Monitorové trendy: nejpopulárnější jsou 21,5" IPS, roste zájem o prohnutá LCD
4.10.2019, Jan Vítek, aktualita
V posledních letech se na trh dostávají čím dál častěji prohnuté displeje a úhlopříčka monitorů obecně postupně roste. Jak ale vypadá tento trh dle průzkumu společnosti IDC? Můžeme se podívat na nejnovější čísla.
Není už divu, že trhu s monitory dávno nedominují panely typu TN, které máme spojeny s invertovanou černou barvou a vůbec slabým barevným podáním, které se navíc výrazně mění při sledování z různých úhlů. Nicméně svůj souboj prohrávají také panely typu VA, zatímco do popředí se dostala technologie IPS s cca polovičním podílem na všech prodaných monitorech. Nejčastěji si pak zákazníci pořizují 21,5" úhlopříčku.
Společnost IDC očekává, že v tomto roce se na trh dostane celkem 122 milionů PC monitorů, což bude představovat 1% pokles oproti předchozímu roku. Dle očekávání pak pokračuje trend, v němž se výrobci monitoru stále více zaměřují na lukrativní trh s herními modely, které se prodávají zpravidla za vysoké ceny, a představují tak i vysoké výdělky.
Nicméně ty nejčastěji prodávané monitory přece jen vypadají jinak, což je samozřejmě, neboť herní PC rozhodně netvoří nejpočetnější skupinu a také ne každý hráč je ochoten investovat do drahého monitoru. Úhlopříčka 21,5" tak zůstává tou nejčastější volbou a dle IDC to tak zůstane až do roku 2023, kdy ji nahradí 23,8". To by mělo zároveň znamenat i pokles cen větších monitorů.
V poslední době také pozoruhodně rostly prodeje prohnutých monitorů, a to s meziročním nárůstem o 44,7 procent (druhý kvartál). Polovinu z takových monitorů můžeme označit za herní. IDC si také všímá toho, že pozici panelů TN více ohrožují nové IPS i díky tomu, že se objevily v nové rychlejší podobě, což znamená rychlejší odezvu i vysoké obnovovací frekvence (tzv. Fast IPS). To bude znamenat ještě rychlejší ústup TN z původních pozic.
Největší výrobci monitorů dle IDC (2. kvartál) | |||||||
Q2 2019 | Q2 2018 | Q2 2018-> Q2 2019 |
|||||
Prodeje | Podíl | Prodeje | Podíl | Změna | |||
Dell | 6,4 milionů | 21,4% | 6,4 milionů | 20,7% | 1,1% | ||
HP | 4,6 milionů | 15,2% | 4,7 milionů | 15,2% | -1,9% | ||
TPV | 4,3 milionů | 14,4% | 4,0 milionů | 13,0% | 8,9% | ||
Lenovo | 3,0 milionů | 10,0% | 3,2 milionů | 10,4% | -5,8% | ||
LG | 2,5 milionů | 8,2% | 2,5 milionů | 8,3% | -3,3% | ||
ostatní | 9,2 milionů | 30,7% | 10,0 milionů | 32,4% | -7,3% | ||
celkem | 30,1 milionů | 100% | 30,7 milionů | 100,0% | -2,2% |
Co se týče popularity výrobců, na prvním místě zůstává Dell s podílem 21,4 % následován firmou HP s 15,2 % a třetí je TPV se 14,4 %.