Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Musk slibuje prvky úplného samořízení vozů Tesla už od tohoto léta

12.6.2018, Jan Vítek, aktualita
Musk slibuje prvky úplného samořízení vozů Tesla už od tohoto léta
V poslední době jsme si mohli číst spíše o problémech systému Autopilot a dalo se uvažovat o tom, že Tesla začne v tomto ohledu trošku brzdit, ale stal se pravý opak. Elon Musk na Twitteru zveřejnil, že budou aktivovány první prvky "úplného samořízení". 
Je však třeba krotit případné nadšení z toho, že Tesla bude už velice brzy první firmou, která nabídne automobil s pátou úrovní autonomie, čili schopnost automobilu řídit se sám za všech okolností v jakémkoliv prostředí. Vozy Tesla dnes zvládnou udržet se v pruhu, dávat pozor na okolní auta a dle toho brzdit či akcelerovat. Že by ale po pouhé softwarové aktualizaci zvládly hned plnou autonomii, tomu se opravdu nechce věřit, takže je třeba se pídit po tom, co Elon Musk konkrétně myslí oněmi "full self-driving features". A ostatně Musk nepíše o tom, že tato schopnost přijde hotová a ihned. 
 
  
Tesla má bezesporu k dispozici jeden z nejvyspělejších samořídicích systémů, které jsou nasazeny v praxi, ovšem pro plnou autonomii je třeba mít daleko větší škálu schopností než udržet se na pěkné, přehledné a nalajnované silnici. Auto musí být schopno dokonale mapovat terén kolem sebe v případě nepřehledných úseků a například rozlišit, zda se na něj řítí nebezpečný balvan, jemuž je třeba se vyhnout, nebo jen nafouklá igelitová taška, v jejímž případě není vhodné provádět žádný manévr. To člověk vidí hned, ale software k tomu potřebuje kvalitní čidla a vysoký výkon, čili konkrétně lidar a hardware pro zpracování jeho dat, což žádnou softwarovou aktualizací nedoženeme. 
 
Dá se říci, že Tesla se aktuálně pohybuje mezi úrovněmi 2 a 3 na škále autonomie. To znamená, že zvládne jezdit po dálnici a s využitím pokročilejších senzorů se řídit po delší dobu s ohledem na měnící se podmínky. Pak tu jsou ale ještě dvě další úrovně, takže plná autonomie je až ta pátá, kdy má automobil zvládnout to samé co běžný řidič, čili takový vůz už teoreticky ani nemusí mít volant a pedály. 
 
 
Jak už bylo řečeno, dle daného tweetu nám Musk slibuje konkrétně to, že v rámci Tesla Version 9 začnou být nabízeny prvky plného samořízení. Půjde tak nejspíše o postupné zpřístupnění dalších schopností, které nebudou zaměřeny primárně na bezpečnost, ale už na pohodlí řidiče.
 
Ten v každém případě bude muset být vždy připraven zakročit a rozhodně by to nemělo vypadat tak, že si bude za volantem číst noviny a čistit zuby. Ostatně v tom můžeme vidět velké nebezpečí ve vývoji autonomních systémů řízení. Řidiči je mohou zneužívat i při vědomí, že nejsou všemocné a na druhou stranu je pochopitelné, že člověk sedící za volantem, který sám v daný čas neovládá, ztrácí ostražitost. Dá se tak očekávat, že dokud nepřijde opravdu dokonalý systém autonomního řízení, pokud vůbec přijde, bude přibývat nehod způsobených chybou automatických systémů. 
 
Zdroj: Twitter