Nová GPU NVIDIE mohou použít AI pro simulaci vlasů
9.7.2018, Jan Vítek, aktualita
Někdo v NVIDII má zřejmě zvláštní zálibu ve vlasech, i když je jasné, že jejich realistické ztvárnění a vykreslování v reálném čase je velká výzva. V případě příštích grafických karet by tomu mohla napomoci i umělá inteligence.
Dobře si vzpomínáme na poslední vlnu titulů s Hairworks, jako byl třeba třetí díl zaklínače, kde se probíralo především to, jaký vliv má tato technologie na výkon, respektive na výslednou snímkovací frekvenci a žádná hitparáda to nebyla ani na samotných GeForce, natož pak na Radeonech.
NVIDIA a AMD dobře vědí, že hráče je vhodné zaujmout nejen výkonem, ale také další funkčností nových grafických karet, pro což potřebují také spolupráci vývojářů her, a to platí především pro AAA tituly. A nyní by se mohla eventuelně uplatit právě umělá inteligence, která by zajistila lepší ztvárnění vlasů či chlupů. Informuje nás o tom server PCGamersN, který hovoří o společné práci Univerzity v Jižní Karolíně, Pinscreenu a Microsoftu. Ta má zajistit automatické vytvoření 3D modelu s vlasy pouze ze 2D fotografie. Jde tak především o digitalizaci vzhledu lidských postav, což znamená snadnější tvorbu modelů třeba právě pro hry.
Právě realistické modelování vlasů je velice náročné. Tvář lze celkem snadno vytvořit na základě různých parametrů, což ostatně sami známe z různých editorů, které využívají herní studia a sama nám je i nabízejí. Dobré možnosti má k tomu třeba TES: Skyrim nebo řada jiných her. Že by nám ale některý z nich nabídl kromě několika připravených konkrétních modelů vlasového porostu možnost vytvořit si vlastní, to se nevidí. Vlasy jsou na rozdíl od obličejových rysů nepoddajná struktura, která může nabývat nespočtu různých podob, jež nejsou jednoduše popsatelné. Nejjednodušší je tak tuto podobu nasnímat a pokud to AI uspokojivě zvládne jen z pohledu na jednu fotografii, tím lépe.
Čili to znamená, že by počítačové hře vybavené novou AI funkcí měl stačit jeden snímek hráče a z toho bude moci snadno a rychle vytvořit odpovídající účes pro našeho avatara. Tvůrci se chlubí, že jde o model nenáročný na úložný prostor pro potřebná data umí v podstatě v reálném čase vytvořit odpovídají model účesu s 30.000 vlasy, a to při cca 17 FPS. Vytvořen byl jako obvykle, a to trénováním na vysokém počtu příkladů. Využit byl dataset s celkem 40 tisíci účes na nějakých 160 tisících obrázcích. Ve výsledku pak zabere vytvoření 3D modelu s vlasy jen několik milisekund. Aktuálně nejde o dokončený systém, který by už šlo nasadit, a tak bude třeba další trénink.
Co se týče použití v reálném světě, AMD i NVIDIA už mají své vlasové technologie HairWorks a TressFX, které slouží pro realistické vykreslení vlasů a chlupů, takže zde by se nová AI mohla uplatnit. Ostatně Jensen Huang (CEO NVIDIE) už dříve prozradil, že umělá inteligence se v budoucích hrách uplatní, což prohlásil právě v rozhovoru o jádrech Tensor v aktuálních nejmodernějších GPU NVIDIA, čili Volta.
Zdroj: PCGamesN