Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

NASA si pro Měsíční stanici chystá čtyřikrát výkonnější elektrický pohon

23.10.2020, Jan Vítek, aktualita
NASA si pro Měsíční stanici chystá čtyřikrát výkonnější elektrický pohon
Zástupce NASA Glenn Research Center popsal cestu k tomu, jak využít solární/jaderný elektrický pohon vesmírných plavidel pro cesty k Marsu. K takovému zařízení ještě leccos chybí, ale vývoj je už nalinkovaný. 
NASA už dávno používá iontové motory, a to v praxi od mise sondy Dawn. Nyní je ale ve hře jejich nasazení i pro cesty na Mars, a to v rámci plavidel nesoucích posádku. Je tak jasné, že takové motory budou muset být mnohem výkonnější.
 
 
Princip tohoto pohonu je vcelku jednoduchý. Především je k němu potřeba energie, kterou je možné získávat ze Slunce díky solárním článkům nebo také z jaderných reaktorů. Dle toho pak mluvíme o solárním, nebo jaderném elektrickém pohonu či obecně prostě o iontovém pohonu. Elektrická energie se pak používá k ionizaci inertních plynů, jako je xenon nebo krypton a pomocí magnetických polí jsou ionty vystřelovány ven skrz trysky, čímž vzniká tah. A výsledek navíc vypadá i velice dobře, neboť proud iontů má modrozelenou barvu.
 
 
Výhody iontového pohonu jsou v tom, že loď si s sebou musí nést oproti chemickým raketám jen velice malý objem paliva a je schopna dosáhnout velice vysoké rychlosti a dlouhodobého tahu. Tento tah je ale na druhou stranu velice nízký, takže je velice slabá i akcelerace či obecně změny vektoru pohybu. Pro dlouhodobé mise je tak velice vhodný právě iontový motor, jak ukázala i sonda Dawn, která se dokázala díky svému pohonu zastavit u planetky Vesta, aby pak odlétla se podívat k Ceres, což by pomocí klasických raket nebylo možné. Dawn však využívá pohon, který patří do výkonnostní skupiny s 1 až cca 10 kW. Pro větší lodě tak bude zapotřebí mnohem víc. 
 
Zde nastupuje chystaná lunární stanice Gateway, jejíž modul Power and Propulsion Element (PPE) bude mít k dispozici výkon celkem 60 kW a z toho plných 50 kW bude určeno pro pohon. Ten tak bude přinejmenším 4x výkonnější než jiné dostupné verze. A jak ukazuje úvodní renderovaný obrázek, nepůjde o jeden velký motor, ale spíše o několik menších. 
 
Záměr NASA je zde zřejmý. Zásobování stanice Gateway bude mnohem složitější a dražší než vynášení nákladu do výšky 400 km k ISS, takže cílem je především ekonomický a úsporný provoz. A i díky tomu se daná technologie pohonu bude moci dále vyvíjet. 
 
 
Další zastávkou je už dle Jimi Russella z NASA Glenn Research Center planeta Mars. Pro cestu k ní s využitím iontových motorů ale už bude zapotřebí výkon v rozmezí 400 až 2000 kW, přičemž se stále posuzují možné koncepty, mezi něž patří i znovuobjevený jaderný tepelný pohon či případně kombinace jaderného elektrického pohonu s klasickými raketovými motory. 
 
Zdroj: NASA