Microsoft už nabízí API DirectStorage na PC, má to však háček, či spíše hák
15.3.2022, Jan Vítek, aktualita
Nové API DirectStorage od Microsoftu má sloužit především novým hrám na moderních sestavách a jde tu o co nejrychlejší a nejefektivnější zpracování herních dat čtených z rychlých SSD. Co je nového?
Microsoft své DirectStorage API už oficiálně vypustil ve verzi pro PC a Windows, čili nyní už mohou hry toto API rovněž nabízet a podporovat, abychom se dočkali ještě detailnějších herních světů a mnohem kratších nahrávacích obrazovek, které by ale mohly i zcela zmizet. To se ale ještě uvidí, i když první next-gen hry z PS5 jsou v tomto ohledu velice slibné.
DirectStorage je tak už oficiálně tu, jenomže ne ve skutečně úplné a hotové verzi. Toto API je kompatibilní s Windows 11 i staršími Windows 10, ovšem Microsoft doporučuje moderní systém vzhledem k jistým "zabudovaným optimalizacím úložného systému". Uživatelé ale právě na rozdíl od takové PS5 nebudou potřebovat velice rychlé SSD, ve skutečnosti není nutné ani NVMe úložiště, a DirectStorage tak může pracovat i s běžným SATA SSD.
Problém je ten, že novému API aktuálně stále chybí jedna veledůležitá součást, a sice schopnost dekomprimovat data pomocí GPU a jeho shaderů. Lze tak říci, že aktuálně je DirectStorage v podstatě k ničemu, neboť namísto toho, aby mohla data jít přes RAM rovnou do paměti GPU, které si je samo rozbalí, musí se o dekomprimaci postarat stále ještě procesor.
Microsoft uvedl, že GPU dekomprimace dat je další na řadě, ale už jsme se nedozvěděli, kdy bude k dispozici. My přitom víme, že možnosti DirectStorage má už příští týden ukázat hra Forspoken, takže buď to nebude zrovna oslnivá prezentace, anebo bude tato hra využívat nějakou pracovní verzi DirectStorage.
Samotný Microsoft bude své nové API rovněž prezentovat příští týden na GDC 2022, a to 22. března. Dnes už také dává k dispozici první verzi SDK pro DirectStorage.