Nizozemí prohlásilo některé formy loot boxů za nelegální
24.4.2018, Jan Vítek, aktualita
Zčeřené vody kolem loot boxů zdánlivě utichly, ale nyní se opět rozvířily díky nizozemským úřadům. Ty nyní rozhodly, že sice ne všechny loot boxy, ale některé z nich jsou nelegální a nebudou v takovém stavu akceptovány.
Dosud jsme se přitom od úřadů různých zemí posuzujících, zda by loot boxy měly být zařazeny mezi hazard, dozvídali buď to, že o hazard v podstatě nejde, nebo že si to vyžádá delší šetření. Šlo v podstatě především o posouzení toho, zda je naplněna podstata hazardu a tu mnozí viděli prostě tak, že existuje velká možnost toho, že za své peníze nedostaneme nic. To loot boxy obecně nesplňují, protože ty nabízí sice náhodně generovaný obsah, ale nestává se, že v nich nenalezneme zhola nic. Proto byly dosavadní posudky spíše takové, že o hazard nejde.
Na druhou stranu tu je ten fakt, že dané hry se prodávají i mladším osmnácti let (dle dané země), které jinak zákony před hazardem chrání a to bylo trnem v oku především pro havajské zákonodárce. Nyní tu ale máme rozhodnutí nizozemských úřadů, takže jaké je?
Po přezkoumání vybraných her se v Nizozemí rozhodlo o tom, že z deseti herních titulů zákony překračují celkem čtyři, což není zrovna málo. Pozitivní stránka věci je ta, že většina lidí, kteří si kdy koupili loot box, za takovou věc neutrácí mnoho peněz a už vůbec se tím nesnaží nahrazovat samotný zážitek ze hry. Jinými slovy, nesnaží se využívat mnohdy nabízené "pay to win" mechaniky a hazard loot boxů je moc neláká.
Overwatch vyšla z nizozemské studie ještě s relativně čistým štítem
Posoudit nebezpečnost loot boxů tak byl jeden z cílů nizozemské studie, která říká, že toto riziko do velké míry závisí na jejich formě. Jako nejnevhodnější byl viděn systém, který se podobá výherním automatům a nejde pouze o grafickou formu vertikálně rotujících odměn. Je to také nabídka jackpotů, neustálý a neomezený přísun loot boxů k otevření a také předkládaný efekt, že jsme jen těsně minuli velice hodnotnou odměnu. V takovém případě se mohou loot boxy v návykovosti vyrovnat i ruletě nebo black jacku. Méně nebezpečné loot boxy jsou zase přirovnávány hře bingo.
Nizozemci také posuzovali negativně tu možnost, že virtuální předměty z loot boxů mají na herním trhu jasně danou cenu a lze je obchodovat, což byl problém především v případě titulu Counterstrike GO. To je jeden z mála příkladů konkrétních her, které byly ve studii jmenovány a jinak se z ní téměř nedozvíme, které hry ze studie vyšly ještě dobře a jaké jsou ony čtyři problémové tituly. A pak tu máme ještě jeden aspekt, který se nizozemcům nezamlouval, a sice vzbuzování pocitu, že hráč má svou dovedností či prostě svým přičiněním možnost výhru nějak ovlivnit. Jde třeba o možnost otočit jako první nějakou kartu.
Díky jiným zdrojům se ale nakonec přeci jen dá určit, se kterými hrami mají nizozemci problém. Jde konkrétně o FIFA 18, Dota 2, PlayerUnknown’s Battlegrounds a Rocket League.
Zdroj: Extremetech