MIT vyvinulo Roboat II: autonomní čluny pro Amsterdam
27.10.2020, Milan Šurkala, aktualita
Vědci na MIT pracují na autonomní dopravě. Tentokrát se zaměřili na tu vodní. Vytvořili už druhou generaci autonomního člunu Roboat II, která je větší a tentokrát už může pojmout i dva pasažéry pro dopravu kanály Amsterdamu.
Autonomní řízení se poslední dobou spojuje sice nejvíce s automobily, nicméně pozadu nezůstává ani letecká a lodní doprava. Právě na tu lodní se zaměřili vědci z MIT. Výsledkem vývoje je autonomní člun Roboat II, který je dvakrát větší než předchůdce a nyní má zhruba kolem dvou metrů. To stačí na to, aby pojal dva cestující a odvezl je místo určení. Čluny byly vyvíjeny pro kanály Amsterdamu, kde by mohly sloužit k dopravě cestujících i nejrůznějšího nákladu. Stále ale nejde o finální produkt. Ten by měl mít délku až kolem 4 metrů a v takovém případě by mohl přepravit až 6 cestujících najednou.
Při testech byl více než 50 kg vážící Roboat II schopen autonomně plout po amsterdamských kanálech a po třech hodinách se vrátit na místo určení s chybou 17 cm. K autonomnímu řízení a plánování cest využívá algoritmus SLAM, senzory typu LiDAR i GPS. To vše slouží nejen k plánování cesty, ale i k vyhýbání se kolizím.
Zajímavostí je i možnost spolupráce mezi větším počtem člunů. V takovém případě se zvolí jeden lídr, který povede celou flotilu. Ta však neví, kam se pluje, a jen následuje vedoucí loď. Svůj pohyb tak zakládá nejen na pohybu vedoucí lodě, ale i na vlastní poloze, rychlosti a svému okolí. Na základě těchto dat se tak snaží odhadnout, kam chce vedoucí loď vlastně plout (sama to neví). Cílem je vytvořit systém, kdy si uživatelé mohou přivolat člun, a ten nejbližší sám přijede na místo určení.
Zdroj: news.mit.edu