce chovat a jaká budou pravidla. Jde o součást projektu koalice několika společností Coalition for App Fairness (CAF).
- Vývojáři si mohou sami vybrat, zda chtějí svou aplikaci nabídnout přes Windows Store. Jiné obchody s aplikacemi nebudou blokovány.
- Microsoft nebude blokovat aplikaci na základě byznys modelu vývojáře a jeho způsobu, jak chce doručovat obsah a služby včetně toho, zda je nainstalován na zařízení nebo streamován z cloudu (toto je jasná narážka na problémy herních streamovacích služeb na zařízeních Applu).
- Nebudou blokovány žádné aplikace na Windows na základě toho, jaký platební systém v rámci hry si vybere její vývojář.
- Vývojáři dostanou včas vědět všechny potřebné informace o příslušných změnách API.
- Každý vývojář bude mít přístup do obchodu s aplikacemi, pokud dodrží stanovené standardy a požadavky (např. na bezpečí, soukromí, kvalitu, obsah,...)
- Obchod s aplikacemi od Microsoftu bude vybírat rozumné poplatky, které mají reflektovat nabídky konkurenčních obchodů. Nechce nutit prodávat vývojáře prodávat něco, co nechce prodávat.
- Microsoft nebude bránit vývojářům komunikovat přímo s uživateli ohledně obchodních účelů.
- Obchod Microsoftu bude také aplikovat stejná pravidla pro své vlastní aplikace (Microsoftu).
- Microsoft nebude využívat neveřejné informace ze svého obchodu proti vývojářům při vývoji vlastních alternativ.
- Microsoftí obchod bude transparentní ohledně pravidel reklamy a marketingu, bude je aplikovat konsistentně a objektivně, bude také informovat o změnách.
V případě Windows 10 se tak Microsoft snaží využít pozice toho, že jde o otevřený systém, který se v dnešní situaci ani moc uzavřít nedá, a staví to tak do protipólu Applu, který je uzavřený jak na iOS/iPadOS, tak i na macOS. Byl bych však trochu opatrný s tím, o kolik víc je tu Microsoft ten "hodnější". Ostatně jedním z cílů tak násilné a nenáviděné propagace Windows 10 (kterou si jistě všichni ještě živě pamatujeme) mohlo být právě i protlačení obchodu s aplikacemi ve Windows 10, kde mohl mít Microsoft své provize, které by jinak nedostal (a proč by W10 dával uživatelům W7 a W8 zadarmo?). Ostatně možná vzpomínáte na Windows 10 S, které dovolovaly instalací aplikací pouze z Microsoft Store např. v zájmu bezpečnosti. Tedy ze stejných důvodů, které uvádí i Apple, vůči němuž se Microsoft nyní tak vymezuje.
Dobře to jde vidět i v situaci s obchodem s aplikacemi pro Xbox. Zde Microsoft otevřeně přiznává, že pro Xbox systém tyto principy nehodlá aplikovat. Dle jeho slov vývojáři Microsoftu investují spoustu času a peněz do vývoje hardwaru Xboxů, který je pak prodáván za nízkou cenu s nízkými maržemi nebo se ztrátou, a potřebuje si tak vybrat peníze právě na provizích z prodeje aplikací, které, světe div se, činí totožných 30 % jako u Applu, na který útočí.
Zdroj: theverge.com, blogs.microsoft.com