Musk plánuje postavit další továrnu Tesly v Číně
28.6.2016, Libor Pánek, aktualita
Tesla Motors je známá hlavně pokročilými elektrickými luxusními vozy, které mohou jezdit autonomně. Musk hodlá dále navyšovat produkci, k tomu má posloužit továrna v Číně, má to i další výhody.
Elon Musk, ředitel Tesly Motors a SpaceX, má ohledně svých aut velké ambice, do roku 2018 chce vyrobit celkem půl milionu aut a do roku 2020 potom celý milion vozů. Jeho strategie je jednoduchá, přichází na trh s novou technologií. Nejdříve se proto zaměřil na drahá auta, zcela nové výrobky jsou na počátku vždy drahé. Postupně ale zlevňuje a model od modelu je levnější, tudíž se prodá více kusů.
Do budoucna je ale velmi strategické, aby měla Tesla továrnu i v Číně, protože na importované zboží se uplatňuje 25% daň, pokud však má společnost továrnu přímo v Číně, taková daň se na ni nevztahuje. Toho již využili i ostatní výrobci automobilů, kteří si v Číně také zřizovali továrny.
Čínský trh je v poslední době důležitý pro všechny společnosti ve všech odvětvích kvůli velké a stále narůstající čínské populaci. Cena o 25 % vyšší oproti konkurenci potom může opravdu velmi uškodit.
Nová továrna není výhodná jen pro Muska, ale i pro Čínu. Investici ve výši asi 9 miliard dolarů (asi 216 miliard korun) si rozdělí Tesla se společností vlastněnou čínským ministerstvem, jedná se i jednu z podmínek podobných investicí tamější vlády.
Do budoucna je ale velmi strategické, aby měla Tesla továrnu i v Číně, protože na importované zboží se uplatňuje 25% daň, pokud však má společnost továrnu přímo v Číně, taková daň se na ni nevztahuje. Toho již využili i ostatní výrobci automobilů, kteří si v Číně také zřizovali továrny.
Čínský trh je v poslední době důležitý pro všechny společnosti ve všech odvětvích kvůli velké a stále narůstající čínské populaci. Cena o 25 % vyšší oproti konkurenci potom může opravdu velmi uškodit.
Nová továrna není výhodná jen pro Muska, ale i pro Čínu. Investici ve výši asi 9 miliard dolarů (asi 216 miliard korun) si rozdělí Tesla se společností vlastněnou čínským ministerstvem, jedná se i jednu z podmínek podobných investicí tamější vlády.
Tesla S
Další výhodou pro Čínu plynoucí z investice je budování další infrastruktury Tesly. Pokud se výroba v novém závodě rozjede, bude potřeba vybudovat infrastrukturu pro distribuci a nabíjecí stanice, navíc je pravděpodobné, že by následovalo vybudování továrny na baterie, které jsou stěžejním prvkem auta.
Je zajímavé, že Musk stále investuje do li-ion baterií, podle něj neexistuje žádná jiná technologie, která by byla schopna tyto baterie v blízké budoucnosti nahradit. Navíc se ani tak nesnaží o navýšení kapacity jako o snížení ceny, větší kompaktnosti baterie a o menší opotřebení.
Nová továrna by se měla vybudovat nedaleko Šanghaje, Musk ještě neměl s čínskou společností Jinqiao vlastněnou ministerstvem podepsat žádnou smlouvu. Muskovy plány jsou jasné, pokud by nevyšla destinace nedaleko Šanghaje, Musk by zvažoval jiné místo v Číně.
Zdroj: Bloomberg