Nvidia GF100 alias Fermi - bližší informace
21.1.2010, Petr Štefek, technologie
Dnešní článek přináší bližší informace o nové architektuře GF100 společnosti Nvidia. Nemusíte se bát, protože se nebude jednat pouze o kopírování PR informací, ale nad vším se řádně zamyslíme a vše si rozebereme.
Kapitoly článku:
Nvidia nám na tento týden opět přichystala nové informace o Fermi aka GF100. Na letošní novoroční Consumer Electronics Show (CES) v Las Vegas se Nvidia opět snažila, aby nikdo nezapoměl, že nová generace karet GeForce je již za dveřmi. Prezentace GF100 je už několik měsiců hlavním tématem různých spekulací a hlavně zpoždění. Kdo doufá, že po proběhnuvším CES se dozví detaily o grafické kartě GeForce 300 a hlavně uvidí alespoň nějaké poměrové grafy výkonu k současným Radeonům HD 5800, bude nejspíše zklamán.
Bohužel se stále nedozvíme poměrně podstatné parametry nové GeForce, což zahrnuje především pracovní frekvence, složení produktového portfolia DirectX 11 karet a detaily o jádru. Původně jsem chtěl tento krok ze strany Nvidie ignorovat a nepřipravovat článek žádný, neboť se v něm čtenáři dozví minimum nových nebo důležitých informací. Nakonec jsem rozhodl jinak a vše trochu okořenit svým komentářem, s kterým samozřejmě ne všichni budou souhlasit.
Nvidia nám bohužel nesděluje ani tak základní informaci, jako kolik produktů bude na zbrusu novém jádře založeno, nebo jaká bude jejich cena. A to ve výrobní společnost znamená jediné - finální produkt je poměrně daleko od uvedení na trh a pokud by společnost tato fakta držela pod pokličkou záměrně, tak velmi pravděpodobně bude někde zakopaný pes. Ten může spočívat v poměrně agresivně spočítaných cenách, které by z nové generace grafických karet GeForce (vzhledem k jejich výkonu) mohly udělat menší lákadlo pro zákazníky, než jaké všichni očekávají. A očekáváme toho hodně.
Grafická karta osazená čipem GF100 má být podle očitých svědků benchmarků podstatně výkonnější než GeForce GTX 285 (spekuluje se o výkonu někde na úrovni GeForce GTX 295). Spousta populistů už vykřikuje do světa, že nová karta bude minimálně na úrovni výše zmiňovaného dvoujádrového modelu. Osobně jsem přesvědčen, že tomu tak být může, ale pouze a jen ve speciálně vybraných aplikacích, v realném světě her nikoli (neověřený údaj je 50 vs. 80 FPS ve Farcry 2 oproti GeForce GTX 285).
Nvidia má výsledky proti Radeonům HD 5800 zcela nepochybně již mnoho týdnů v šuplíku, ale ne a ne je vytáhnout na světlo boží. Když uvažíme dosavadní marketingovou strategii firmy, která jakoukoli - byť sebemenší - výhodu nebo pozitivum začala hlasitě vykřikovat do světa, tak zcela jistě postrádáme hlášku:“Podívejte se, naše nová GeForce deklasuje Radeony na všech frontách!“.
Důvodů může být mnoho. Na papíře Fermi aka GF100 vycházelo jako Radeon HD 5800 "killer", ale díky opoždění a třeba i neschopnosti TSMC pořádně zvládnout moderní 40nm výrobní proces zde může mít společnost problém. Původně plánované vysoké takty totiž nemusí většina čipů zvládat, a proto se ven nepouštějí informace o výkonech. Dalším problémem může být fakt, že GF100 jednoduše i přes dosažení plánovaných parametrů není pro RV870 dostatečným soupeřem (není to ovšem pravděpodobné) a nebo je jeho výkon příliš podobný (velmi pravděpodobné). Pokud by byl problém jen v dodávkách počtu čipů, pak bychom pravděpodobně již znali parametry připravovaných karet a jejich počet.
Nvidia má v rukávu kromě výkonu samotného čipu také technologie s přidanou hodnotou, kde najdeme především PhysX a CUDA. Prvně jmenovaný nám ovšem vrásky na čele dělat nemusí, neboť přesto, že je tržní podíl PhysX poměrně velký, většina her licencuje pouze verzi akcelerovatelnou skrze CPU. CUDA je již trochu jiná káva a pokud jste profesionál pracující například s Photoshopem CS4, tak je přínos obrovský (zrychlení práce je reálné a velmi efektivně tak šetříte projektový čas).
Přestože bude mnohým připadat, že se opakujeme, tak v následujících kapitolách se s Fermi seznámíme blíže a budeme doufat, že v době kvetoucích stromů již budeme mít GeForce 300 reálně k dispozici.
Bohužel se stále nedozvíme poměrně podstatné parametry nové GeForce, což zahrnuje především pracovní frekvence, složení produktového portfolia DirectX 11 karet a detaily o jádru. Původně jsem chtěl tento krok ze strany Nvidie ignorovat a nepřipravovat článek žádný, neboť se v něm čtenáři dozví minimum nových nebo důležitých informací. Nakonec jsem rozhodl jinak a vše trochu okořenit svým komentářem, s kterým samozřejmě ne všichni budou souhlasit.
Nvidia nám bohužel nesděluje ani tak základní informaci, jako kolik produktů bude na zbrusu novém jádře založeno, nebo jaká bude jejich cena. A to ve výrobní společnost znamená jediné - finální produkt je poměrně daleko od uvedení na trh a pokud by společnost tato fakta držela pod pokličkou záměrně, tak velmi pravděpodobně bude někde zakopaný pes. Ten může spočívat v poměrně agresivně spočítaných cenách, které by z nové generace grafických karet GeForce (vzhledem k jejich výkonu) mohly udělat menší lákadlo pro zákazníky, než jaké všichni očekávají. A očekáváme toho hodně.
Grafická karta osazená čipem GF100 má být podle očitých svědků benchmarků podstatně výkonnější než GeForce GTX 285 (spekuluje se o výkonu někde na úrovni GeForce GTX 295). Spousta populistů už vykřikuje do světa, že nová karta bude minimálně na úrovni výše zmiňovaného dvoujádrového modelu. Osobně jsem přesvědčen, že tomu tak být může, ale pouze a jen ve speciálně vybraných aplikacích, v realném světě her nikoli (neověřený údaj je 50 vs. 80 FPS ve Farcry 2 oproti GeForce GTX 285).
Nvidia má výsledky proti Radeonům HD 5800 zcela nepochybně již mnoho týdnů v šuplíku, ale ne a ne je vytáhnout na světlo boží. Když uvažíme dosavadní marketingovou strategii firmy, která jakoukoli - byť sebemenší - výhodu nebo pozitivum začala hlasitě vykřikovat do světa, tak zcela jistě postrádáme hlášku:“Podívejte se, naše nová GeForce deklasuje Radeony na všech frontách!“.
Důvodů může být mnoho. Na papíře Fermi aka GF100 vycházelo jako Radeon HD 5800 "killer", ale díky opoždění a třeba i neschopnosti TSMC pořádně zvládnout moderní 40nm výrobní proces zde může mít společnost problém. Původně plánované vysoké takty totiž nemusí většina čipů zvládat, a proto se ven nepouštějí informace o výkonech. Dalším problémem může být fakt, že GF100 jednoduše i přes dosažení plánovaných parametrů není pro RV870 dostatečným soupeřem (není to ovšem pravděpodobné) a nebo je jeho výkon příliš podobný (velmi pravděpodobné). Pokud by byl problém jen v dodávkách počtu čipů, pak bychom pravděpodobně již znali parametry připravovaných karet a jejich počet.
Nvidia má v rukávu kromě výkonu samotného čipu také technologie s přidanou hodnotou, kde najdeme především PhysX a CUDA. Prvně jmenovaný nám ovšem vrásky na čele dělat nemusí, neboť přesto, že je tržní podíl PhysX poměrně velký, většina her licencuje pouze verzi akcelerovatelnou skrze CPU. CUDA je již trochu jiná káva a pokud jste profesionál pracující například s Photoshopem CS4, tak je přínos obrovský (zrychlení práce je reálné a velmi efektivně tak šetříte projektový čas).
Přestože bude mnohým připadat, že se opakujeme, tak v následujících kapitolách se s Fermi seznámíme blíže a budeme doufat, že v době kvetoucích stromů již budeme mít GeForce 300 reálně k dispozici.