Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

NVIDIA 3D Stereo 1/2: pohled do třetí dimenze

16.12.2008, Jan Černý, článek
NVIDIA 3D Stereo 1/2: pohled do třetí dimenze
NVIDIA velmi ráda zve novináře na prezentační akce. Na jedné z nich, v Mnichově, byla i naše redakce. Nejvíce pozornosti se věnovalo technologii 3D Stereo (prostorový pohled pomocí brýlí). O uvedení podobné technologie na trh se v minulosti snažili i jiní výrobci. Prosazení má v tomto případě zajistit vysoký výkon grafických karet, kvalitní softwarová podpora a spolupráce s vývojáři her.
Kapitoly článku:
  1. NVIDIA 3D Stereo 1/2: pohled do třetí dimenze
  2. Klub v Mnichově
Velmi často se můžeme setkat se situací, kdy hrubá síla procesoru přestává stačit, nebo je velmi neefektivní. Řeč je vykonávání různých algoritmů při konvertování videa nebo akcelerování fyziky (vřele doporučujeme přečíst článek PhysX aneb akcelerovaná fyzika ve hrách a listinu podporovaných her). Proto vzniklo API s podporou různých jazyků a výsledkem je například pomoc grafické karty při vykonávání skriptů ve Photoshopu. CUDA je souhrnný název pro tyto současné technologie kalifornského giganta NVIDIA. Ty ukrývají široké spektrum různých funkcí. Své místo si najdou jak v domácnosti, tak u profesionálů nebo hráčů. Pro hráče může ale také velmi slibně dopadnout spolupráci NVIDIE s Ubisoftem.


3D Stereo


Prostorová stereoskopie ve 2D prostoru je proces, při kterém se zobrazují na monitoru dva odlišné obrázky. Za určitých podmínek dojde k simulaci pohledu levého a pravého lidského oka (dvě oči = stereo). K prvním průkopníkům patřila Elsa, ale to už je téměř 10 let. Princip fungování se prakticky nezměnil.


Názorná demonstrace principu činnosti

Podmínka je splněna za předpokladu, že bude každé oko vidět pouze obraz pro ně určený. Toho dosáhneme jeho rychlým překrytím. Nejsnazší cesta, jak toho dosáhnout, je zatemnění sklíčka v brýlích. Tím dojde k simulaci prostorového vidění. Toto nastavení je možné v ovladači grafické karty (podporovány jsou zatím systémy Windows XP a Vista 32bit). Technickou podporu najdete mimo jiné i na diskuzním fóru NVIDIE.



Jediná pro uživatele výrazná změna je bezdrátová komunikace. Na stole leží vysílač a brýle mají zabudovaný přijímač napájený z akumulátoru. Synchronizace vzájemné komunikace se provede stisknutím tlačítka. Nabíjení je pak realizováno pomocí mini–USB konektoru.

Cena brýlí byla předběžně stanovena na $199. Minimální požadavky na provoz jsou kompatibilní grafická karta (GeForce 6 a vyšší) a aktuální ovladače. K základnímu provozu vystačí dokonce 14" CRT monitor. V obou případech jde ale o extrém a doporučené je následující:
  • karty GeForce 8xxx
  • 3D ready DLP TV (filmy, domácí kino)
  • 3D ready LCD (120 Hz = plné rozlišení na oko)

Od nového roku se počítá s vyšším standardem monitorů (současné modely najdete zde). Ty by měly mít obnovovací frekvenci 120 Hz. Důvod je jasný – při zakrývání očí dochází opticky ke snížení frekvence na polovinu (60 Hz / 2 = 30 Hz, a to velmi namáhá zrak). Pro správnou činnost nesmějí být v místnosti zářivky, jinak dojde ke stroboskopickému jevu a 3D projekci nebude možné pozorovat.

Následuje fotokapitola účastníků prezentace.
Doporučujeme náš velký přehled desktopových grafických čipů.

reklama