Nestabilitu RTX 3080 částečně řeší i nové ovladače 456.55, jak?
29.9.2020, Jan Vítek, aktualita
NVIDIA vypustila do světa nové ovladače GeForce verze 456.55, které mají za úkol mimo jiné i "vylepšit stabilitu karet RTX 30 v jistých hrách". To tak ukazuje, že i NVIDIA se pustila do řešení toho palčivého problému
Ovladače GeForce 456.55 přináší jako obvykle různé optimalizace a také nové funkce, jako třeba NVIDIA Reflex pro hry Call of Duty Warzone a Modern Warfare. Nás ale zajímá právě zvýšení stability karet série GeForce RTX 30, a to zvláště RTX 3080, o čemž již začali diskutovat jejich majitelé na Redditu.
Právě dle ohlasů to vypadá, že karty jsou skutečně stabilnější, ovšem NVIDIA toho docílila v podstatě jen tak, že snížila turbo, respektive možná spíše snížila výchozí limit spotřeby, nicméně výsledkem jsou nižší frekvence, které už zpravidla nepřekračují hranici 2 GHz (či alespoň ne tolik jako dříve). To ale nemusí být na škodu, neboť uživatelé mluví i o lepších výsledcích benchmarků, za čímž mohou stát snad i nižší teploty, díky nimž karty neškrtí svůj výkon, těžko říci.
V každém případě mohou být nové ovladače snadným řešením pro ty, kteří se nechtějí šťourat v nastavení grafiky pomocí Afterburneru či jiné utility, a to pochopitelně za předpokladu, že vůbec zaznamenali se svou novou GeForce nějaký problém.
Tématu se věnuje také server PCWorld, jehož recenzent Brad Chacos má k dispozici předprodukční verzi karty EVGA RTX 3080 FTW3, jejíž nestabilita byla opakovaně prokázána v rámci testů. Brad Chacos nyní potvrzuje, že nové ovladače vyřešily tento problém, ovšem právě za cenu nižších taktů. Původně karta běžela v případě hry Horizon Zero Dawn na taktu mírně přes 2 GHz a když dosáhla 2,25 MHz, systém spadl do desktopu. Nyní se s novými ovladači takt pohybuje ve hře mezi 1980 a 1995 MHz.
NVIDIA tak prostě trošku přiškrtila turbo a také už přidala své krátké oficiální vyjádření. V něm se píše, že AIB výrobci běžně upravují své návrhy karet a NVIDIA s nimi na tom úzce spolupracuje. Vhodný výběr kondenzátorů SP-CAP (POSCAP) a MLCC pak závisí právě na konkrétním designu, čili nelze čistě na základě toho hodnotit kvalitu karty.