Nová Tesla Gigafactory může způsobit vážný nedostatek baterií
7.12.2017, Jan Vítek, aktualita
Nový obrovský provoz společnosti Tesla známý jako Gigafactory začal s výrobou již dříve v tomto roce a mimo jiné by se v něm měly vyrábět i baterie. Plánována je obrovská výrobní kapacita, ale namísto toho nyní hrozí nedostatek baterií.
Tesla Gigafactory je skutečně obrovský provoz, který je umístěn v americké Nevadě a produkovat by měl baterie o kapacitě, která se rovná produkci všech světových továren v roce 2013. Je tak naprosto zřejmé, že produkce baterií dokáže ovlivnit celosvětový trh a přesně to nyní hrozí. Jde konkrétně o baterie typu Li-ion, jež se široce používají především v elektronice, přičemž Tesla vykoupila snad všechny dostupné výrobní nástroje pro výrobu těchto baterií, ovšem nastartování produkce zatím neproběhlo podle představ.
Dle serveru etnews.com měl Panasonic společnosti Tesla prodat většinu z vyrobených baterií, které jsou určeny pro elektrovozy této značky, kvůli čemuž se zájemci o ně hromadí před dveřmi firem Samsung SDI, LG Chemicals či Murata. Samotný Panasonic má v Gigafactory svůj podíl, takže s Teslou úzce spolupracuje a především to už způsobuje citelný nedostatek baterií Li-ion.
Zástupce jistého japonského distributora baterií uvedl, že už dnes je nemožné v Japonsku nakoupit válcové lithiové baterie a Panasonic se navíc netají s tím, že už je sám nebude prodávat. To už mělo dojít do stavu, kdy si v Japonsku nelze pořídit ani baterie od Samsungu a LG, a to ani ty, které byly vyrobeny v Číně.
Prsty tak ukazují právě směrem ke Gigafactory, která má mít problémy s nastartováním výroby především kvůli nestabilním dodávkám energie a také nedostatku pracovní síly. Dodavatelé baterií se pak shodují, že dle jejich předpokladů bude nedostatek trvat až do druhé poloviny příštího roku.
Gigafactory tak z trhu vysává vyrobené baterie a sama je zatím není schopna produkovat v dostatečném množství. CEO firmy Panasonic Kazuhiro Tsuga přitom letos v říjnu uvedl, že proces výroby baterií bude v Gigafactory brzy zautomatizován, a díky tomu produkce prudce stoupne. Z toho vyplývá, že výroba baterií dřívev Panasonicu automatizovaná nebyla, takže je zřejmé, že se firmy snaží zavést podstatnou inovaci a není vůbec jasné, co je myšleno oním slovem "brzy". Jisté je pouze to, že dřívější předpoklady a odhady ohledně produkce baterií a vozů v Gigafactory byly nepřiměřeně optimistické.
Zdroj: etnews, Extremetech