nVidia GeForce FX 5950 a 5700 - skóre vyrovnáno
Jak lze předpokládat, příliš odlišností oproti GeForce FX 5900 Ultra u této novinky nenaleznete. Stejně jako se škálují procesory, tak nyní narůstají frekvence u grafických čipů. GeForce FX 5950, nebo-li NV38, je vyráběna 0,13mikronovým procesem u společnosti TSMC (Taiwan Semiconductor Manufacturing Company). Díky několikaměsíční zkušenosti s NV35 a nově s využitím low-k procesu, byla tedy zvýšena frekvence jádra, ale jen o 25MHz na současných 475MHz.
Trochu nám zrychlily i paměti, které ze 425MHz zvýšily svůj takt taktéž na 475MHz (950MHz efektivně), čímž se zvýšila propustnost o nějakých 12% (nyní je tedy cca 30,4GB/s). Sběrnice zůstává 256-bitová jako u všech moderních GPU a 256MB paměti už je také v hi-endu standardem.
A nyní to smutné – zvýšení frekvencí +25MHz / +50MHz je vlastně tím jediným, co nám nVidia nabídne. Síla marketingu je velká a zvýšení taktu, které si leckdy dovolí i výrobce grafických karet, se stává příležitostí k vypuštění „nového“ čipu. Uvnitř zůstává architektura stejná, takže např. renderovací pipeline nejsou napevno určeny. Abych to vysvětlil – pro operace s použitím Z-bufferu a stencil buffer je výkon roven jen 4 pipeline, při všech ostatních operacích se pak GPU chová jako s 8 pipeline. Problém je, že Z a stencil buffer jsou využity prakticky ve všech hrách.
Na obrázcích, které jsou vloženy mezi odstavci, se pak můžete podívat na fyzické změny v referenčním designu. Jistě Vám padl zrak na chlazení. Na samotném čipu je použit heatsink, který se stejně jako u procesorů AMD připevňuje ke kartě kovovou sponou. K prohánění vzduchu systémem pak slouží 2,5“ větrák (oproti 1,5“ u NV35), který tak může běžet na nižších otáčkách. GeForce FX 5950 Ultra je tak od dob NV30 nejtišší hi-endovou kartou nVidie a může se srovnávat s Radeonem 9800XT. Ovšem nešťastnou věcí je pro změnu způsob chlazení pamětí. Zelená kovová destička na chlazení 950MHz pamětí příliš nestačí, a tak snad ostatní výrobci přijdou s něčím vhodnějším.
A nakonec tu máme srovnání specifikací se starými známými:
ATi Radeon 9800XT | nVidia GeForce FX 5900 Ultra | nVidia GeForce FX 5950 Ultra | |
Grafické jádro | R360 | NV35 | NV38 |
Výrobní proces | 0,15 mikronu | 0,13 mikronu | 0,13 mikronu |
Počet tranzistorů | 107 milionů | 125 milionů | 125 milionů |
Frekvence jádra | 412MHz | 450MHz | 475MHz |
Velikost paměti | 256MB | 256MB | 256MB |
Frekvence paměti | 365MHz (730MHz DDR) | 425MHz (850MHz DDR) | 475MHz (950MHz DDR) |
Paměťová sběrnice | 256-bit DDR-I/II | 256-bit DDR | 256-bit DDR |
Propustnost pamětí | 23,4 GB/s | 27,2 GB/s | 30,4 GB/s |
Pixel fillrate | 3,04 Gpixel/sek. | 1,8Gpixel/s 3,6Gpixel/s* | 1,9Gpixel/s 3,8Gpixel/s* |
Transformace trojúhelníků | 412 MT/sek. | 315 MT/sek. | 356 MT/sek. |
Počet pixel pipeline | 8 | 8** | 8** |
TMU na pipeline | 1 | 1 | 1 |
Textur na TMU | 8 | 16 | 16 |
Podpora DirectX | 9.0 | 9.0+ | 9.0+ |
Pixel shader | 2.0 | 2.0+ | 2.0+ |
Pixel instrukce | nekonečno | 1024 | 1024 |
Vertex enginy | 4 | FP Array | FP Array |
Vertex shader | 2.0 | 2.0+ | 2.0+ |
Způsob FSAA | 6x MultiSampling | 8x MultiSampling | 8x MultiSampling |
Úspora šířky pásma | HyperZ III+ | LMA II Optimized | LMA II Optimized |
Barevná komprese | 6:1 | 4:1 | 4:1 |
Z-komprese | 4:1 (24:1 při 6x FSAA) | 4:1 | 4:1 |
Optimalizace obrazu | SmoothVision 2.1 | IntelliSample HCT | IntelliSample HCT |
Cena | $499 | $400 - $500 | $499 |
Tab. 1 – Srovnání hi-endových GPU dneška
* - Nižší hodnota platí pro operace se Z- a stencil bufferem
** - Při operacích se Z- a stencil bufferem se využijí jen 4 pipeline