Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Nejlepší události a zklamání ze světa hardware 2009

31.12.2009, Petr Štefek, zajímavosti
Nejlepší události a zklamání ze světa hardware 2009
Podívejme se na stěžejní události ze světa hardware dnes končícího roku 2009, zejména na obligátní boj mezi rivaly na scéně procesorů a grafických karet. Vedle prozatím prázdných slov z této oblasti (Larrabee a Fermi) pak vyčnívá postupná expanze SSD disků mezi běžné uživatele coby jasný technologický krok kupředu.
AMD se povedl vskutku husarský kousek, když uvedla řadu Radeonů HD 5000 podporující DirectX 11 tak dlouho před konkurencí. Kdyby Nvidia svou architekturu Fermi byla schopna dostat na trh ihned po Vánocích, tak by toto vítězství bylo poněkud ušmudlané, ale podle posledních zpráv to vypadá, že Fermi se odkládá až někdy na jaro roku 2010, a to je pro hráče jasný signál, že nemusí s nákupem AMD DirectX 11 hardware příliš otálet.



Největší devizou grafické karty je samozřejmě její grafický čip. AMD nijak nezasahovalo do posloupnosti v označování svých čipů, a tak nové jádro dostalo do vínku název RV870. Zajímavostí tohoto čipu je, že i přes obří počet tranzistorů, který dělá z čipu G200 (GeForce GTX) chudého příbuzného, je rovněž (co do samotné fyzické velikosti) podstatně menší. Za vše může 40nm výrobní proces, který dovolil vytvořit takto malý čip i při takovémto počtu tranzistorů. Problémy s dodávkami dostatečného množství těchto grafických jader ovšem stále trvají, a tak je velmi těžké najít Radeony HD 5800 na pultech obchodů.



Takty nového čipu nejsou nijak dramaticky vysoké. Ten, kdo očekával prolomení frekvence 1 GHz, si bude zřejmě ještě muset počkat na další revizi s možným názvem RV890 nebo speciální vysoko taktované edice některého z výrobců. Tak jako tak, 850 MHz je slušným základem a s možným potenciálem pro přetaktování vše nevypadá rozhodně tak špatně.

Radeony HD 5000 přináší podporu pro DirectX 11, DirectCompute a samozřejmě pro nový OpenCL. Nvidia čile prohlašuje, že DirectX 11 nikdo v podstatě nepotřebuje, a tak to zůstane až do doby, než uvedou vlastní DirectX 11 kompatibilní čipy. Nás samozřejmě nové DirectX 11 také nemusí přivádět do varu, protože tituly s touto podporou na trhu ještě v podstatě absentují, ač jsme si v několika případech ukázali, že podpora tohoto rozhraní znamená také vyšší výkon.



DirectX 11 nám přináší především zbrusu nové funkce jako „multi-threaded rendering“ (umožní lepší využití tzv. multi-core procesorů pro renderování ve 3D), unifikovaný standard GPGPU (výpočty za pomocí GPU – měli jsme možnost vidět první krůčky u Nvidie a její platformy CUDA) nebo vylepšení možností vyhlazování a jeho efektivity (je tedy možné, že časem budeme za pomoci některého z pokročilých adaptivních algoritmů hrát hry při 16-32 násobném vyhlazování).

Jádro RV870 je vyráběno 40nm technologií, což umožnilo, aby samotné jádro bylo vzhledem k počtu tranzistorů (2,15 mld.) poměrně malé a plochou ho můžeme srovnat s postarším G92 od společnosti Nvidia. V jádru si na taktu 850 MHz brouká rovnou 1600 stream procesorů, což je rovný dvojnásobek oproti předchozí generaci RV770. Krom stream procesorů jsme se dočkali také zdvojnásobení počtu texturovacích a renderovacích jednotek.

Výše popisovaný čip ovšem bije jako srdce pouze u nejdražších Radeonů HD 5800, což zahrnuje v současné době tři modely - HD 5850, HD 5870 a dvoujádrové monstrum HD 5970. Pomalejší modely s čipy RV840 si již takové opěvování nezaslouží, protože jejich výkon na standardních hrách bez DirectX 11 se spíše podobá starším kartám, jako jsou Radeony HD 4800, a ke všemu jsou ceny těchto modelů uměle tlačeny poptávkou převyšující možnosti dodavatelů.