Nové A8 bude dle Audi první autonomní vůz 3. úrovně na silnici
13.7.2017, Jan Vítek, aktualita
Společnost Audi se chystá na trh vypustit nový model vozu A8, který má být vůbec první běžně jezdící autonomní model 3. úrovně, jenž bude brázdit silnice. Ten tak bude běžně schopen se řídit sám.
V současnosti rozlišujeme celkem šest úrovní autonomního řízení, respektive pět, neboť nultá znamená rovněž nulovou automatizaci. Pak už následuje první, v níž může systém ovlivňovat řízení, nebo ovládat plyn a brzdu, třeba aby se vůz na dálnici udržel v pruhu. Druhá úroveň už znamená, že systém ovládá volant i plyn a brzu, ale to pouze při jistých jednoduchých podmínkách, čili opět třeba na dálnici.
Pak už následuje třetí, která se týká nového Audi A8 a zde už je systém schopen zjistit své možnosti při řízení a v případě potřeby upozorní řidiče, a to v dostatečném časovém předstihu. Ten tak musí být připraven na to, aby převzal řízení, ale nemusí nutně sledovat provoz. Ve čtvrté úrovni už musí být systém připraven na celkové převzetí řízení, takže člověk už může dopředu vědět, že na plánované cestě od něj nebude vyžadován zásah do řízení. Pak už následuje konečná pátá úroveň, v jejímž případě už může volant s pedály z automobilu rovnou zmizet, neboť systém se vypořádá se všemi scénáři.
Nové Audi A bylo představeno v Barceloně a jedná se o model pro příští rok. Výrobce prozradil, že systémy vozu budou spoléhat na vysoký výpočetní výkon řešení firmy NVIDIA, takže půjde o nějaký model "minisuperpočítače" Drive PX. Audi k tomu říká, že toto řešení dokáže zpracovávat 2,5 miliardy vstupních operací za sekundu.
Co ale také znamená 3. úroveň autonomního řízení dle Audi? To totiž uvádí, že řidič se nemusí věnovat provozu za určitých podmínek a ty v tomto případě znamenají, že auto se buď nachází na silnici/dálnici s jasně vyznačenými pruhy, nebo se pohybuje rychlostí do 60 km/h. To by tak logicky mělo znamenat, že se A8 vyzná v městském provozu a zvládne i vysoké rychlosti, pokud bude na vodorovně dobře značené komunikaci. Čili jediné omezení by dle těchto informací měly být okresky v rychlostech nad 60 km/h. Definici 3. úrovně pak odpovídá to, že auto řidiče předem upozorní, že je třeba převzít řízení.
To jsou technická omezení, ale mezi další patří i to, že na silnicích daného státu musí být vůbec umožněno takové auto využívat, i když to už závisí spíše na řidiči, jestli něco takového bude brát v potaz. Audi samotné pak zmiňuje především funkci 'Traffic Jam Pilot', která řidiči ušetří nervy, však každý, kdo řídí, jistě dobře zná tu otravu, když se šnečím tempem sune po silnici za neustálého rozjíždění a brždění.
Firma také ujišťuje, že nové A8 zahrnuje dost redundantních prostředků i výkonnostní rezervu na to, aby byl jeho systém bezpečný. My pak můžeme vidět nástup 3. úrovně jako opravdu velký skok, který už řidičům konečně umožní zabývat se za volantem něčím jiným. Ale právě tady nastupuje právní stránka věci, neboť policie ve státě, který s tímto nepočítá (u nás se o tom zatím jen mluví), jistě nebude moc benevolentní k řidičům, kteří si budou za volantem čistit zuby a holit se/malovat se/doplňte si sami.
Zdroj: Extremetech