Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Musk: Tesla za 4,5 bln. USD bude větší než Apple a Saudi Aramco dokupy

24.10.2022, Milan Šurkala, aktualita
Musk: Tesla za 4,5 bln. USD bude větší než Apple a Saudi Aramco dokupy
Elon Musk je známý svými velkolepými výroky a jedním z posledních je to, že věří v takový nárůst hodnoty Tesly, že by mohla překonat dvě nejhodnotnější firmy na světě, Apple a Saudi Aramco, a to rovnou obě tyto firmy dohromady.
Myslíte si, že Tesla v budoucnu skutečně překoná hodnotou Apple a Saudi Aramco?
V anketě šlo hlasovat od 24.10.2022 do 24.11.2022. Počet hlasujících: 18
Ano44 %
Ne56 %
Tesla před pár dny vydala své finanční výsledky, které sice nedosáhly na všechny předpoklady, ale rozhodně je nešlo označit za špatné. Příjmy sice byly očekávány vyšší, přesto byly rekordní, stejně tak produkce trhala rekordy, byť dodávky kvůli logistickým problémům váznou, ziskům utekl rekord jen o chlup. Elon Musk se nicméně nechal slyšet, že Tesla by mohla být v budoucnu hodnotnější než Apple a Saudi Aramco dohromady. Toto jsou dvě nejhodnotnější firmy na světě, Apple s valuací 2,36 bln. USD (ano, v bilionech), Saudi Aramco by mělo mít necelých 2,1 bln. USD. Musk tedy věří, že by Tesla mohla dosáhnout hodnoty okolo 4,5 bln. USD (to by platilo pochopitelně za předpokladu, že se hodnoty výše zmíněných dvou firem nezmění). Pro zajímavost, dnešní hodnota Tesly je 672 mld. USD.
 
Tesla
 
Na to, zda je něco takového reálné, pochopitelně dnes neznáme jasnou odpověď. Pojďme se ale podívat na několik faktů. V roce 2015 Musk řekl, že Tesla by do roku 2025 měla mít hodnotu 700 mld. USD (vztahoval to k tehdejší ceně Applu), přičemž v té době byla její hodnota pouhých 27 mld. USD. Je sice pravda, že ve většině předpovědí je Musk hodně optimistou a termíny mu nevyjdou, zde to ale Tesla stihla o 4 roky dříve a této částky dosáhla už počátkem roku 2021. Dokonce se v listopadu téhož roku dostala na 1,23 bln. USD, nicméně od té doby ale spadla téměř na polovinu (to je ale dáno ekonomickou situací a něco podobného se stalo drtivé většině firem).
 
 
Obecně se tvrdí, že je Tesla příliš předražená a že i dnešní hodnota necelých 700 mld. USD je silně nadhodnocených. Zde si musíme současně  uvědomit, že hodnota akcií není dána jen aktuálními hospodářskými výsledky, ale také očekáváním vývoje společnosti v budoucnu, a zde má Tesla mezi investory (ale pochopitelně i spekulanty) větší důvěru než zavedené automobilky, které mnozí považují za zkostnatělé společnosti. Tesla tak dnes má větší hodnotu než Toyota, Volkswagen, GM, Ford, Mercedes-Benz, BMW, Honda a Stellantis dohromady. Přitom Tesla letos vyrobí asi jen 1,3 milionu vozů, zatímco výše zmíněné firmy dají dohromady zhruba 40 milionů. Tady jsme asi na 30násobku.
 
Také poměr hodnoty firmy k jejímu zisku (tzv. poměr P/E) má Tesla výrazně odlišný. U většiny výše zmíněných  automobilek je 2,5-7, Tesla je okolo 75, takže také na cca 10-30násobku. Přesto je vidět, že se tento poměr umravňuje (není to tak dávno, co byl přes 1000, a většina mladých elektromobilech ho "nemá vůbec", protože nejsou v zisku). Je naprosto logické, že startupy v prvních letech, kdy vyvíjí nové produkty a připravují výrobu, mají obrovskou hodnotu danou vysokými investicemi, přitom ještě nic nevyrábí a jsou kvůli tomu vysoce ztrátové. Tesla se už za toto období dostala, ostatně vyrobila několik milionů aut a postupně přechází z pozice startupu na zavedenou automobilku. Připomeňme však, že zamýšlených 4,5 bln. USD je 6,7násobek dnešní hodnoty.
 
Musk ale přidal, že jeho výrokem nechce říci, že se to určitě stane. Říká, že to nebude snadné a bude to vyžadovat hodně práce, kreativity a nové produkty. A proč tedy vůbec Musk věří, že by něco takového mělo být možné? Tesla není jen automobilkou, ale jde také o firmu energetickou, která dodává solární panely a energetická úložiště, což je zejména v poslední době čím dál více palčivé téma. Také se věnuje robotice, ve které vidí velký potenciál. Zvyšuje počet služeb, které lze kupovat digitálně a přes předplatné (v tomto rozhodně není sama, tímto zdravíme např. do BMW). Pokud jde o auta, v příštím roce se (snad konečně) rozběhne výroba Cybertrucku a plánováno je také levnější auto než Model 3, které má být levnější především výrobně než prodejní částkou. A co vy, myslíte si, že se Tesle někdy podaří předstihnout Apple i Saudi Aramco dohromady? 
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.