Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
18.3.2024, Milan Šurkala, aktualita
Životnost lithiových akumulátorů sice už není tím nejpalčivějším problémem, přesto by bylo dobré mít na ně delší záruky. Myslí si to i šéf elektromobilky NIO, který navrhuje stanovit si 15letý cíl s navýšením procent minimální úrovně zbývající kapacity.
Eskymak (1057) | 19.3.202414:28
Nesmysl, protože trh se mění velice rychle a za 15 let tu mnoho z dnešních výrobců EV nebude, zejména těch čínských... Záruka je jen prázdný slib, peníze však musíte na ruku solit vy.
Odpovědět0  0
kp0 (49) | 20.3.20249:08
Budou, jen se spojí do větších koncernů nebo holdingů. Ale to není podstatné, důležitější by bylo, aby tyto záruky poskytly i tradiční značky. A pak už to bude zajímavé.
Odpovědět0  0
ensidia (130) | 20.3.202410:05
Čínské levné elektro auta tady nebudou, resp. budou zdaněné jako blázen. Žádný výrobce není takový blázen, aby dával záruku na něco o čem ví že odejde a náprava ­(bude celý jeho zisk z výrobku, a ještě bude muset držet skladem náhradní a to dvě generace zpátky, a spíš držet celou technologii, protože baterka není spalovací motor co se hodí do skladu a vytáhne se za 10 let­). Pokud se budeme bavit a reálných baterkách a reálných zárukách. A né o nějakém sci­-fi baterce z laboratořích, už se o tom baví 25 let? Kvůli fotovoltaice a žádná revoluce se nestala, a mám tušení že ani žádná ultra revoluce u baterkách v autě nenastane a na ty ještě jsou větší nároky, než na statickou FV elektrárnu. Takže baterka je z materiálů a výrobně dimenzovaná na 8­-20 let. A nějaký počet opakovacích cyklů to je nějakých 160 000km. Né že pak nebude fungovat, jen to auto pak začnete svorně nenávidět za to kolik vydrží. Nebo holt vytáhnete pár set tisíc do 8­-20let starého auta, aby bylo použitelné.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (5043) | 21.3.20248:00
"bude muset držet skladem náhradní a to dvě generace zpátky­"

Tak u baterek stačí držet nějaký formát článků, nemusí se měnit hned celý akumulátor a držet specifický model akumulátoru pro každý model auta. A znova, většina těch baterek přežije auto ­(i ty šílenosti z počátků let 201x s mizerným dojezdem, ještě dost netrvanlivou technologií, pořád ve většině jezdí na původní baterky, co teprve moderní auta, která mají směsi s vyšší životností a násobně větším dojezdem?­). A ty, které to nepřežijí, pak za těch 10+ let mohou dostat ještě lepší články, než měly v době výroby.

"mám tušení že ani žádná ultra revoluce u baterkách v autě nenastane­"

Nevím, jak si představujete baterkovou revoluci. Víte, ona asi nikdy nenastane, protože to je a bude spíše postupná evoluce. To se pak podíváte na stav 15 let zpět a zjistíte, že ta ­"revoluce­" se už dávno stala, jen v několika krocích a ne jednom.

"A nějaký počet opakovacích cyklů to je nějakých 160 000km.­"

Tak jestli má auto dojezd jen nějakých 400 km ­(reálně­) a baterka vydrží např. na 1000 cyklů, tak se tu bavíme o nějakých 350 tisících km. NMC v autech je výdrží poněkud jinde než LCO v elektronice. LFP se 4000 cykly nás životností na cykly dostává na 1,5 milionu km. Tam je opravdu otázkou především to stárnutí věkem.

"Nebo holt vytáhnete pár set tisíc do 8​­-20let starého auta, aby bylo použitelné.­"

Do 20 let starého auta žádných pár set tisíc vytahovat nebudete, 20letá auta jdou standardně do šrotu i ve spalovacích verzích ­(v ČR je průměr 21 let­).
Odpovědět0  0
kp0 (49) | 19.3.20249:55
Neuvěřitelné, už sem to tu psal asi dva roky, vždycky sem byl za to ...., že je to blbost. A ona to blbost asi není :­). Poslední krok k zařazením EV jako běžného pohonu, kdy se nebudu bát vložit peníze do EV ani jako běžný spotřebitel. Podnikatel si auto odepíše z daní, ale i tak tyto peníze musí vydělat... Patnáct let by byla parádní záruka, která EV posune nad běžné auta. Za mě by to vycházelo i s 12 léty a trochu menší kapacitou, ale čím více tím lépe. A ještě aby se to prosadilo i mimo Čínu.
Odpovědět0  0
Jirka-77 (1165) | 18.3.202421:50
To vypadá že maj Li­-ion baterie dobrý vývoj. Snad se baterie s velkou životností dostanou brzo i do běžné elektroniky.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.