Nezodpovědný pilot dronu havaroval do vrtulníku US Army
3.1.2018, Milan Šurkala, aktualita
Drony jsou zábavnou hračkou, bohužel hodně nebezpečnou. Nezodpovědných pilotů je hodně a jeden z nich nedávno kolidoval s vojenským vrtulníkem americké armády. Porušil totiž několik základních pravidel létání s drony.
Snahy vlád mít pod kontrolou piloty dronů možná mohou vypadat jako přílišná byrokratická "buzerace", bohužel sami piloti svým nezodpovědných chováním často dávají pádné důvody k tomu, aby se něco takového opravdu zavádělo. Tak se stalo 21. září 2017, kdy došlo k nehodě amerického vojenského vrtulníku UH-60M Black Hawk s dronem DJI Phantom 4, který byl řízen nezodpovědným pilotem. Nyní byla zveřejněna zpráva o vyšetřování a vidíme, jakým problémům vlastně piloti dronů a jejich okolí může čelit.
Pilot dronu vystartoval v New Yorku v blízkosti Hoffman Island, na který chtěl dronem doletět. Vystoupal do výše 300 stop (cca 90 metrů) a 8 minut letěl k ostrovu a kousek za něj. Poté zmáčkl tlačítko RTH (Return To Home) a dron se vydal na cestu zpět. Bohužel se připletl do cesty zmíněné helikoptéře. Její pilot se snažil srážce zabránit, ale lopatka rotoru smetla dron a rozmetala jej na části. Dron tak byl totálně zničen, helikoptéra to naštěstí odnesla jen zhruba 4cm poškozením lopatky a několika škrábanci na oknech od rozmetaných kusů dronu. Vrtulník se pak bez problémů vrátil zpět.
poškození vrtulníku způsobené dronem
Pilot dronu o srážce ani nevěděl. Půl hodiny na něj čekal a poté usoudil, že vybíjející se baterie nezvládla návrat letounu a ten se zřítil do moře. Jaké bylo překvapení, když mu na dveře domu zaklepali úředníci z NTSB (National Transportation Safety Board). Z výslechu vyplynulo, že pilot dronu sice už nalétal poměrně dost hodin a má už několikátý dron, ale jeho znalosti předpisů jsou velmi špatné. Ty začínaly a končily zhruba u toho, že věděl o zákazu letu v blízkosti letišť a nad hladinou 400 stop (cca 120 metrů).
Vrtulník UH-60, ilustrační foto, public domain
Přesto se mu podařilo porušit nejen pravidla, o kterých neměl ponětí, ale dokonce i ta, která znal. I když při osudovém letu nepřesáhl 300 stop, dříve téhož dne vylétl s dronem do výše 547 stop (166 metrů), což je minimálně o třetinu nad limit. Vůbec neměl tušení o tom, že na dron musí neustále vidět a vzdálenost 2,5 kilometru je tedy příliš. Poněvadž bylo jen pár minut před západem Slunce, po kterém už drony (až na výjimky) nesmí létat, úředníci se jej také zeptali na noční létání. Pilot jen odpověděl, že má přeci 4 poziční světla. Spoléhal se na aplikaci DJI Go4, která má sice zabudované informace o tom, kde se smí a nesmí létat, tablet ale nebyl připojený k internetu, takže aplikace neměla aktuální informace o dočasném zákazu letu dronů v dané oblasti právě kvůli vrtulníkům.
Pokud tedy rádi létáte s dronem, nebuďte překvapeni, když budou časem vyžadovány registrace dronů i pilotů. Možná dojde i na pilotní zkoušky a průkazy. Poděkovat pak můžeme těmto nezodpovědným pilotům, kteří berou pravidla na lehkou váhu.
Zdroj: app.ntsb.gov