Moddeři využívají AI pro vylepšení starých textur, jaké mají výsledky?
21.12.2018, Jan Vítek, aktualita
Moderní formy umělé inteligence už dokázaly svou schopnost vytáhnout čistou fotografii z nočního snímku plného šumu, změnit ve videu roční období, atd. Moddeři starých her přišli také na způsob, jak jim AI může pomoci.
Je to v podstatě velice jednoduché. Umělá inteligence má po svém vytrénování úžasnou schopnost si domýšlet na základě obrovského množství příkladů, na němž se vytrénovala. Takže pokud jí ukážeme snímky v nízkém rozlišení a pak ve vysokém, sama se naučí, jak rozlišení zvýšit právě díky tomu, že si chybějící pixely domyslí. Takže je jasné, kam s tím míříme neboť staré hry mají grafiku a textury právě v nízkém rozlišení a pokud je někdo chtěl převést do moderní podoby, zahrnovalo to především detailnější grafiku, což mohlo znamenat mnoho hodin piplavé práce v grafickém editoru. Ne však s AI.
Dá se říci, že s vytrénovanou AI může být vylepšení textur otázka několika kliků myší, pokud tím dokážeme vytvořenému programu zadat dávku obrazových souborů k vylepšení. Na druhé straně procesu pak dostaneme detailnější textury či obecně grafiku k dalšímu využití, i když tak jednoduché to zatím není. Jde však o další příklad toho, jakým způsobem může široká veřejnost dnes využít umělou inteligenci a výkon moderních grafických karet, ale není vůbec překvapivé, že nejdříve to bylo porno.
Nové a detailnější textury přitom dokáží udělat divy a starou hru přiblížit současnosti. Dle HardOCP nyní moddeři využívají umělou inteligenci pro úpravu jednak starého Doomu 2 a pak mnohem modernějšího Morrowindu ze série TES. Nahoře tak můžete vidět příklad textury obličeje právě z Morrowindu, která byla vylepšena pomocí AI. Jde o metodu ESRGAN (Enhanced Super Resolution Generative Adversarial Networks), která dokázala navýšit rozlišení původních textur na čtyřnásobek. Výslednou modifikaci si už může každý stáhnout na notoricky známých stránkách NexusMods.
A pak tu máme Doom 2, kde jistý hidfan použil nástroje z balíku NVIDIA GameWorks a také AI Gigapixel od Topaz Labs, aby grafice ze hry nejdříve navýšil rozlišení, a to více, než by bylo třeba. Opětovným snížením rozlišení (ale samozřejmě ne na původní úroveň) se vytratily některé nedokonalosti a artefakty, které AI nasekala a zbylé artefakty musel hidfan odstranit manuálně. Poté si ještě musel pohrát s transparenčními maskami, protože s nimi si AI zatím neporadí, takže v tomto případě zatím o pár kliků myší rozhodně nejde.
Zatím je tak AI ve službách modderů novinka, která ukazuje svůj potenciál do budoucna. Do budoucna by nemuselo jít pouze o hry, jak poukazují na Extremetech, ale třeba o fanouškovské předělávky starších sci-fi seriálů do vysokého rozlišení. Ze strany držitelů práv totiž není zájem o remastering seriálů Star Trek: Deep Space 9 a Babylon 5, který by si žádal také předělání CGI scén do vysokého rozlišení. Možná že se tak fanoušci nakonec obejdou bez kohokoliv jiného a použití umělou inteligenci. Ostatně když ta dokáže přilepit obličej mladého Harrisona Forda do filmu Solo: A Star Wars Story, proč by nemohla v rukou nadšenců prostě jen zvýšit rozlišení?