Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Nadella odpovídá Ballmerovi: koncept univerzálních aplikací potřebuje čas

6.12.2015, Michal Hala, aktualita
Nadella odpovídá Ballmerovi: koncept univerzálních aplikací potřebuje čas
Před několika dny jsme vás informovali o ostrém výpadu bývalého CEO Microsoftu Steva Ballmera vůči současnému vedení, mimo jiné kvůli konceptu univerzálních aplikací. Web WinBeta přinesl reakci Satyy Nadelly na tuto kritiku.
O kritice Steva Ballmera jsme už psali (čtěte tady). Mimo jiné podle Ballmera nebude fungovat koncept univerzálních aplikací. Ballmer míní, že Redmond by se radši měl soustředit na vytvoření plnohodnotné emulace Androidu ve Windows 10 Mobile, což by pomohlo překlenout nedostatek aplikací pro mobily s Windows.

Ballmer uvedl jako příklad aplikace od řetězce kaváren Starbucks, který prý jsou k dispozici pro iOS i pro Android, ale v mobilních Windows chybí. Satya Nadella odpověděl v tradičním duchu a web WinBeta přinesl celou jeho odpověď:

„Na straně aplikací je cílem, který máme, že nepřemýšlíme o našich telefonech, PC, konzolích a dokonce o HoloLens jako o separátních platformách se separátními trhy, protože síla konceptu Windows a Windows 10 je v jediné aplikační platformě, jediném tržišti pro vývojáře, takže by měly přitáhnout vývojáře, aby vytvářeli aplikace jednou a pak je bylo možné spouštět na všech Windows. To je hodnotný návrh pro Starbucks, nebo pro kohokoli jiného, aby byli schopni napsat aplikace a mít příjmy ze své investice na celé Windows platformě.

To je novinka. V minulosti jsme vyvíjeli různá úsilí, ale teď máme jedno tržiště a jednu aplikační platformu. Dejte nám čas, ať se na to můžeme soustředit. Například poprvé vidíme, na základě desktopových Windows s více než 100 milióny uživateli, jejich aktivní zapojení se, fakt, že mohou najít tyto aplikace pro Windows v rámci tržiště, jak někteří vývojáři jako je Netflix vidí větší zájem o aplikaci Netflixu než o svůj web. Takže tohle jsou první příznaky, že – jak si myslím – přilákáme více takových vývojářů, aby vytvářeli více takových aplikací.

Ale velmi se na tuto výzvu soustředíme. Jsme si vědomi, jak tahle výzva ovlivňuje volbu telefonu. Ale potřebujeme přemýšlet v rámci unifikované platformy a určitě organicky – místo jednorázového úsilí získat jednu aplikaci – získáme organický hybný moment pro tuto platformu a to je to, co máme v plánu udělat“.


Satya Nadella, CEO Microsoftu


Microsoft tedy doufá, že vývojáře přitáhne k univerzálním aplikacím pomocí potenciálu celé platformy Windows 10, která teď má asi 120 miliónů uživatelů a do tří let to má být ona miliarda. Sice to má určitou logiku, ale pořád nejsem úplně přesvědčen, že je možné dostatečně snadno vytvořit aplikaci, se kterou se bude komfortně pracovat na malém displeji mobilu i na desktopovém displeji o několika desítkách palců. A navíc v brýlích HoloLens, které vyžadují zase jiný způsob ovládání.

Aplikační logika sice může být stejná, ale způsob ovládání se pro různá zařízení liší. Tedy pokud má být komfortní a přirozený na té které platformě – tj. dotyk na displeji u mobilu a tabletu, touchpad nebo stylus u notebooku či 2-in-1, myš a klávesnice u desktopu a gesta u HoloLens. Není mi úplně jasné, kolik práce musí odvést samotný programátor a kolik za něj udělá vývojové prostředí od Microsoftu.

Ani design aplikace nemůže být jen mechanicky se zvětšující UI od malého po velký displej. Když si představíte nějakou mobilní aplikaci pouze mechanicky roztaženou třeba na 27“ displeji (ani nemusí být roztažená po celé obrazovce), je to obvykle přinejmenším dost neestetické.

Ale možná to Microsoft má všechno nějak vyřešené a já mám jen malou představivost. Ostatně na mně vůbec nezáleží. Záleží jen na tom, jestli koncept univerzálních aplikací a jediné platformy Windows 10 akceptují vývojáři.

Zdroj: WinBeta