Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

MSI GeForce 6800LE: odemykáme pipelines

23.11.2004, Zdeněk Kabát, návod
MSI GeForce 6800LE: odemykáme pipelines
S menším zpožděním oproti trendu Vám přinášíme recenzi nejlevnějšího člena rodiny GeForce 6800, karty MSI NX6800LE-TD128. Tato verze se vyznačuje především tím, že má vypnutých 8 pixel pipeline a 2 vertex shadery. Díky RivaTuneru jdou ale znovu aktivovat a my Vám přinášíme výsledky mnoha testů s různými kombinacemi.
Odemknutí pipelines v RivaTuneru

Abyste mohli odemknout deaktivované pipelines, potřebujete utilitu RivaTuner verze 2.0 RC15.2, kterou můžete stahovat ZDE (1,3MB). Po jejím nainstalování se nemusíte leknout prozatímní nekompatibility s ovladači ForceWare 66.93 a pokračovat následujícím postupem.



V základním okně uvidíte v popisu, že se jedná o "256-bit NV40 (A1, 8x1, 4vp) with 128MB DDR", což vyjadřuje jádro NV40 v revizi A1 s 8 aktivními pixel pipeline a 4 vertex pipeline. Dále musíte kliknout na trojúhelník vedle tohoto pole a otevřít v okně Low-level system tweaks kartu NVStrap driver. Ten tlačítkem Install aktivujete (na screenshotu již po aktivaci).



Na tomto screenshotu vidíte upozornění, které na Vás vyskočí po zatržení pole "Allow enabling hardware masked units". Nebudeme se ale bát vlka nic a necháme program v klidu pokračovat stisknutím "Yes".



Dále vyberete v nabídce Active pixel/vertex units configuration položku "custom", čili vlastní nastavení a kliknete na tlačítko "Customize", které se tímto stane aktivním. Poté se otevře následující okno.



Okno Custom graphics processor configuration již vypadá o něco složitěji, ale vězte, že není. V seznamu jsou jasně znázorněné bity v BIOSu karty, které jsou zodpovědné za jednotlivé pipelines. Bity 00-03 se starají o pixel quad-pipelines, zatímco 08-13 o vertex pipeline. V položce "HW masked" vidíte, které jsou od výroby vypnuté. Zde tedy stačí zatrhnout pipelines, které chcete odemknout a vše je připraveno…



… k restartování počítače. Poté, co systém naběhne znovu, jsou kýžené pipelines aktivní.



To si lze potvrdit na změnu nápisu v RivaTuneru, kde se zobrazuje v závorce 12x1, 5vp (v tomto případě jsem tedy aktivoval jednu quad-pipeline a jednu vertex pipeline. Funkčnost odemčených pipelines na stávajících frekvencích si můžete ověřit např. v graficky náročném 3DMarku05 nebo nějaké novější hře. Ovšem je poměrně pravděpodobné, že pipelines začnou vytvářet artefakty až při vyšších frekvencích.

Mně se podařilo bez chyb v obraze odemknout jednu čtveřici pixel pipeline a oba zamčené vertex shadery. Jaký vliv mají na výkon uvidíte na následujících stranách.
Doporučujeme náš velký přehled desktopových grafických čipů.