Microsoft hodlá ve Store prodávat AAA hry, budeme je však chtít?
29.2.2016, Jan Vítek, aktualita
Společnost Microsoft hledá cesty, jak zatraktivnit svůj obchod Store, v němž již dlouho mohou nakupovat uživatelé systémů Windows 8, 8.1 a 10, pokud tedy mluvíme o desktopu. Chce tak prodávat i AAA hry, ovšem s jistými omezeními.
Není žádné tajemství, že uživatelé desktopových systémů Windows vesměs ignorují obchod Store, což si pochopitelně uvědomují i vývojáři, kteří Store vidí jako zatím neúspěšný podnik. Je třeba říci, že Microsoft to nemá vůbec jednoduché. Na desktopových systémech jsme totiž zvyklí hledat aplikace zcela jinde než v obchodě, což v případě mobilních systémů neplatí, neboť tam je to právě naopak. Uživatelé přitom mnohdy aplikace ani nevyhledávají a jdou najisto, takže po instalaci nového systému nebo po koupi počítače už přesně ví, který prohlížeč, přehrávač multimédií, RSS čtečku, e-mailový klient, kancelářský balík a další software si nainstalují. K tomu tedy už vůbec nepotřebují nějaký obchod, když přes internetový prohlížeč lze kýženou aplikaci najít za okamžik.
Microsoft tak pochopitelně chce zajistit, aby si uživatelé jeho obchodu s aplikacemi více všímali a jednou z možností je nabízet vedle jednoduchých her také nejnovější AAA tituly jako Rise of the Tomb Raider. Na druhou stranu, na tomto poli zase bude muset bojovat především proti zabydlenému Steamu nebo agilnímu GOGu, jenž se snaží odlišit prodejem her nezatížených ochranou DRM. Prodej her na Storu by také měl mít svá specifika, ale ta přivítáme zcela jinak než absenci DRM.
Jde především o to, že hra z Windows Store přijde ne v podobě klasické aplikace se spustitelným souborem .exe, ale v rámci Universal Apps Platform, kde žádný .exe nenajdeme. Soubory takové hry budou navíc chráněny, což už samo o sobě znamená, že uživatel bude daleko menší možnosti, jak si hru upravit, pokud vůbec nějaké. A právě možnost úprav, zásahy do nastavení nad rámec povolených voleb v menu a modding je to hlavní, čím se PC hry odlišují od konzolových her a co jim dokáže značně prodloužit životnost.
To však není vše. Hry v rámci Universal Apps Platform mají znamenat i absenci podpory NVIDIA SLI nebo AMD CrossFire a žádný opravdový režim plné obrazovky, pouze okno bez okrajů, což znamená, že hra nebude mít exkluzivní přístup k hardwarovým prostředkům grafické karty. Pak tu je vždy zapnutý V-Sync, nefungující overlay (pápá Fraps) nebo nefunkční makra na myši. Nakonec se kritizuje, že Store zatím nemá žádná pravidla pro vracení peněz jako třeba Steam, kde můžeme za hru dostat celou zaplacenou částku, pokud ji nehrajeme déle než dvě hodiny. A to je dost času na to, abychom zjistili třeba to, že na ni náš hardware nestačí, nebo je tu jiný problém. Navíc je tu fakt, že hra zakoupená z Windows Store bude hratelná pouze na PC s Windows 10, zatímco Steam nám umožní ji hrát i na starších systémech Windows a pokud se objeví port pro ostatní systémy, pak i na těch.
Některé tyto problémy byly již potvrzeny vývojáři na Steamu a my nakonec brzy uvidíme, co nám Microsoft chce nabídnout. Chystá si totiž Quantum Break, první hru, která bude určena na PC pouze pro DirectX 12 (a tedy pouze pro Windows 10) a prodávána bude je ve Windows Store.
Zdroj: Howtogeek, Steam, Reddit
Microsoft tak pochopitelně chce zajistit, aby si uživatelé jeho obchodu s aplikacemi více všímali a jednou z možností je nabízet vedle jednoduchých her také nejnovější AAA tituly jako Rise of the Tomb Raider. Na druhou stranu, na tomto poli zase bude muset bojovat především proti zabydlenému Steamu nebo agilnímu GOGu, jenž se snaží odlišit prodejem her nezatížených ochranou DRM. Prodej her na Storu by také měl mít svá specifika, ale ta přivítáme zcela jinak než absenci DRM.
Jde především o to, že hra z Windows Store přijde ne v podobě klasické aplikace se spustitelným souborem .exe, ale v rámci Universal Apps Platform, kde žádný .exe nenajdeme. Soubory takové hry budou navíc chráněny, což už samo o sobě znamená, že uživatel bude daleko menší možnosti, jak si hru upravit, pokud vůbec nějaké. A právě možnost úprav, zásahy do nastavení nad rámec povolených voleb v menu a modding je to hlavní, čím se PC hry odlišují od konzolových her a co jim dokáže značně prodloužit životnost.
To však není vše. Hry v rámci Universal Apps Platform mají znamenat i absenci podpory NVIDIA SLI nebo AMD CrossFire a žádný opravdový režim plné obrazovky, pouze okno bez okrajů, což znamená, že hra nebude mít exkluzivní přístup k hardwarovým prostředkům grafické karty. Pak tu je vždy zapnutý V-Sync, nefungující overlay (pápá Fraps) nebo nefunkční makra na myši. Nakonec se kritizuje, že Store zatím nemá žádná pravidla pro vracení peněz jako třeba Steam, kde můžeme za hru dostat celou zaplacenou částku, pokud ji nehrajeme déle než dvě hodiny. A to je dost času na to, abychom zjistili třeba to, že na ni náš hardware nestačí, nebo je tu jiný problém. Navíc je tu fakt, že hra zakoupená z Windows Store bude hratelná pouze na PC s Windows 10, zatímco Steam nám umožní ji hrát i na starších systémech Windows a pokud se objeví port pro ostatní systémy, pak i na těch.
Některé tyto problémy byly již potvrzeny vývojáři na Steamu a my nakonec brzy uvidíme, co nám Microsoft chce nabídnout. Chystá si totiž Quantum Break, první hru, která bude určena na PC pouze pro DirectX 12 (a tedy pouze pro Windows 10) a prodávána bude je ve Windows Store.
Zdroj: Howtogeek, Steam, Reddit