Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Nvidia RTX 5880: ořezaná verze RTX 6000 přináší 14 tisíc CUDA jader a 285W TBP

5.1.2024, Milan Šurkala, aktualita
Nvidia RTX 5880: ořezaná verze RTX 6000 přináší 14 tisíc CUDA jader a 285W TBP
Nvidia přináší odlehčenou verzi výpočetní karty RTX 6000, kterou nazvala RTX 5880. Ta přichází o 22 % CUDA jader, ponechává si však velkorysou 48GB paměť GDDR6. O trochu nižší je i spotřeba TBP.
Novinkou společnosti Nvidia ve výpočetních kartách je nová RTX 5880 (Ada Generation). Jde o ořezanou verzi RTX 6000, která by se svými specifikacemi mohla vejít do limitu amerického banu, který omezuje max. výkon karet dodávaných a prodávaných v Číně. Tato pravidla jsou ale jinak stanovena pro klasické grafické karty (kde za tímto účelem vznikla GeForce RTX 4090 D) a pro karty do datacenter. Novinka má snížený počet CUDA jader z 18.176 na 14.080, což je 22% pokles (pro srovnání, RTX 5000 má 12800 CUDA jader). Spolu s tím se snížil také počet Tensor Core z 568 na 440 a RT Core ze 142 na 110. Nepřekvapí, že toto se projevuje na výsledném výkonu, který je sice nižší, ale stále velmi vysoký.
 
V FP32 šel výkon z 91,1 na 69,3 TFLOPS, což je 24% pokles. To napovídá nejen snížení počtu jader, ale také mírnému snížení taktů v řádu desítek MHz (odhadem cca 50 MHz dolů). V případě Tensor výkonu šel výkon dolů z 1457 na 1108 TFLOPS. Paměťový systém zůstává totožný, obsahuje tedy velkou 48GB paměť typu GDDR6 na 384bitové sběrnici s datovou propustností 960 GB/s. Karta je určena pro rozhraní PCIe 4.0 x16 a díky snížení výkonu se také snížila i spotřeba, i když ne moc výrazně. Konkrétně šlo o snížení ze 300 na 285 W. Chlazení je aktivní, karta je 2slotová a schopná 4× výstupu ve 4K při 120 Hz nebo 2× 8K při 30 Hz, k dispozici jsou 4 porty DisplayPort 1.4a. Najdeme tu 3 jednotky pro kódování a 3 jednotky pro dekódování videa.
 
Karty podporují grafická rozhraní DirectX 12, Shader Model 6.6, OpenGL 4.6 a Vulkan 1.3. Z výpočetních API to je pak CUDA 11.6, OpenCL 3.0 a DirectCompute.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
Doporučujeme náš velký přehled desktopových grafických čipů.