Nákup Giphy Facebookem možná neprojde přes britského regulátora
16.8.2021, Milan Šurkala, aktualita
Před rokem bylo oznámeno, že Facebook kupuje projekt GIPHY, největšího dodavatele animovaných GIFů. Toto převzetí se ale nelíbí britskému regulátorovi, který v tom vidí ohrožení na trhu digitální reklamy a animací na internetu.
V květnu 2020 bylo oznámeno, že Facebook kupuje projekt GIPHY. Ten je dodavatelem animovaných GIFů, které lidé používají v konverzacích na nejrůznějších místech Internetu, v komunikátorech, sociálních sítích a podobně. Britský regulátor Competition and Markets Authority’s (CMA) ale v tomto vidí nemalý problém, který může ovlivnit konkurenční prostředí mezi jednotlivými sociálními sítěmi a trh s digitální reklamou. CMA říká, že služby Facebooku, jako je samotná síť, WhatsApp a Instagram, využívá 80 % uživatelů Internetu a jde o 70 % času, který lidé stráví na sociálních sítích. GIPHY pod taktovkou Facebooku by ale v řeči těchto čísel mohlo být velmi problematické.
CMA se totiž bojí, že by Facebook mohl ostatním platformám (např. TikTok, Twitter a další) omezit přístup do GIPHY, nebo by cenou mohlo být více dat o uživatelích, což by Facebooku mohlo opět pomoci lépe profilovat více uživatelů. To souvisí i s tím, že jedinou významnější alternativou je Google Tenor. Samo GIPHY vydělávalo peníze reklamními animovanými GIFy (v Británii s plánem rozšíření do USA), ale tento byznys Facebook posléze zařízl. Díky tomuto programu bylo GIPHY reklamním konkurentem Facebooku. Facebook jako takový má 50 % reklamního trhu v Británii, který má hodnotu 5,5 mld. liber.
Zdroj: gov.uk, reuters.com