Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

NASA chce vyrobit nadzvukový letoun létající tiše

27.7.2017, Jan Vítek, aktualita
NASA chce vyrobit nadzvukový letoun létající tiše
Americká NASA má nápad, jak vyrobit nadzvukový letoun, který překoná zvukovou bariéru velice tiše, čili bez klasického aerodynamického třesku, který může obtěžovat okolí. Chystá se nová éra nadzvukového cestování?
Americký úřad FAA má už od roku 1973 stanoven limit pro rychlost letadel pohybujících se nad půdou USA. Jde právě o to, aby byli ti na zemi ochráněni před sonickými třesky, které mohou na kratší vzdálenost vysklít okno a na dálku znějí jako pumy ohňostroje. Tento aerodynamický třesk přitom cestuje společně s letadlem pohybujícím se vyšší rychlostí než zvuk, takže zvířata a lidé žijící pod leteckými koridory by mohli být obtěžováni mnohokrát za den. 


Na tento problém se zaměřila NASA, která tvrdí, že má způsob jak zajistit, aby překonání zvukové bariéry nebylo na zemi téměř slyšet. K tomu ale vedla dlouhá cesta desítek let výzkumu, na němž se podílelo mnoho lidí a celých společností. Nicméně NASA tvrdí, že už dospěla do stavu, kdy může plánovat výrobu prvního zkušebního letounu, jenž by koncept agentury potvrdil. 

Sonic-Boom-Image
 
NASA na tento projekt vyhradila 390 milionů dolarů, které budou utraceny v průběhu příštích pěti let a výsledkem bude X-Plane, pilotovaný letoun s jedním motorem, který bude právě testován nad zabydlenými oblastmi, kde budou moci k tomu určení lidé poslouchat, jak moc obtěžující jeho přelety budou. Cílem je dosažení hlučnosti maximálně 60 dBA, což je úroveň při běžném hovoru. X-Plane bude asi 28,6 metrů dlouhý, létat bude ve výšce téměř 17 kilometrů a využívat bude jeden motor, který pohání také vojenské letouny F/A-18. 

X-Plane je založen na testech malého prototypu, který již byl zkoušen ve větrném tunelu a jeho první rok financování je už zajištěn. NASA samotná mluví o technologii či platformě Quiet SST (Super Sonic Transport), na níž budou moci společnosti vyrábějící letadla založit své budoucí modely, aby se vrátila éra nadzvukového cestování. Ta minulá ale pochopitelně nezanikla jen kvůli aerodynamickým třeskům. Jejímu konci předcházela fatální nehoda, při níž se vznítil a spadl letoun Concorde společnosti Air France, při čemž zemřelo 104 lidí. Konec ale nastal až po 11. září roku 2001, kdy se objevily nové bezpečnostní předpisy, které provoz Concordů dále prodražily. 

Nicméně Peter Coen, projektový manažer NASA, doufá, že návrat nadzvukových dopravních letadel zajistí zvyšující se poptávka po rychlém cestování. Takové nové letouny mohou létat dvakrát až třikrát rychleji než běžná dopravní letadla, a to rovněž znamená, že mohou létat i častěji a na více míst, čemuž tišší provoz může jedině prospět. Jenomže takové nasazení má své předpoklady, a sice rozumné náklady i čas nutný pro provádění údržby. 

Uvidíme tak, zda koncept NASA někam povede. Ta se chce o své nabyté vědomosti podělit s firmami Lockheed Martin, Boeing, General Dynamics, stejně jako se startupy Boom Technologies a Aerion, aby ty už mohly přijít s letouny, které by byly schopny přeletět USA za 3 hodiny. Jisté ale je, že cenově dostupné cestování to rozhodně nebude. 

Zdroj: Extremetech