Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Nvidia Fermi - revoluce na poli grafických karet?

20.10.2009, Petr Štefek, článek
Nvidia Fermi - revoluce na poli grafických karet?
Nvidia nás záhy po uvedení nových Radeonů HD 5000 zahrnula prvními informacemi o chystané architektuře Fermi, která má ambice na to, aby se stala hnacím motorem pro segment herního hardware a také pro segment doposud jen oťukávaného High Performace Computingu.
Bumbrlíček v podobě FERMI je na cestě, ale díky své hmotnosti nedorazí na pulty obchodů dříve než na počátku nebo průběhu prvního kvartálu roku 2010. Jaká bude cena tohoto high-endu si prozatím společnost nechává pro sebe, ale horko těžko se bude dostávat pod 10 tisíc korun. Za tuto cenu bude nám obyčejným smrtelníkům nabídnuto něco, co Radeony HD 5800 nedokáží. Co ona „featura“ bude, je zatím ve hvězdách, ale bude moc dobře, pokud to bude výkon vysoko nad úrovní konkurence.

Nvidia se zatím nepochlubila, co vše nám FERMI na ploše 467 mm2 nabídne. Je to pro zajímavost stejná velikost, jakou mělo jádro G80 a o něco málo méně než v případě G200, což je opravdu monstrózní čip. Společnost neposkytuje žádné další detaily o možných vylepšeních v oblastech důležitých pro grafiku, což znamená texturovací jednotky, renderovací jednotky nebo nové algoritmy pro vyhlazování.

FERMI je snad až příliš zaměřeno na High Performance Computing (HPC) segment, kde do teď společnost spíše živořila, což dokládá obrat v hodnotě 10 mil. dolarů za kvartál. To je v rámci všech aktivit společnosti okolo 1% celkového obratu. Myslí si skutečně Nvidia, že přidáním ECC a vyšším počtem procesorů v čipu dokáže zlomit dosavadní neúspěch? Společnost musí mít evidentně od svých partnerů a tohoto segmentu dostatečné signály, které ji stimulovaly odsunout herní byznys (hardware) do pozadí za HPC.


Jen-Huan (CEO) Nvidia - Eném esli na nás nehraješ nějakou čínu (maketa?)

Platforma Tesla ovšem potřebuje pro svůj opravdový úspěch téměř exponenciální růst prodejů, aby dokázal svoji životaschopnost. HPC je velmi specifický segment, kde nejsou koncoví zákaznící, kteří by si kupovali jednu dvě karty, ale jsou to především firmy a státní instituce, které staví superpočítače a výpočetní platformy v řádech stovek miliónů až miliard. Tento segment byl prozatím pro Nvidii něčím nedosažitelných a vzdáleným. S postupem času se ovšem společnost snaží urvat něco z ohromného koláče Intelu a AMD, které mají své x86 architektury a širokou škálu procesorů.

Nabízí se ovšem otázka, kam celý trh s herním hardware směřuje. Herní studia vyvijí často exkluzivně pro herní konzole nebo alespoň mají herní konzolu jako hlavní platformu. To dává do vínku těmto hrám docela nízké nároky na hardware, neboť základ konzol je ve srovnání s běžným herním PC poněkud zastaralý a pomalý. Máme zde stále tahouny v podobě DirectX 11, ale nikde není zaručeno, že hry s touto podporou nebudou narychlo předělané konzolové tituly.

Hlavní byznys herního průmyslu, ať se nám to líbí nebo ne, leží na platformách konzolí Xbox 360, Playstation 3 a Wii. Je tedy možné, že Nvidia nyní dělá velmi důležitý strategický krok, který jí získá nový trh a nové zdroje příjmů. Dnešní doba je ovšem nejistá, což dokládá ochota zákazníků kupovat nebo vůle investorů investovat do nových projektů a struktur. FERMI možná bude nejlepší řešení, ale ani to mu nemusí zajistit úspěch.

Zdroje: Anandtech, Nvidia, Xbitlabs
Doporučujeme náš velký přehled desktopových grafických čipů.