Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Mikrotransakce táhnou, EA vydělalo 1,3 mld. dolarů

11.5.2017, Jan Vítek, aktualita
Mikrotransakce táhnou, EA vydělalo 1,3 mld. dolarů
Společnost Electronic Arts dokáže na herních mikrotransakcích velice dobře vydělávat a ukazuje, že její zisky v tomto ohledu stabilně rostou. Za poslední rok tak získala téměř 1,3 miliardy USD, takže tento obchodní model tu s námi jistě bude ještě dlouho.
EA své poslední výsledky vztahuje k fiskálnímu roku 2017, který skončil letos 31. března a ty ukazují jednoznačně na to, že mikrotransakce jsou stále populárnější. Je to paradox, neboť hráči na ně leda nadávají, stejně jako na další snahy vylákat z nás další peníze nad rámec částky zaplacené za samotnou hru (pokud nejde o F2P, samozřejmě). Mezi ty patří především různá DLC, čili placené stahovatelné obsahy, jež už nezřídka bývají k dispozici také v ten samý den, co se dostane na trh příslušná hra. Mezi to můžeme počítat i drobnosti jako různé skiny, nebo lépe zbraně/auta a vůbec lepší výbavu. Vůbec nejhorší formát je pak Pay to Win, čili hry, v nichž získáme dokoupením drobného obsahu zásadní výhodu oproti ostatním hráčům, kteří nejsou ochotni platit.





Společnosti EA se obecně dobře daří, ale zelená část sloupce ukazuje, že obsah distribuovaný nad rámec plných her se na celých tržbách podílí více než 40 procenty. V posledním fiskálním roce se tak velice přiblížil hodnotě 1,3 miliardy dolarů, přičemž za prodej samotných plných her EA získalo "pouze" 724 milionů. Jen z toho je jasné, že mikrotransakce, season passes a DLC táhnou a v EA by se museli zbláznit, aby se od tohoto modelu začali v této době odvracet a funguje to především díky nám, zákazníkům.

V poslední době se dělaly největší vlny především ohledně DLC hry Dragon Age: Inquisition od Bioware, kteréžto studio už dávno netvoří hry typu Baldur's Gate, KoToR a ty tam jsou i doby Mass Effect 1 a 2. Dlouho se mluví o tom, že hráčům musí postupně dojít trpělivost, jenomže finanční výsledky firmy EA mluví spíše o opaku. Hry a DLC se bez ohledu na nespokojené hlasy hráčů prodávají dobře, i když tak jednoznačné to zase také není.

Bioware dnes skutečně asi není v dobrém stavu a v případě firmy EA lze tušit, že ta vydělává stále především na svých klasických sportovních sériích, jako je FIFA Football, Madden NFL, Fight Night, NBA Live, NCAA Football atd. To pak platí zvláště pro mikrotransakce. Je ale jasné, že jiné firmy to vidí a přirozeně se snaží o to samé, což je třeba příklad Microsoftu nebo Ubisoftu.

Musíme si prostě zvyknout, že hry už dávno nejsou jen oblast, kde se realizují především nadšenci a jde o tvrdý byznys dělaný za účelem zisku. Na druhé straně se s tím ale řada lidí nechce spokojit a díky tomu vznikají hromadně financované projekty, jako je Star Citizen, nebo Kingdom Come: Deliverance. V jejich případě ale vzniká jiné nebezpečí vyplývající ze snahy splnit vše, co bylo slíbeno komunitě, která si vývoj dobře hlídá. Pak hrozí řada zpoždění, odkladů a ve výsledku možná i vyschnutí zdrojů nebo celková neschopnost dostát závazkům. Malým příkladem toho je Torment: Tides of Numenera.

Zdroj: techPowerUp