Upřímně v otázce Starlinku jsem rozpolcený a nedokážu zaujmout stanovisko. Chápu obě strany potenciálního sporu. Statisíce Američanů jsou odkázány na tak mizerné připojení na síť které si tady v Evropě asi už neumíme představit ale myslím že většina z nich by vzala za vděk i připojením s trochu větší latencí protože pokud děláte seriózní práci obvykle nepotřebujete bleskový ping a pokud ano nejspíše vás Starlink ani ve své nynější podobě neuspokojí.Ale astronomie nemá reálně volbu .Plky o vynesení několika teleskopů do vesmíru absolutně nic neřeší. Ačkoliv jsem neznalý plebs umím si představit několik důvodů proč jsou v některých oborech pozemské dalekohledy stále nejlepší volba.Tedy mé simpatie patří spíše astronomům.
Odpovědět4 0
Omyl, síť Starlink je aktuálně v beta testování a už dosahuje rychlosti stovek Mb/s a ping kolem 50ms,
Takové rychlosti nabízejí jen největší operátoři a ping je nad míru krásný při představě o co jde
Jen ta cena pořízení instalační sady, je vyšší, ale někdo vývoj zaplatit musí,
Česko a obecní střední Evropa a další oblastní v naší rovině zemské šířky se mohou těšit (tedy jak kdo) těch nejlepších výsledků, protože nad námi bude síť Starlink u nejhustější
[odkaz, pro zobrazení se přihlaste]
Pro střední Evropu je beta testování Starlinku naplánované už na příští rok
Odpovědět0 1
Spíš tak 100 milionů, než jen směšné statisíce. Lidé zvyklí z Evropy na kulturní krajinu si vůbec nedovedou představit místopisné reálie USA. Jak obrovskou plochu zabírají místa, kde na 100x100 kilometrech není ani jedno město v našem smyslu slova, největším osídlením je "zapadlá díra" z pár tisíci obyvateli, plus podél silnic pár motelů, pluis tu a tam farma. Nejbližší soused 5 km daleko, z toho 3 je nezpevněná polňačka. Je tam neskutečně obtížné natáhnout už jen elektřinu, natož nějaký solidní net.
Odpovědět1 0
Ten už je ze hry?
Odpovědět0 0
Ten by mohl starlinky zacit pouzivat jako cvicne cile pri vyvoji vsemirnych zbrani - nikdo, kdo aspon obcas kouka na tu nocni oblohu, by jim to fakt nemel za zle. Za mne to je strasne sobecky a bezohledny projekt, jehoz negativni dopady jednoznacne prevysuji ty pozitivni :(
Odpovědět1 0
Cvičné terče??? To už radši ať to tam litá jako dosud
Když z toho uděláš cvičné terče, tak nejen že neodstraníš objekty jako takové z oběžné dráhy, ale ještě víc ji zase* fragmenty o velikosti od zrníčka písku po kusy o velikosti osobního auta, což navic ještě k problémů s blokováním výhledu pozemním dalekohledům znemožní vypouštění těch vesmírných dalekohledů a jiných druzic
Ono v případě 3.sv války by nejspíš došlo k sestřelení nepřátelských špionážních satelitů, ale to je nejhorší varianta útoku, a taky až jako poslední krajní řešení, protože tím že rozstřílíš flotilu satelitu znemožníš i sobě pohyb po oběžné dráze
Odpovědět5 1
To mas pravdu, trosku jsem ustrelil v afektu na tenhle projekt a psal jsem to samozrejme s davkou nadsazky :)
Tyhle satelity jestli se nepletu, by ale mely byt malicke a litaji nizko, predpokladam ze by to spise shorelo v atmosfere. Male fragmenty by rozhodne takovym zpusobem nesabotovaly veskere pozorovani z dalekohledu.
Odpovědět2 0
zalezi, co je "male" v danem "okamziku" pozorovani/zaznamu...
Odpovědět0 0
Musk promluvil a říkal že by se porouchaný satelit měl sám nasměrovat do atmosféry a shořet,
A v případě že mu dojde palivo by měl do několika měsíců sám začít brzdit o atmosféru a sám i bez pomoci spadnout, to pochopitelně platí jen pro ty na nízké orbitě...
Problém s životností satelitu je obecný problém, nejen konkrétní firmy, dělají to všichni,
Pokud má satelit předpoklad funkčnosti ještě třeba 2-3-4 roky tak se jeho mise prodlouží nad rámec plánu, co by ne, že?! Provozovatel na tom aspoň vydělá....
To si řekne každý,
jenže takto nezodpovědné firmy ždímají palivové nádrže na satelitu do poslední kapky a pak není palivo pro nasměrování na sestupnou dráhu
Kdesi-kdysi jsem o tom viděl video a "odpad" na vyšší LEO tam dokáže kroužit i několik desítek let, viz trosky z dob prvních pokusných letu do vesmíru a zbytky raket které vynášely první satelity, to už je 50 let a pořád tam jsou
na MEO(GEO) vydrží objekt létat tisíce let
Na HEO pak miliony let
Pak taková srážka satelitu nebo úmyslně sestřelený satelit vyprodukuje tisíce trosek různých velikostí, jsou plány jak nefunkční satelity a větší trosky odchytavat, ale není v lidských silách vyčistit celou orbitu, divili by jste se co dokáže za škodu napáchat kus odloupnute barvy, izolační fólie,
nebo dokonce nedej bože horní stupeň nosne rakety ve které je stále zbytek paliva a je několikrát denně vystavován teplotním šokům -200/+200 °C, pak je otázka času kdy to nádrž nevydrží a exploduje
Doufám že SpaceX jako lídr a dnes i ukazatel směru vývoje dotáhne své Falcony i do znovupoužitelnosti horního stupně který by se měl vracet a údajně i sám přistávat.
Je to zatím na papíře a pro někoho je to scifi, ale to před pár lety byla i znovupoužitelnost 1.stupně, dnes je z toho rutina, a o znovupoužitelnosti uvažuji i takove firmy jako Boeing/Lockheed Martin a i NASA alespoň pro motorovou sekci SLS 1.stupne
Pevně doufám že se z oběžné dráhy naší modré kuličky nestane smetiště
Juj, to jsem se zase rozkecal
Odpovědět0 1
F9 do znovupoužitelnosti 2. stupňů ani nezkoušej. Má je nahradit SHS, kde 2. stupeň (Starship) už znovupoužitelná bude.
Jinak Druhé stupně F9 které vynášej Starlink jsou na hodně nízký dráze tak tam moc dlouho nepobudou co si vzpomínám.
Odpovědět0 0
Ten koncept zde pořád je. Nosná raketa Superheavy je strašný overkill pokud bude potřeba vynést várku malých satelitů a F9 tedy budou létat pořád a SpaceX chce minimalizovat náklady na výrobu nové rakety, proto se snaží zachytávat i ty blbé aerodynamické kryty které jsou na celé raketě nejlevnější
takže celkem chápu proč někdo přišel s tím nápadem na znovu použitelnost 2 stupně F9, takže tady nejde ani tak o odstranění kusu rakety z orbity, ale o ušetření nákladu na stavbu nového 2.stupně
IMHO: jak jsem už napsal dříve, objekty na nízké oběžné dráze vydrží i desítky let,
aby ten objekt brzy spadl musel by být ve výšce do 200km aby silně brzdil o atmosféru
vyfiltrované objekty z raket Falcon, na live radaru
http://stuffin.space/?search=falconedit:
a aktuální sít starlinku
http://stuffin.space/?search=starlink
Odpovědět0 0
Znovupoužitelnost 2. stupně F9 je nepraktická a dost nesmyslná. Je malí a lehký i 1. stupeň má malou hmotnost a tak se přístává nejen na 1 motor, ale i přesto se musí přistávat hoverslam. Na druhý stupeň nemá dost maliva na brždění z orbitální rychlosti takže by shoří, musel by brzdit ala Starship. Dále jak zaříditdosednutí? dejme tomu že by vynášel jen cubesaty a paliva dost, musel by přidat přistávací nohy, musel by se předělat tryska motoru (aktuální konstrukce nepřežije sestup do atmosféry a tuším že ani zážeh v atmosféře, motory merlin vac se testují bez trysky kvůli její háklivosti), alternativně by 2. stupeň musel padat na padáku, a chytat ho vrtulníkem,...
Do toho přichází věci jako RP1 je drahé palivooproti metanu, obecně přistávat s druhým stupněm F9 je fakt nesmysl z praktického pohledu.
SpaceX starlink vypouští na drahách kolem 250 km. Starlink satelity se pak šplhají víš sami pomocí vlastních motorů. Deorbitace nedávno zaniklého stupně trvala 3 týdny a to byla situace kdy neměli dost paliva pro brzdící zážeh aby urychlyli sestup do atmosféry.:
https://arstechnica.com/science/2021/03/a-falcon-9-rockets-second-stage-just-burnt-up-over-seattle/
Odpovědět0 0
Btw, on ten "blbý a levný" aerodynamický kryt stojí 6 milionů dolarů. Já se vcelku nedivím, že se je snaží ušetřit.
Odpovědět0 0
akuh:
Na internetu je dost konceptu jak by takový návrat měl vypadat, včetně úpravy tubusu prodloužením pro větší nádrže s přidáním přistávacích nohou a/nebo padáku.....
A jak sám píšeš, po pár týdnech se do atmosféry vrátí sám, 2-3 týdny obíhání mu zajistí sestup do hustší atmosféry a pak už stačí zapálit na pár vteřin motor, zbrzdit horizontální rychlost a o zbytek se postará třeba padák
wrah666:
ano, přesně tak,
blbej kryt kterej v sobě nemá kromě mechanizmu otevření "půlek od sebe" a padáku, žádnou jinou cenou techniku a stojí x milionů
a teď si představ kolik stojí raketový motor a tlakové nádrže, v hlavě to nenajdu i když jsem asi před týdnem koukal na video z Bocachica a stavby Starship a tam to říkali kolik stojí různé motory.
Ale ta cena je obrovská, proto se na testovací Starship montují jen 3 motory pro případ že dojde k rapidní neplánované demontáži
Odpovědět0 0
Cena za start by voko kolem 80-90 m USD, s tím, že se chytají první stupně a kryty. Hm, první stupeň má 9 motorů a je větší, na druhou stranu, cena druhého bude vyšší, než jen 1/9.. Když řeknu, že by voko může být tak za 15 milionů? Budeš souhlasit s výpočtem?
Odpovědět0 0
Uber :-) Základní ceny za start jsou pro F9
62 milionů (v1.2 s novým stupněm)
50 milionů (v1.2 s použitým stupněm)
[odkaz, pro zobrazení se přihlaste]
Odpovědět0 0
Prodloužení nádrže kvůli přistání = nižší nosnost nákladu, padák/přistávací nohy = nižší nosnost nákladu.
Ano koncepty jsou, ale jejich užitečnost je nízká. F9 je moc malí nosič.
Musel bys předělat motory, jak jsem psal. Tahle investice se nevrátí, protože by fakt museli předělat prakticky celí stupeň. To vyjde levněji použít SS. Lítá na levný palivo,...
Odpovědět0 0