Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

NVIDIA představuje Adaptive Temporal Antialiasing s ray tracingem

31.7.2018, Jan Vítek, aktualita
NVIDIA představuje Adaptive Temporal Antialiasing s ray tracingem
Ray Tracing vždy býval příliš náročný na výkon, aby mohl být nasazen pro vykreslování scén v reálném čase pomocí grafických karet. Nyní se ale o něm začíná mluvit stále častěji a nyní i ve spojení s technikou antialiasingu. 
Adaptive Temporal Antialiasing (ATAA) by dle načasování mohl být jednou z novinek, kterou představí nová generace karet GeForce, ale o tom se nyní bavit nechceme a už předem je třeba říci, že to není pravděpodobné. Spíše se podívejme na to, co nám nabídne samotná technologie ATAA, která je spojena s ray tracingem. Tato technika vykreslování scén slibující věrné odlesky či lom světla a zkrátka práci s ním, ostatně už míří do her. Umožní třeba věrně se lesknoucí brnění Storm Trooperů, takže nemusí vůbec posloužit pro vykreslení celé scény, ale jen její části. A ostatně lze očekávat, že ray tracing bude i jedním z tématů pro letošní Gamescom. 
 
 
Zjednodušeně se dá říci, že Adaptive Temporal Antialiasing (ATAA) rovná se Temporal Antialiasing (TAA) plus ray tracing. Jde o technologii určenou především počítačovým hrám a vyvinuta byla proto, aby se řešily problémy, jež má TAA v rychle rozhýbaných scénách. 
 
 
NVIDIA slibuje, že ATAA dosáhne kvality 8x supersamplingu s přijatelným zpožděním vykreslení snímků, aby šlo o plynulé vykreslování v reálném čase, což si však zkoušela na Unreal Enginu 4 s velice výkonnou kartou TITAN V s čipem GV100 generace Volta. To není zrovna karta, jejíž ekvivalent by měl každý z nás doma. 
 
 
Možná i právě proto tato technologie nebude hráčům k dispozici nijak brzy. NVIDIA zatím představila ATAA ve své výzkumné práci, takže by mělo trvat ještě dlouho, než se opravdu dostane do her. Autoři ATAA také podtrhují důležitost implementace DXR API (Microsoft DirectX Raytracing), která je nutným předpokladem pro nasazení nového antialiasingu a žádné z mainstreamových GPU toto API dosud nepodporuje, i když to se asi brzy změní. Pak ale zbývá ještě samotná podpora her. 
 
Práce uvádí, že ATAA staví na technice temporal antialiasing s využitím adaptivního ray tracingu, přičemž vyhovuje rámci komerčních herních enginů a dnešních GPU technologií s příslušnými API pro ray tracing. Výhodou ATAA je, že v dynamických scénách eliminuje efekt duchů a rozmazaného obrazu, přičemž jak už bylo řečeno, kvalita odpovídá 8x supersamplingu a už dnes je možné dosáhnout doby 33 ms pro vykreslení snímku, což odpovídá 30 snímkům za sekundu. Více informací se dozvíte ve zdroji aktuality. 
 
Zdroj: NVIDIA