NASA: raketa SLS je po testu v pořádku, proč ale skončil předčasně?
20.1.2021, Jan Vítek, aktualita
Závěrečný test hlavního stupně rakety SLS v rámci série zvané Green Run proběhl na konci minulého týdne a měla představovat ideálně osmiminutový zážeh čtyř motorů RS-25. Test byl ale brzy zastaven a my jsme byli zvědaví na příčinu.
NASA si tak chtěla 16. ledna vyzkoušet dlouhodobý zážeh čtyř motorů RS-25 v hlavním stupni rakety SLS, v jehož průběhu by si otestovala regulaci tahu, jeho směrování stavitelnými tryskami či další věci. Zážeh ale trval jen 67,2 sekundy, než systém kvůli jistému problému v jednom z motorů všechny RS-25 vypnul.
Mohli jsme se tak ptát, jaký konkrétní problém schovaný za obecný termín Major Component Failure to způsobil, co měl znamenat krátký záblesk v prostoru motorů a také nebylo jasné, zda taková zkouška bude vůbec stačit a zda se nebude muset opakovat.
NASA nyní zveřejnila nové informace k výsledkům testu a hned na začátku říká, že po prvotním prozkoumání dat lze říci, že systém zastavil probíhající test kvůli tomu, že byly překročeny jisté nastavené parametry. Ovšem jejich nastavení bylo kvůli snaze zajistit co největší bezpečnost až příliš přísné, čili to znamená, že při ostrém startu by k takové reakci nemělo dojít.
Dané parametry byly nastaveny specificky pro pozemní test zážehu a týkaly se právě systému pro řízení vektoru tahu. Jedná se o TVC (Thrust Vector Control), který směruje trysku každého z motorů RS-25 pomocí dvou akčních členů, které jsou poháněny hydraulickými jednotkami CAPU (Core Stage Auxiliary Power Unit). Právě při testování TVC vybočil hydraulický systém z přednastavených parametrů, když jeho tlak se dostal pod stanovenou úroveň na několik milisekund, což nastalo asi v 61. sekundě testu. To způsobilo vypnutí systému CAPU a následně i přerušení celého testu.
Nicméně to nemá spojitost s uvedenou Major Component Failure, která byla hlášena ve 45. sekundě testu, ovšem nastat měla už po 1,5 sekundách od zážehu. Právě ta se týkala motoru číslo čtyři, o němž mluvily původní zprávy a konkrétněji pak ztráty jednoho z jeho redundantních řídicích systémů. Čili ty mají připraveny zálohu, a tak test mohl pokračovat, než byl zastaven kvůli výše popsanému problému. Tento motor bude podrobně prohlédnut a opraven.
Zbývá ještě onen krátký záblesk, který se objevil u ochranného pláště motoru číslo čtyři a prohlídka opravdu odhalila malý kousek opáleného pláště, ale senzory neukázaly žádné abnormální teploty, a jde tak spíše o známku toho, že plášť posloužil svému účelu.
Nyní NASA zkoumá, zda jí data z tohoto testu budou stačit, anebo zda bude nutná ještě druhá zkouška s pozměněnými parametry.
Zdroj: NASA