Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Microsoft konečně popsal funkci hardwarově akcelerovaného GPU schedulingu

1.7.2020, Jan Vítek, aktualita
Microsoft konečně popsal funkci hardwarově akcelerovaného GPU schedulingu
Nyní už i AMD vedle NVIDIE podporuje hardwarově akcelerovaný GPU scheduling a jak jsme se dosud dozvěděli, ten má znamenat, že GPU či karta samotná si převezme od operačního systému správu své paměti. To ale jako vysvětlení zrovna nestačilo. 
Funkce Hardware Accelerated GPU Scheduling je ve Windows 10 dostupná od zbrusu nové verze (2004 či May 2020 Update) a nyní ji podporuje NVIDIA a v rámci betaverze ovladačů také AMD. Microsoft se nyní rozhodl, že na svém blogu tuto funkci konečně více přiblíží a popíše, přičemž my jsme se na ni už podívali z praktického hlediska a zatím nám vyplynulo, že není o co stát. Při hodnocení celkového přínosu se totiž dá říci, že může nastat zvýšení i snížení výkonu a v konečném srovnání tak nezískáme v podstatě nic. 
 
 
Microsoft začíná s tím, že nová funkce nabízí "efektivnější GPU scheduling mezi aplikacemi", což nabídne nové možnosti využití v budoucnosti a pokud se to udělá správně, nikdo ani nepozná, že tato změna nastala. Už z toho vyplývá, že nejde o funkci, kterou bychom si měli chtít honem rychle zapnout a očekávat od ní velké věci. 
 
Připomenout si také můžeme nástup Windows Display Driver Model 1.0 (WDDM) a s ním právě i funkce GPU schedulingu ve Windows. Předtím mohly aplikace úkolovat GPU, jak se jim zachtělo, čili využívaly globální frontu typu FIFO (kdo dřív přijde, ten dřív mele), což fungovalo v době, kdy GPU zatěžovala zpravidla jen jedna aplikace v režimu full screen. To ale nyní už neplatí a řízení přístupu ke GPU se ujal stále se vyvíjející WDDM využívající k danému účelu vlákno běžící s vysokou prioritou na CPU. To má přitom dle Microsoftu své nevýhody s ohledem na latence a overhead, kvůli čemuž byly aplikace psány tak, aby GPU scheduler systému mohl pracovat s předstihem na snímku N+1, zatímco GPU zpracovává snímek N. Vliv na latenci je pak více než zřejmý. 
 
Windows 10 May 2020 tak nabízí HW scheduler pro GPU jako volitelnou a ve výchozím režimu vypnutou možnost a už nyní je jasné, že nejde o "přímou správu paměti na grafické kartě", jak bylo dříve uváděno, ale o úkolování GPU, kde příslušný proces pro řízení této funkce nepoběží na procesoru, ale na samotném GPU. Samotný operační systém ovšem bude i nadále řídit prioritizaci procesů, ovšem to je sám o sobě méně náročná úloha, zatímco samotný management a přepínání kontextu, čili těžkou práci, na sebe vezme GPU. 
 
Jaká GPU to zvládnou? To Microsoft neupřesňuje a mluví pouze o moderních GPU s potřebným hardwarem a ovladači WDDM v2.7. Ostatně to bude záviset spíše na společnostech AMD a NVIDIA. Microsoft počítá s tím, že bude třeba v případě jednotlivých GPU generací provést důkladné testování v rámci komunity Insiderů, než se pro ně daná funkce uvolní pro běžné použití. Právě i proto není HW scheduling na GPU zapnut ve výchozím nastavení nových Windows 10, neboť hrozí problémy všeho druhu včetně BSOD. 
 
Dle informací z blogu Microsoftu jde nyní o první fázi, která jen připravuje půdu pro následující změny a novinky, ale o nich se zatím ještě nic nedozvíme. 


Doporučujeme náš velký přehled desktopových grafických čipů.