Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
11.3.2020, Jan Vítek, aktualita
Pátá základní síla přírody by dle některých mohla být pevně spojena s temnou hmotou, ovšem my se nyní chceme podívat na výzkum maďarských vědců, kteří mluví o částici X17, jež má znamenat existenci páté síly. 
DarkRichelieu (1244) | 12.3.20207:18
Tak ta byla dávno objevena a našla se v klíně ženy. Jestli je něco mocnější než tohle tak to nevím, ale kvůli téhle síle se vedli války, zanikali celé říše a dodnes je to hybatel našeho snažení o to v životě něčeho dosáhnout.
Odpovědět3  5
Cemada (1225) | 12.3.20207:50
Souhlasím, že tato síla je mocná a co jsou někteří schopni kvůli ní udělat je někdy skoro nepochopitelné.
Nicméně ono ­"dodnes je to hybatel našeho snažení o to v životě něčeho dosáhnout.­" je na zamyšlení.
Jestli se nějaký člověk ­(chlap­) snaží něčeho v životě dosáhnout kvůli ženskému klínu, tak mi to přijde dosti smutné.
Odpovědět6  0
DarkRichelieu (1244) | 12.3.202010:14
Tak snažíš se mít nejlepší ­"hnízdo­" aby jsi přilákal nebo udržel samičku pokud možno tu nejlepší a dokázal jí a sobě že jsi schopen se postarat a zabezpečit rodinu. Teď si představ, že by jsi chtěl být sám bez ženy, nejenom v baráku, ale úplně. Co by ti pak stačilo k přežívání ?
Odpovědět1  3
Cemada (1225) | 12.3.202010:53
Tak zatím to tak víceméně mám. Mám kde bydlet, 2­-3 koníčky, pár fajn přátel, práci co mě baví, klid a hromadu volného času.
Nemám potřebu se honit kvůli tomu abych nalákal samičku, nemám potřebu si nic dokazovat co se týče rodiny. Naopak se někdy dosti zasměji, jaké ­"srandy­" si některé rodiny užívají.
Život není jen ženská a rodina. Nechci život podřizovat jen tomu.

Ale chápu, že každý to má nastavené jinak :­)
Odpovědět4  0
iocz (26) | 11.3.202018:19
Teda pokud je mi známo Stephen Hawking pracoval hlavně na teoriích o Černých dírách. Tvz. Hawkingovo záření jeho práce byly zaměřené relativisticky. Hawking nebyl strunař na sjednocení nepracoval. Pokud by dostal Nobelovu cenu tak pak za primordiální černé díry nebo za Hawkingovo záření.
Ještě něco málo k sílám. Slabá jaderná síla je zodpovědná za radioaktivitu a tedy za radioaktivní přeměny jádra né atomů. Například rozpad Neutronu na proton nebo obráceně rozpad protonu na neutron. Slabá jaderná síla neinteraguje pouze s kvarky ale i s leptony interaguje tedy i elektromagneticky například s elektrony a neutriny. Zatímco silná jaderná síla interaguje pouze s kvarky. Silná jaderná síla tedy drží pohromadě nukleony a nukleony drží pohromadě a tvoří z nich jádra. Proto se jmenuje silná jaderná síla atomy nijak neovlivňuje nemá na to ani dosah zatím co atomy mají velikost typicky 10­-10 ­(čti deset na mínus desátou ­)a interagují elektromagneticky ­(chemické interakce­) silná jaderná síla má dosah 10­-15 a tudíž její velikost dosahuje zhruba velikosti jádra uranu. Dosah slabé jaderné síly je cca 10­-13 a proto když se elektron dostane na takovou blízkost třeba k protonu může proto slabá jaderná síla přeměnit elektron + proton na neutron pomocí W částice. Tak že například hrníček , stůl atd. drží pohromadě elektromagnetická síla. To že postavím hrníček na stůl a on se jím nepropadne je také práce elektromagnetické síly. Vlastně veškerá chemie a fyzika atomů není nic jiného než elektromagnetická interakce a oborem je kvantová elektrodynamika. A ještě doplním že nosičem elektromagnetické síly je foton.
Odpovědět1  0
indyan (78) | 11.3.202021:38
Co si matně vzpomínám, tak Hawking se zabýval kvantovou fyzikou a jejím sjednocením s Teorií relativity. Hawkingovo záření vzniká jako důsledek ­"kvantového jevu­". Teorie relativity v žádném případě není schopna vyrvat hmotu zpoza Horizontu událostí černé díry.
Odpovědět0  0
iocz (26) | 12.3.202020:18
Ono je to složitější. Stephen W.Hawking je asi nejvíc známí jako popularizátor vědy. Fakticky patřil mezi první nebo správně mezi několik málo autorů kteří začali psát knihy určené Laikům. A tudíž v jeho knihách se dočtete od speciální teorie relativity až po M teorii. Nicméně jeho opravdu hlavním oborem kterému zasvětil svůj vlastní výzkum byla Fyzika černých děr, kosmologie a hledání kvantové teorie gravitace. Tak že jeho nejvíce studovaným tématem byla Gravitace tedy relativita a hledání formy gravitace která by zapadla a dala by se popsat kvantově opravdu práce na černých dírách. Ono to pak rádo svádí říct že pracoval na sjednocení sil ale on se nikdy nezabýval ani nevedl žádný výzkum zaměřený na kvantovou chromodinamiku ,slabou jadernou sílu a nebo hypotézy o teoriích o Superstrunách atd. A Fyzici kteří pracují na sjednocení hledají matematický aparát který by toto umožnil například teorie superstrun M teorie atd. Jinak s poza horizontu nevyrve ven hmotu ani kvantová mechanika. Ten princip spočívá v přirozené vlastnosti vákua kde probíhá tvorba elektron pozitronových párů. To je kvantový proces kdy se z pole vytvoří elektron a pozitron a po malém okamžiku spolu anihilují zaniknou a přemění se na fotony. A pokud by ten to proces probíhal na hranici horizontu událostí tak pak by tu existovala možnost že by pozitron zachytila gravitace a stáhla ho pod horizont a tudíž by pak ten druhý z páru elektron neměl s kým anihilovat a tak by odletěl to je to hawkingovo záření a pozitron který by spadl pod horizont by pak anihiloval s nějakým elektronem který by našel pod tím horizontem a když by anihiloval tak by vlastně zmenšil množství hmoty v černé díře o ten jeden elektron který by se tam přeměnil z hmoty na záření místo elektronu a pozitronu by tam byl foton ovšem ten by tak jako tak nebyl schopen s černé díry uniknout pořád by ho držela gravitace. Tak že s černé díry nikdo hmotu nevytrhne ale přeměňuje hmotu na záření. A ta hypotéza říká že taková díra by za x miliard miliard let tímto způsobem přeměnila hmotu na záření tím by zanikla a pak by to veškeré záření uvolnila najednou do vesmíru při svém zániku. Ale jsou to vlastně hypotézy.
Odpovědět1  0
kadanuh (132) | 13.3.20200:02
Píšeš: ­"Jinak s poza horizontu nevyrve ven hmotu ani kvantová mechanika.­" O dvě věty dál píšeš o vypařování černých děr založeném na kvantové mechanice... Vysvětluješ to tvorbou elektron ­- pozitronových párů a jejich zánikem za vzniku fotonů. Což o to, ale není to přirozená vlastnost vakua, jak uvádíš, protože kdyby to tak bylo, vakuum by vytvářelo fotony z ničeho a bylo by jimi zaplněné.
Odpovědět0  0
iocz (26) | 15.3.202010:54
Ano přesně tak to je vakuum není zdaleka prázdný prostor. Prakticky nonstop se v něm vytváří částice a zase zanikají podivejte se třeba na Casimirův jev. Jinak dle zákonu zachování se musí tvořit páry elektron pozitron aby nedocházelo k narušení zákonu zachování náboje. Kvantová mechanika není úplně jednoduchá na pochopení a nějakou dobu to zabere než člověk získá nějakou základní představu jak reálně funguje svět kolem nás.
Odpovědět0  0
kadanuh (132) | 15.3.202013:08
Píšeš ­"...po malém okamžiku spolu anihilují zaniknou a přemění se na fotony­". Tohle zpochybňuji.
Odpovědět0  0
kadanuh (132) | 12.3.202012:21
Rozpad protonu na neutron je spíše slučovacím dějem než­-li rozpadem. Kvůli nutného vstupu záporně nabité částice a doplnění hmotnosti ­- neutron je elektricky neutrální a těžší od kladně nabitého protonu. Foton je částice ­- nečástice. Nemá klidovou hmotnost, díky čemuž se může pohybovat nejvyšší možnou rychlostí, jakou prázdný prostor dovoluje. A to, že se nazývá částicí, je důsledek kvantování energií elektromagnetického pole podle Planckovy E=h*f, kde h je Planckova konstanta a f je kmitočet elektromagnetického vlnění. Ty kvanta jsou označovány za fotony. Jak by jsi vysvětlil použití fotonů jakožto nosiče síly v magnetickém stacionárním poli ­(dva magnety v dlaních­)?
Odpovědět1  0
iocz (26) | 15.3.202011:44
Ano ono to tak vypadá že jde o slučování nicméně je to proces slabé jaderné síly nazývaný betarozpad. Ty rozpady jsou dva beta + a beta mínus . https:­/­/sk.wikipedia.org­/wiki­/Beta_rozpad přiložím odkaz. V přírodě panují zákony zachovaní a prakticky skoro všechny procesy musí být zachovávány jako je náboj atd. většina lidí zná zákon zachovaní energie jako že energie=hmota ale těch zákonů je daleko víc. No k tomu že částice nemá klidovou hmotnost ano máte pravdu ale foton není jediný patří mezi ně třeba i 3 generace neutrin. Ono z hmotností je to vůbec zajímavé vlastně chápat hmotnost jako něco co váží v kg. atd. Je vlastně zbytečné nepřesné a proto se uvádí množství energie které je potřeba pro vytvoření dané částice tak že vlastně něco jako hmotnost ve fyzice se uvádí hmotnost tzv. elektron voltech fotony vznikají v různých procesech a proto je jejich energie kterou nesou proměnná vyz. elektromagnetické spektrum třeba takový elektron má hmotnost 512Kev pokud foton získá energii 512 kev respektive dvojnásobek dva fotony je proněj energeticky výhodné přeměnit se na pár elektron pozitron viz fluktuace vakua. Hezky je to vysvětleno a zobrazeno ve Feynmanový diagramech ale k nim to chce mít klíč aby se člověk vyznal v tom co ty jednotlivé značky znamenají. Hmotnost je navíc ovlivněna tím jak daná částice interaguje z higgsovým polem. Částice které z higgsem neinteragují vůbec hmotnost nemají ale přesto mají energii potřebnou pro jejich vznik a tudíž hmotnost v elektronvoltech. No já to neumím pořádně vysvětlit spousta věcí nemá žádné přirovnání na kterém by se to dalo přirovnat na něčem běžném kolem nás něco opravdu je hrozně špatně vysvětlitelné. A pak to působí možná trochu zmateně nebo divně ale opravdu to tak je. Tak a ještě k těm magnetům asi nejednoduší tady bude dát odkaz. Oborem je kvantová elektrodynamika. Zkusím to popsat jednoduše svými slovy a přidám odkaz. Fyzika klasická používá pojem síla ale neumí ho nijak vysvětlit a nedokáže popsat co to síla je. Kvantová mechanika už pojem síla nepoužívá a ani ho nepotřebuje. Kvantová mechanika používá pojem interakce a částice které tuto interakci zprostředkují. Tak že elektromagnetismus to že na sebe dvě elektricky nabité částice působí je dáno tím že si předávají kvanta elektromagnetického pole tedy předávají si částice které mezi nimi přenášejí to silové působení a pro elektromagnetismus jsou to právě fotony. Tak že dva elektrony si vyměnují fotony a tím vzniká koncept té síly. Veškerá chemie jakékoliv chemické reakce to že něco hoří nebo že je něco průhledné nebo že něco inertní nebo naopak velmi reaktivní to že má něco nějakou barvu není nic jiného než jenom interakce fotonů a elektronů. nic jiného se na tom nepodílí. https:­/­/cs.wikipedia.org­/wiki­/Kvantov%C3%A1_elektrodynamika. Tak snad sem se vyjádřil aspoň trochu srozumitelně. a ještě přidám odkaz kde jsou krásné popisy kdyby to někoho zajímalo je tam vidět několik základních interkací a je tam taky vidět že to opravdu je jen interakce mezi elektrony a fotony https:­/­/www.aldebaran.cz­/astrofyzika­/interakce­/elmg.php
Odpovědět0  0
kadanuh (132) | 15.3.202013:05
Klasická fyzika určuje sílu jako změnu hybnosti, což platí i pro mikročástice ­(mají vlastní hybnosti­), byť v jejich světě je těch sil více ­(silová pole­). Pokud teoretická fyzika nepotřebuje pojem síly, pak je zbytečné hovořit o čtyřech základních silách... Mezi deskami nabitého kondenzátoru je tok fotonů?
Odpovědět0  0
iocz (26) | 17.3.202021:21
Víte ono se říká síly ale správně je to interakce tak že svět kolem nás pohání 4 základní interakce. Proč se dnes občas někde říká síla netuším ale řekl bych že je to tím že v klasické fyzice se ten to pojem používá tak se to tak asi píše aby v tom nevznikal chaoz protože pojem síla zná každý kdo prošel Základní školou ale interakce by lidi mohla mást a tak se to tak asi pořád píše to si myslím já. Co se týče elektřiny tak tam je to zajímavé elektrický proud jsou pohybující se náboje tedy elektrony ale to co s nima hýbe je elektromagnetické pole tak že když zapnete vypínač k žárovce tak žárovka se rozsvítí prakticky okamžitě ale doba než se dostane elektron z vypínače do té žárovky řekněme třeba 3 metry bude trvat několik minut tak že to co se šíří vodiči atd. je pole a pole kmitá s elektrony tak že v podstatě elektrický proud je v uvozovkách proud který v tom kabelu či kondenzátoru jakémkoliv vodiči vlastně je pořád ale až to pole začne hýbat s těmi elektrony a tím vytvářet proud. Tak že to co se šíří kabelem je elektromagnetické pole samotné elektrony pak tečou velmi pomalu. Jinak veškeré chemické reakce jsou jen interakce světla a látky tedy elektrony a fotony nic jiného se na tom nepodílí tak že to že něco hoří že má něco nějakou barvu že voda nevyteče ze skleničky ven že je sklo průhledné atd. atd je interakce jen elektronů a fotonů. Tudíž i celý elektrický proud je jen interakce elektronů a fotonů. Pokud by vás to opravdu zajímalo můžu doporučit třeba knihu ,,Neobyčejná teorie světla a látky­"" od Richard P. Feynman jeden z největších fyziků 20 století. Docela to změní pohled na svět a pro začátek výborný úvod. Člověk najednou začne zjišťovat že svět kolem nás realita je v podstatě úplně jiná než tak jak jí vnímáme svými smysly. A ano hybnosti jsou v kvantové mechanice velmi časté a hybnosti jsou jedny ze základních kvantových čísel kterými popisujeme vlastnosti objektu třeba elektronu jeho vnitřní moment hybnosti se nazývá spin. Lidi si dost často představují fotony jako ty částice díky kterým vidíme tedy ty co vytváří sluníčko nebo žárovka atd. Ale rentgen gama záření tepelné záření to co vidí termovize člověk sám věci okolo vás které mají nějakou teplotu vysílají fotony neustále na různých vlnových délkách ty ale nevidíme neboť naše oči proto nejsou přizpůsobené vákuum je plné elektron pozitronových párů a tudíž i fotonů na které se proměnují vznikají zanikají fakticky kolem nás probíhají neustále interakce mi je jen nevidíme.
Odpovědět0  0
KurtF (25) | 11.3.202014:39
Dovolim si trochu kritiky. Chapu, ze jde o prevzaty vicemene bulvarni clanek, ale ­"madarsti vedci­" je vypovidajici jako ­"vychodonemecti inzenyri­". Pritom puvodni clanek ty zdroje ma ­(Institute for Nuclear Research at the Hungarian Academy of Sciences ­(Atomki­)­)
Jste pro me jednim z poslednich citelnych ceskych webu, nesklouzavejte prosim k bulvaru. Diky!
Odpovědět6  4
Jan Vítek (3359) | 11.3.202015:08
Ano, zapomněl jsem doplnit název institutu, napravím. Ale netuším, proč kvůli tomu hned musíte mluvit o bulváru. Populárně naučný článek je asi moc nudné označení.
Odpovědět8  1
wrah666 (6205) | 11.3.202020:56
Tady plus Osel. Ovšem tam jen ta cca půlka článků, které nepsal ­"pan­" Mihulka. Ten rád píše o tématech kterým nerozumí, zato si v každém článku neopomene libovat, jak je demokracie fajn, Usa jsou super a Rusko, Čína a Korea jsou zodpovědní za veškerý zmar. Na druhou stranu, třeba o jaderné energii tam velmi často píše docent Vladimír Wagner, což je skutečný odborník. A diskuze u článků čte a také odpovídá ­(Pane Vítek, vám sláva, vy též..­) takže se lze dozvědět opravdu zajímavé věci. A ne z doslechu. Pracovně byl na spoustě zajímavých míst a ochotně sdílí zážitky.
Odpovědět0  0
DrQQ (301) | 11.3.202014:38
Tuto povídku doporučuji všem, kteří by chtěli pochopit, co to vlastně ta síla X17 vlastně je.
Odpovědět0  1
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.