Mobilní Office pro Windows 10 budou zdarma – do 10.1 palců
26.3.2015, Michal Hala, aktualita
Office na zařízeních s obrazovkou menší než 10,1 palce budou zdarma. Prý s ohledem na potřeby jejich uživatelů, ale nám se zdá, že Microsoft se chce mermomocí a jakkoli zachytit v mobilním segmentu. Může se mu to takto podařit?
Zprávu prezentoval na blogu Microsoftu Kirk Koenigsbauer, viceprezident pro Office 365 klientské aplikace a tým služeb. Většina zprávy je obvyklá marketingová omáčka, ale její jádro je překvapující – Office pro mobilní zařízení splňující výše popsanou podmínku budou zdarma. Nebylo přímo zmíněno o jakou verzi se má jednat, ale z logiky věci je jasné, že půjde o dotyková Office pro Windows 10. Na iOSu a Androidu koneckonců již jsou mobilní Office také zdarma.
Koenigsbauer uvádí, že na základě vlastního výzkumu definoval Microsoft vše s obrazovkou menší než 10,1 palce jako „skutečně mobilní zařízení“ a na nich budou základní možnosti prohlížení a editování v Office zdarma („the core editing and viewing experience is free“). Autor se ještě pochlubil několika čísly. Nejzajímavější z nich se nám zdá informace, že Redmond získal 80 miliónů uživatelů Office pro iOS za necelý poslední rok. To nevypadá špatně. Ale kolik z nich si k nim asi přikoupilo nějakou další službu společnosti?
Uživatele budoucích mobilních Windows, kterých se věc bude týkat, se mohou zaradovat. A my se pojďme zamyslet, co ta zpráva znamená pro Microsoft. Předně jde o pokračování strategie, jejímž jádrem jsou freemium produkty (psali jsme o ní nedávno). Na celou věc se navíc lze dívat z více úhlů.
Předně akcionářům společnosti a burze se postupně může přestat líbit, že Microsoft rozdává stále více produktů zdarma. Vidina peněz, byť i mlhavá, dokáže zatemnit nejednu mysl a pořádně zastřít úsudek. Ale ruku na srdce, dokázala by společnost masově prodávat mobilní Office, byť třeba jen za symbolickou cenu? Kupoval by je někdo a v takovém objemu, aby se to opravdu výrazně projevilo v příjmech společnosti?
Druhý pohled – nemá větší cenu ten zamýšlený tržní podíl v mobilním segmentu? A začnou pak aspoň někteří takto podarovaní uživatelé využívat doprovodné placené služby z redmondského ekosystému? A bude jich dost? Jinak řečeno, odpovídá hodnota průniku do mobilního segmentu pro strategické záměry Microsoftu obětovaným (potenciálním) příjmům, které by společnost získala, kdyby prodávala mobilní Office za pár babek?
Třetí pohled – nejvíc peněz generovala Office tradičně v podnikovém segmentu a ve veřejné správě. Tohle je jedna z dojných krav Microsoftu a tam se nic podstatného nemění. Podniky samozřejmě nekoupí svým zaměstnancům tablety splňující podmínky Microsoftu…
Celkově bychom tenhle tah hodnotili jako dost rozumný. Microsoft se chce, potřebuje a vlastně i musí (chce-li expandovat) podstatně zachytit také v mobilním segmentu. Pak teprve může začít inkasovat za doprovodné služby. Zkrátka jedno po druhém. Přesně v duchu vize „mobile first, cloud first“. Ostatně nejde ani o úplně originální strategii. Google také rozdává Android zdarma a evidentně se mu to vyplácí.
Zdroj: Microsoft
Koenigsbauer uvádí, že na základě vlastního výzkumu definoval Microsoft vše s obrazovkou menší než 10,1 palce jako „skutečně mobilní zařízení“ a na nich budou základní možnosti prohlížení a editování v Office zdarma („the core editing and viewing experience is free“). Autor se ještě pochlubil několika čísly. Nejzajímavější z nich se nám zdá informace, že Redmond získal 80 miliónů uživatelů Office pro iOS za necelý poslední rok. To nevypadá špatně. Ale kolik z nich si k nim asi přikoupilo nějakou další službu společnosti?
Uživatele budoucích mobilních Windows, kterých se věc bude týkat, se mohou zaradovat. A my se pojďme zamyslet, co ta zpráva znamená pro Microsoft. Předně jde o pokračování strategie, jejímž jádrem jsou freemium produkty (psali jsme o ní nedávno). Na celou věc se navíc lze dívat z více úhlů.
Předně akcionářům společnosti a burze se postupně může přestat líbit, že Microsoft rozdává stále více produktů zdarma. Vidina peněz, byť i mlhavá, dokáže zatemnit nejednu mysl a pořádně zastřít úsudek. Ale ruku na srdce, dokázala by společnost masově prodávat mobilní Office, byť třeba jen za symbolickou cenu? Kupoval by je někdo a v takovém objemu, aby se to opravdu výrazně projevilo v příjmech společnosti?
Druhý pohled – nemá větší cenu ten zamýšlený tržní podíl v mobilním segmentu? A začnou pak aspoň někteří takto podarovaní uživatelé využívat doprovodné placené služby z redmondského ekosystému? A bude jich dost? Jinak řečeno, odpovídá hodnota průniku do mobilního segmentu pro strategické záměry Microsoftu obětovaným (potenciálním) příjmům, které by společnost získala, kdyby prodávala mobilní Office za pár babek?
Třetí pohled – nejvíc peněz generovala Office tradičně v podnikovém segmentu a ve veřejné správě. Tohle je jedna z dojných krav Microsoftu a tam se nic podstatného nemění. Podniky samozřejmě nekoupí svým zaměstnancům tablety splňující podmínky Microsoftu…
Celkově bychom tenhle tah hodnotili jako dost rozumný. Microsoft se chce, potřebuje a vlastně i musí (chce-li expandovat) podstatně zachytit také v mobilním segmentu. Pak teprve může začít inkasovat za doprovodné služby. Zkrátka jedno po druhém. Přesně v duchu vize „mobile first, cloud first“. Ostatně nejde ani o úplně originální strategii. Google také rozdává Android zdarma a evidentně se mu to vyplácí.
Zdroj: Microsoft