nVidia GeForce 6600 - levná grafika pro Doom 3
13.8.2004, Zdeněk Kabát, článek
Společnost nVidia včera vypustila nový grafický čip založený na architektuře NV4x, který by měl ovládnout mainstream a stát se cenově přijatelnou volbou pro nové hry s podporou DirectX 9.0. Mluvím zde o čipu GeForce 6600 (GT), který obsahuje 8 pixel pipeline, 128-bitovou sběrnici a je postaven na GeForce 6800.
Kapitoly článku:
- nVidia GeForce 6600 - levná grafika pro Doom 3
- SLI, technologie, výkon a cena
SLI - je libo 2x vyšší výkon?
Jistě jste již slyšeli o zkratce SLI, která znamená Scan Line Interleave. Tato technologie uvedená kdysi dávno společností 3dfx slouží k zapojení dvou grafických karet zároveň tak, že se každá stará o polovinu renderované scény. V praxi by to mělo znamenat dvojnásobný výkon, ačkoliv nic není stoprocentní. Technologii SLI nyní oživila i nVidia, a to i u karet GeForce 6600.
K aktivování SLI je kromě dvojice grafických karet třeba i dvojice slotů PCI Express x16. To není zrovna běžná konfigurace, ale Intel ji již slibuje u čipové sady Tumwater. Nyní přichází otázka - bude lepší si za stejnou cenu pořídit jednu GeForce 6800 nebo dvě GeForce 6600? Zatím je třeba jen čekat na Tumwater a pak se teprve uvidí.
CineFX 3.0 a Shader Model 3.0
Jak jsem říkal, GeForce 6600 přebírá z rodiny NV4x to dobré, včetně podpory CineFX 3.0. Takto označuje nVidia svou mikroarchitekturu, která dovoluje využít plně specifikaci DirectX 9.0c včetně pixel a vertex shaderu 3.0. V praxi to znamená o něco vyšší výkon v DX9 aplikacích, ale hlavně hardwarovou podporu nových technik, jako je Displacement Mapping (detailně rozebrán ho naleznete v tomto článku).
UltraShadow II - jako stvořená pro Doom 3
GeForce 6600 samozřejmě podporuje i další drobnosti, které jsme mohli u 6800 najít. Jednou z nich je UltraShadow II, která slouží programátorovi k vymezení oblasti, v níž budou vypočítávány a vykreslovány stíny. Programátor snadno určí hraniční Z-souřadnice a o ostatní se stará grafická karta. Toho je nejlépe využito při renderování stencil stínů a díky UltraShadow II se může výrazně zvýšit výkon. A hádejte v jaké hře? Ano, je to Doom 3.
Obr. 7 - Scéna vyrenderovaná pomocí UltraShadow II
Několik vylepšení se dočkal také engine k akceleraci videa, ale to zde nebudu příliš rozebírat. V podstatě se jedná o algoritmy, které mohou např. předpovědět s větší přesností následující snímek videa, dále obsahuje NV43 integrovaný TV enkodér, podporu HDTV apod. Enkódování a dekódování DivX je také částečně hardwarově akcelerováno.
Cena a dostupnost
Poslední kapitolou tohoto preview je cena a dostupnost nových grafických čipů. Zatímco GeForce 6600 bude stát jen $150, cena GeForce 6600 GT byla určena na $199. Ve srovnání se $400 za GeForce 6800 GT, resp. $500 za GeForce 6800 Ultra to není nejhorší, navíc pokud vezmeme v úvahu podporu SLI. Obě dvě grafické karty by měly být dostupné v září.
Závěr
Nyní záleží opravdu na rychlosti. Na rychlosti, kdy dostane nVidia GeForce 6600 na trh a na rychlosti, kdy ATi vypustí svůj nový mainstreamový čip RV410. V tuto chvíli by byla totiž GeForce 6600 vynikajícím řešením - s osmi pixel pipeline, paměťmi DDR3 a podporou Shader Modelu 3.0 by se stala jednoznačným králem mainstreamu. Druhou věcí je podpora AGP sběrnice, která by mohla být klíčová. Protože má nVidia k dispozici HSI můstky, neměl by být přechod problém.
Obr. 10 - GeForce 6600 GT - mainstreamový král Dooma 3?
Zatím se nemohu příliš vyjadřovat k výkonu, ale neoficiální informace jsou dvě - GeForce 6600 má být rychlejší než Radeon 9800XT a podle jednoho screenshotu má dosáhnout v 3DMarku 03 přes 8000 bodů. Ať je to pravda či ne, jedno je jasné: GeForce 6600 se stane jednou z ideálních grafických karet pro Doom 3, a to za poměrně nízkou cenu. Již se těším na recenze.
Zdroje: Guru3D, nVnews
Jistě jste již slyšeli o zkratce SLI, která znamená Scan Line Interleave. Tato technologie uvedená kdysi dávno společností 3dfx slouží k zapojení dvou grafických karet zároveň tak, že se každá stará o polovinu renderované scény. V praxi by to mělo znamenat dvojnásobný výkon, ačkoliv nic není stoprocentní. Technologii SLI nyní oživila i nVidia, a to i u karet GeForce 6600.
K aktivování SLI je kromě dvojice grafických karet třeba i dvojice slotů PCI Express x16. To není zrovna běžná konfigurace, ale Intel ji již slibuje u čipové sady Tumwater. Nyní přichází otázka - bude lepší si za stejnou cenu pořídit jednu GeForce 6800 nebo dvě GeForce 6600? Zatím je třeba jen čekat na Tumwater a pak se teprve uvidí.
CineFX 3.0 a Shader Model 3.0
Jak jsem říkal, GeForce 6600 přebírá z rodiny NV4x to dobré, včetně podpory CineFX 3.0. Takto označuje nVidia svou mikroarchitekturu, která dovoluje využít plně specifikaci DirectX 9.0c včetně pixel a vertex shaderu 3.0. V praxi to znamená o něco vyšší výkon v DX9 aplikacích, ale hlavně hardwarovou podporu nových technik, jako je Displacement Mapping (detailně rozebrán ho naleznete v tomto článku).
UltraShadow II - jako stvořená pro Doom 3
GeForce 6600 samozřejmě podporuje i další drobnosti, které jsme mohli u 6800 najít. Jednou z nich je UltraShadow II, která slouží programátorovi k vymezení oblasti, v níž budou vypočítávány a vykreslovány stíny. Programátor snadno určí hraniční Z-souřadnice a o ostatní se stará grafická karta. Toho je nejlépe využito při renderování stencil stínů a díky UltraShadow II se může výrazně zvýšit výkon. A hádejte v jaké hře? Ano, je to Doom 3.
Obr. 7 - Scéna vyrenderovaná pomocí UltraShadow II
Několik vylepšení se dočkal také engine k akceleraci videa, ale to zde nebudu příliš rozebírat. V podstatě se jedná o algoritmy, které mohou např. předpovědět s větší přesností následující snímek videa, dále obsahuje NV43 integrovaný TV enkodér, podporu HDTV apod. Enkódování a dekódování DivX je také částečně hardwarově akcelerováno.
Cena a dostupnost
Poslední kapitolou tohoto preview je cena a dostupnost nových grafických čipů. Zatímco GeForce 6600 bude stát jen $150, cena GeForce 6600 GT byla určena na $199. Ve srovnání se $400 za GeForce 6800 GT, resp. $500 za GeForce 6800 Ultra to není nejhorší, navíc pokud vezmeme v úvahu podporu SLI. Obě dvě grafické karty by měly být dostupné v září.
Závěr
Nyní záleží opravdu na rychlosti. Na rychlosti, kdy dostane nVidia GeForce 6600 na trh a na rychlosti, kdy ATi vypustí svůj nový mainstreamový čip RV410. V tuto chvíli by byla totiž GeForce 6600 vynikajícím řešením - s osmi pixel pipeline, paměťmi DDR3 a podporou Shader Modelu 3.0 by se stala jednoznačným králem mainstreamu. Druhou věcí je podpora AGP sběrnice, která by mohla být klíčová. Protože má nVidia k dispozici HSI můstky, neměl by být přechod problém.
Obr. 10 - GeForce 6600 GT - mainstreamový král Dooma 3?
Zatím se nemohu příliš vyjadřovat k výkonu, ale neoficiální informace jsou dvě - GeForce 6600 má být rychlejší než Radeon 9800XT a podle jednoho screenshotu má dosáhnout v 3DMarku 03 přes 8000 bodů. Ať je to pravda či ne, jedno je jasné: GeForce 6600 se stane jednou z ideálních grafických karet pro Doom 3, a to za poměrně nízkou cenu. Již se těším na recenze.
Zdroje: Guru3D, nVnews