Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Moddeři využívají AI pro vylepšení starých textur, jaké mají výsledky?

21.12.2018, Jan Vítek, aktualita
Moddeři využívají AI pro vylepšení starých textur, jaké mají výsledky?
Moderní formy umělé inteligence už dokázaly svou schopnost vytáhnout čistou fotografii z nočního snímku plného šumu, změnit ve videu roční období, atd. Moddeři starých her přišli také na způsob, jak jim AI může pomoci. 
Je to v podstatě velice jednoduché. Umělá inteligence má po svém vytrénování úžasnou schopnost si domýšlet na základě obrovského množství příkladů, na němž se vytrénovala. Takže pokud jí ukážeme snímky v nízkém rozlišení a pak ve vysokém, sama se naučí, jak rozlišení zvýšit právě díky tomu, že si chybějící pixely domyslí. Takže je jasné, kam s tím míříme neboť staré hry mají grafiku a textury právě v nízkém rozlišení a pokud je někdo chtěl převést do moderní podoby, zahrnovalo to především detailnější grafiku, což mohlo znamenat mnoho hodin piplavé práce v grafickém editoru. Ne však s AI. 
 
 
Dá se říci, že s vytrénovanou AI může být vylepšení textur otázka několika kliků myší, pokud tím dokážeme vytvořenému programu zadat dávku obrazových souborů k vylepšení. Na druhé straně procesu pak dostaneme detailnější textury či obecně grafiku k dalšímu využití, i když tak jednoduché to zatím není. Jde však o další příklad toho, jakým způsobem může široká veřejnost dnes využít umělou inteligenci a výkon moderních grafických karet, ale není vůbec překvapivé, že nejdříve to bylo porno
 
Nové a detailnější textury přitom dokáží udělat divy a starou hru přiblížit současnosti. Dle HardOCP nyní moddeři využívají umělou inteligenci pro úpravu jednak starého Doomu 2 a pak mnohem modernějšího Morrowindu ze série TES. Nahoře tak můžete vidět příklad textury obličeje právě z Morrowindu, která byla vylepšena pomocí AI. Jde o metodu ESRGAN (Enhanced Super Resolution Generative Adversarial Networks), která dokázala navýšit rozlišení původních textur na čtyřnásobek. Výslednou modifikaci si už může každý stáhnout na notoricky známých stránkách NexusMods.
 
 
A pak tu máme Doom 2, kde jistý hidfan použil nástroje z balíku NVIDIA GameWorks a také AI Gigapixel od Topaz Labs, aby grafice ze hry nejdříve navýšil rozlišení, a to více, než by bylo třeba. Opětovným snížením rozlišení (ale samozřejmě ne na původní úroveň) se vytratily některé nedokonalosti a artefakty, které AI nasekala a zbylé artefakty musel hidfan odstranit manuálně. Poté si ještě musel pohrát s transparenčními maskami, protože s nimi si AI zatím neporadí, takže v tomto případě zatím o pár kliků myší rozhodně nejde. 
 
 
Zatím je tak AI ve službách modderů novinka, která ukazuje svůj potenciál do budoucna. Do budoucna by nemuselo jít pouze o hry, jak poukazují na Extremetech, ale třeba o fanouškovské předělávky starších sci-fi seriálů do vysokého rozlišení. Ze strany držitelů práv totiž není zájem o remastering seriálů Star Trek: Deep Space 9 a Babylon 5, který by si žádal také předělání CGI scén do vysokého rozlišení. Možná že se tak fanoušci nakonec obejdou bez kohokoliv jiného a použití umělou inteligenci. Ostatně když ta dokáže přilepit obličej mladého Harrisona Forda do filmu Solo: A Star Wars Story, proč by nemohla v rukou nadšenců prostě jen zvýšit rozlišení?