Nvidia Fermi - revoluce na poli grafických karet?
20.10.2009, Petr Štefek, článek
Nvidia nás záhy po uvedení nových Radeonů HD 5000 zahrnula prvními informacemi o chystané architektuře Fermi, která má ambice na to, aby se stala hnacím motorem pro segment herního hardware a také pro segment doposud jen oťukávaného High Performace Computingu.
Kapitoly článku:
- Nvidia Fermi - revoluce na poli grafických karet?
- Fermi – profesionál nebo hráč?
- Fermi – větší G200 s DirectX 11?
- FERMI – boj za efektivnější architekturu
- Fermi – ECC podpora a 64-bitové adresování paměti
- Fermi vs. RV 870
- Závěr
Podpora ECC - Error Code Correction
Pokud si ještě vzpomenete na článek o architektuře zbrusu nového jádra RV 870, který bije coby srdce Radeonů HD 5800, tak tam byla zmínka o ECD (Error Code Detection). Tato funkce odhalí případné chyby při operacích v paměťové sběrnici. Nicméně jedná se jen o detekci, a tak tyto případné chyby nejsou opraveny, ale všechna data jsou přeposlána znovu. FERMI disponuje plnou podporou ECC na úrovni L1 cache, L2 cache a DRAM (paměť akcelerátoru). Tato vlastnost není důležitá pro FERMI jako grafickou kartu, ale především pro FERMI jako „general purpose“ akcelerátor.
Mnoho vývojářů nebo zákazníků nechtělo o platformě Tesla moc slyšet, jelikož právě absence ECC byla pro ně stěžejní vlastností. Nyní se zdá, že by Nvidia mohla překonat bariéru mezi svým hardwarem a rozumně uvažujícími společnostmi, které sází na jistotu. Stále více to tedy vypadá, že společnost myslí na FERMI především jako „general purpose“ akcelerátor. Larrabee se může začít bát o svůj osud.
Unifikované 64-bitové adresování paměti
Pro další skok ve výkonu v oblasti profesionálních aplikací je potřebné uvažovat i nad kapacitou využitelné paměti, která byla doposud dostačující pro hry. FERMI nově podporuje 64-bitové adresování, ale čip samotný může adresovat „pouze“ 40 bitů, což znamená využitelnou kapacitu paměti 1 TB. To je samozřejmě značně nad možnosti dnešních výrobců pamětí nebo potřeb aplikací, avšak otevírá to cestu pro Nvidii, která plánuje pro své servery tesla kapacitu více než 16 GB paměti přímo na čtveřici akcelerátorů FERMI.
Konektory napájení - Kriste pane, snad to dají na stejnou stranu PCB
Pokud se podíváme na grafiku v počítačových hrách a současné algoritmy vyhlazování a velikosti rozlišení, pak samotná karta nepotřebuje více než 4 GB paměti, aby nebyla v tomto ohledu limitována ani v nejvyšších rozlišeních. To bude platit i době, kdy už bude FERMI jako takové dávno ve šrotu. Maximální kapacity paměti budou využívány ve zcela jiném segmentu, jak už bylo ostatně výše řečeno. Unifikované adresování má rovněž zcela stěžejní význam pro implementaci programovacího jazyka C++ a CUDA extenze pro tento jazyk.