Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

MSI GeForce 6800LE: odemykáme pipelines

23.11.2004, Zdeněk Kabát, návod
MSI GeForce 6800LE: odemykáme pipelines
S menším zpožděním oproti trendu Vám přinášíme recenzi nejlevnějšího člena rodiny GeForce 6800, karty MSI NX6800LE-TD128. Tato verze se vyznačuje především tím, že má vypnutých 8 pixel pipeline a 2 vertex shadery. Díky RivaTuneru jdou ale znovu aktivovat a my Vám přinášíme výsledky mnoha testů s různými kombinacemi.
Výsledky testů

Testovalo se na naší referenční sestavě:
  • Základní deska Intel D850EMV2 (čipset i850E)
  • Procesor Intel Pentium 4 3,06GHz (jádro Northwood, 133MHz FSB)
  • Paměť 2x Samsung 256MB PC1066 RDRAM
  • Grafická karta MSI NX6800LE-TD128
  • HDD Maxtor D740X 6L040J2 (40GB, 7200 ot./min)
  • Zdroj Fortron FSP350-60PN(PF)

Použitý operační systém byl Windows XP Professional Service Pack 2 s DirectX 9.0c a ovladače Catalyst 4.10 a ForceWare 66.93 (poslední oficiální s WHQL). V 3DMarku 03 a 05 byly použity nejnovější patche (340, resp. 110). Testy byly prováděny ve 32-bitové hloubce, a to u syntetických testů v rozlišení 1024x768, u herních ve více rozlišeních.

Grafická karta
Pixel pipeline
Vertex shadery
Frekvence
Velikost paměti
MSI NX6800LE-TD128
8 / 12
4 / 5 / 6
300/350
128MB
nVidia GeForce 6600GT
8
3
500/450
128MB
Sapphire Radeon 9800Pro
8
4
380/340
128MB
Sapphire Radeon 9800XT
8
4
412/365
256MB
Sapphire Radeon X800Pro
12
6
475/450
256MB
Tab. 3 - Grafické karty ve srovnávacích grafech

Protože testovací sestava již nové karty částečně brzdila, použil jsem ve většině herních testů nastavení 4x FSAA a 8x AF, čímž se více zátěže přeneslo na GPU a klesly horní limity. Z podobného důvodu jsem již nepoužil 3DMark2001 SE - u hi-endových grafik již neukazuje směrodatné výsledky (navíc nepodporuje DirectX 9). Nicméně herní testy jsem zde umístil spíše orientačně, důraz je kladen na vliv počtu pipelines na výkon.

Přetaktování

Ačkoliv za normálních okolností uvádím přetaktování až v poslední kapitole, zde si dovolím udělat výjimku, protože s kartou MSI NX6800LE to bylo o něco složitější. K přetaktování jsem se dostal až na konci testování a bohužel jsem nestihl kartu otestovat jinde než v 3DMarku 03 a 05. Herní testy jsou proto o výsledky přetaktované 6800LE ochuzeny.

Zde jsou výsledky, jakých se mi podařilo dosáhnout:



Přetaktování o +27%, resp. +35% je vynikající výsledek a hlavně paměti od Hynixu zazářily. Také mě mrzí, že jsem nemohl otestovat kombinaci overclocking + odemčení pipelines - důvod je ten, že ony 4 pixel pipelines, které šly aktivovat bez artefaktů, nezvládaly tak vysokou frekvenci.

3DMark03


Graf 1 - 3DMark03, celkové skóre


Graf 2 - 3DMark03 - Mother Nature

Zde vidíte, že se GeForce 6800LE na původní frekvenci a v konfiguraci 8/4 řadí mezi Radeon 9800XT a GeForce 6600GT. Po přetaktování, příp. po odemčení pipelines na GeForce 6800 se ale dostává před 6600GT a blíží se i Radeonu X800Pro. Ten ale běží na mnohem vyšších frekvencích. Menší propad zaznamenala 6800Le v Mother Nature.


Graf 3 - 3DMark05, celkové skóre


Graf 4 - 3DMark05 - herní testy

Podobného výsledku jsme se dočkali také u novější verze benchmarku. Odemčená 6800LE i zde překonává 6600GT (ale nezapomeňte, že ta jde také přetaktovat).
Doporučujeme náš velký přehled desktopových grafických čipů.