Nabíjecí zinko-vzduchové baterie NantEnergy levnou realitou
1.10.2018, Milan Šurkala, aktualita
Nabíjecí zinko-vzduchové baterie existují už nejen na papíře, ale i ve skutečnosti a začaly se i používat např. v Asii nebo Africe. Slibují vysokou stabilitu i nízkou cenu, která je začíná dělat velmi atraktivními.
O nabíjecích zinko-vzduchových bateriích jsme už na stránkách Světa hardware mluvili např. před rokem. Zatímco zinko-vzduchové baterie známe především jako nenabíjecí typy např. do naslouchadel, vědci pracují i na jejich nabíjecích variantách a jak je vidět, společnosti je už nabízí i komerčně. Není to tak zdaleka hudbou vzdálené budoucnosti jako mnoho jiných typů baterií. Společnost NantEnergy totiž oznámila, že nabíjecí akumulátory zinko-vzduchového typu už používá v reálném nasazení. Tyto akumulátory už pracují na tisícovce míst v 9 různých zemích, jde zhruba o 110 vesnic a 200 tisíc obyvatel zejména v Asii a Africe.Výrobce hovoří o ušetřených 50 tisících tun CO2 a 4 milionů litrů fosilních paliv díky instalaci těchto baterií a solárních panelů.
Mimo to jsou používány ve zhruba 1000 telekomunikačních stanicích po světě (např. v Asii a Jižní i Severní Americe). Např. v USA v Great Smoky Mountains se tak díky tomu podařilo přidat okolo 13 akrů půdy do národního parku, neboť se zde zrušilo elektrické vedení a telekomunikační věž si vyrábí a ukládá elektrickou energii sama.
Důležitá je ale vysoká stabilita baterií ve srovnání s Li-Ion technologií. Společnost NantEnergy nicméně nezveřejnila údaje o hustotě, takže se dá předpokládat, že zde bude zakopaný pes (a možná ne jeden, nemluvilo se ani o rychlosti nabíjení). V dalších vlastnostech jsou totiž zinko-vzduchové akumulátory dosti zajímavé. Např. vydrží přes 1000 nabití bez degradace a cena jedné kilowatthodiny klesla pod $100. To je hranice, kterou Bloomberg označuje jako např. zlomovou pro rozšiřování elektromobility, ale nejen toho. Zatímco dnes se u elektromobilů cena za kWh pohybuje okolo $200, poloviční částka by znamenala výrazně jiné možnosti (pokud by tyto baterie byly vhodné pro tento typ použití).
V případě klasických systémů ukládání energie ze solárních panelů, které na akumulátory nekladou tak vysoké nároky jako u elektromobilů (požadavky na malé rozměry a hmotnost, vysokou rychlost nabíjení), je výhodnost akumulátorů NantEnergy ještě vyšší. Tam se totiž obvykle pohybujeme okolo $300-$400, takže baterie NantEnergy jsou na třetinové až čtvrtinové částce.
Zdroj: phys.org, nytimes.com