Nvidia Tegra 2: budoucnost smartphonů a tabletů
12.1.2011, Petr Štefek, technologie
Nvidia Tegra 2 je novinkou pro zbrusu nové smartphony a tablety, kde má ambice přinést dosud nevídaný výkon. Můžeme se těšit dual-core telefony nebo tablety umožňující přehrávání full HD videa nebo hraní her.
Kapitoly článku:
- Nvidia Tegra 2: budoucnost smartphonů a tabletů
- ARM Cortex A9 - nová architektura
- GeForce ULV, Video a akcelerace Flash
- Tegra Zone - optimalizované aplikace komerčně
- Závěr
Nvidia má oproti dalším hráčům na trhu se SoC pro mobilní telefony a tablety jednu podstatnou výhodu, je totiž velmi úzce spojena s vývojáři software pro konzole a PC. Mám teď na mysli především hry, které budou nejspíše také jednou z hlavních sil tlačících vývoj tabletů a telefonů kupředu. Tato konkurenční výhoda může přesvědčit mnoho výrobců, aby dala přednost právě Tegra 2.
Nvidia pracuje s mnoha existujícími partnery z oblasti smartphonů na tom, aby každé čtvrtletí měla pro Android k dispozici aktualizované a nové aplikace. Cílem Nvidie je mít každý kvartál jeden vlajkový titul, který bude Tegru činit mimořádně atraktivní mezi ostatními platformami. Na konci tohoto roku chce mít Nvidia na trhu přes 100 optimalizovaných aplikací pro Tegru. Tento cíl je mimořádně důležitý, neboť ani ostatní dvoujádrové platformy nebudou žádná ořezávátka. Samotné aplikace budou pro majitele tabletů a telefonů postavených na operačním systému Android k dispozici na speciální Tegra Zone. Všechna zařízení s platformou Tegra 2 budou navíc mít tuto aplikaci nainstalovanou přímo na zařízení, takže jednoduše požadovaný software zaplatíte a stáhnete.
Optimalizované aplikace samozřejmě zakoupíte přes Android Market, ale Nvidia se rozhodla, že její aplikace se mezi záplavou dalších neztratí, a tak bude vše dobarveno samostatným kanálem pro nákup a distribuci. Nvidia ve svých materiálech srovnává již existující herní titul Backbreaker, kde je vidět znatelný pokrok v zobrazení, ale na druhou stranu se materiály nezmiňují o specifikacích systému. Na skutečné srovnání opět musíme vyčkat, až budou na trhu reálné telefony s novými SoC. Na obrázcích vidíme na uměle vytvořených modelech, kde jsou rozdíly, ale musíme opět říct, že funkcionalita GPU integrovaných do SoC, ať už se jedná o Tegru nebo Qualcomm, bude omezená API. Je tedy více než pravděpodobné, že tyto srovnávací obrázky jsou pouze slepým výstřelem marketérů. Navíc nejsou podloženy skutečnými čísly. Pro Tegru 2 bude jistě síla a schopnosti GPU důležité, ale přeci jen nebudou stačit na to, aby uživatelé hromadně nakupovali zařízení s Tegrou.
Nvidia zdá se vsází na schopnosti Tegra 2 v oblasti grafiky opravdu hodně a bude velmi pravděpodobně ve svých budoucích platformách masivně podporovat GPGPU i v oblasti tabletů a telefonů. Všechny cesty vedou do Říma a všechny kroky Nvidie ke GPGPU. Jak už jsem řekl mnohokrát, můžeme očekávat, že malé SoC platformy budou taženy ve svém vývoji především zábavním průmyslem, kde je každý výkon malý. Mobilní zařízení nebudou omezovány ve svých možnostech ještě dlouho.
Kde najdeme Tegra 2 jako v prvním reálném dostupném telefonu již víme. Bude to LG Optimus 2X, který po hardwarové stránce vypadá opravdu úžasně. Samozřejmě budou následovat další modely rozličným značek a je otázkou, zda se jich dočkáme také od lídrů v oblasti smartphonů, jako jsou HTC či Samsung. Na specializovaných serverech se dočkáme recenzí LG Optimus 2X a jsem velmi zvědavý, jak si povede při brouzdání webem, které je často i na poměrně moderních smartphonech poměrně pomalé (na mém obstarožním HTC HD2 je to někdy opravdu utrpení). Některé zahraniční weby již měly tento telefon v ruce a mohli otestovat jeho schopnosti v reálu. Škoda, že si ještě dlouho počkáme na novou verzi operačního systému Android 3.0, který má být převratným operačním systémem pro tablety a smartphony. Současný Android 2.3 je sice rychlým systémem bez závažnějších nedostatků, ale na tablety se zatím příliš nehodí a jeho hlavní doménou jsou smartphony.
LG Optimus 2X
LG Optimus 2X je asi prozatím nejzajímavější smartphone, který je na platformě Tegra 2 představen. V našich e-shopech ho prozatím nekoupíte a ani distributoři nemají ověřeno, kdy bude reálně k dispozici, ale můj skromný odhad je někdy začátkem února. Horší je, že podle prvních zpráv je telefon distribuován na testy s Androidem verze 2.2.1 Froyo a skrz nabídku update není verze 2.3 přístupná. Vzhledem k tomu, že telefon splňuje minimální požadované specifikace, jsem spíše zvědav na upgrade na Android 3.0. Obecně mají ovšem zařízení jako jsou smartphony velmi krátkou morální životnost.
Tablety založené na Tegra 2 jsou schopny akcelerovat kromě jiného i hry založené na Unreal Engine 3, což nám dokázal Epic na demonstraci, kdy byla scéna renderována k obstojné rychlosti. Samozřejmě je zde otázka ergonomie ovládání a vůbec typu her, které mohou být akceptovatelně na tabletech bez zvláštních periferií provozovány. Grafický výkon je ale ve světě mobilních zařízení vítaný bonus.
Nvidia pracuje s mnoha existujícími partnery z oblasti smartphonů na tom, aby každé čtvrtletí měla pro Android k dispozici aktualizované a nové aplikace. Cílem Nvidie je mít každý kvartál jeden vlajkový titul, který bude Tegru činit mimořádně atraktivní mezi ostatními platformami. Na konci tohoto roku chce mít Nvidia na trhu přes 100 optimalizovaných aplikací pro Tegru. Tento cíl je mimořádně důležitý, neboť ani ostatní dvoujádrové platformy nebudou žádná ořezávátka. Samotné aplikace budou pro majitele tabletů a telefonů postavených na operačním systému Android k dispozici na speciální Tegra Zone. Všechna zařízení s platformou Tegra 2 budou navíc mít tuto aplikaci nainstalovanou přímo na zařízení, takže jednoduše požadovaný software zaplatíte a stáhnete.
Nvidia zdá se vsází na schopnosti Tegra 2 v oblasti grafiky opravdu hodně a bude velmi pravděpodobně ve svých budoucích platformách masivně podporovat GPGPU i v oblasti tabletů a telefonů. Všechny cesty vedou do Říma a všechny kroky Nvidie ke GPGPU. Jak už jsem řekl mnohokrát, můžeme očekávat, že malé SoC platformy budou taženy ve svém vývoji především zábavním průmyslem, kde je každý výkon malý. Mobilní zařízení nebudou omezovány ve svých možnostech ještě dlouho.
Kde najdeme Tegra 2 jako v prvním reálném dostupném telefonu již víme. Bude to LG Optimus 2X, který po hardwarové stránce vypadá opravdu úžasně. Samozřejmě budou následovat další modely rozličným značek a je otázkou, zda se jich dočkáme také od lídrů v oblasti smartphonů, jako jsou HTC či Samsung. Na specializovaných serverech se dočkáme recenzí LG Optimus 2X a jsem velmi zvědavý, jak si povede při brouzdání webem, které je často i na poměrně moderních smartphonech poměrně pomalé (na mém obstarožním HTC HD2 je to někdy opravdu utrpení). Některé zahraniční weby již měly tento telefon v ruce a mohli otestovat jeho schopnosti v reálu. Škoda, že si ještě dlouho počkáme na novou verzi operačního systému Android 3.0, který má být převratným operačním systémem pro tablety a smartphony. Současný Android 2.3 je sice rychlým systémem bez závažnějších nedostatků, ale na tablety se zatím příliš nehodí a jeho hlavní doménou jsou smartphony.
LG Optimus 2X
LG Optimus 2X je asi prozatím nejzajímavější smartphone, který je na platformě Tegra 2 představen. V našich e-shopech ho prozatím nekoupíte a ani distributoři nemají ověřeno, kdy bude reálně k dispozici, ale můj skromný odhad je někdy začátkem února. Horší je, že podle prvních zpráv je telefon distribuován na testy s Androidem verze 2.2.1 Froyo a skrz nabídku update není verze 2.3 přístupná. Vzhledem k tomu, že telefon splňuje minimální požadované specifikace, jsem spíše zvědav na upgrade na Android 3.0. Obecně mají ovšem zařízení jako jsou smartphony velmi krátkou morální životnost.
Tablety založené na Tegra 2 jsou schopny akcelerovat kromě jiného i hry založené na Unreal Engine 3, což nám dokázal Epic na demonstraci, kdy byla scéna renderována k obstojné rychlosti. Samozřejmě je zde otázka ergonomie ovládání a vůbec typu her, které mohou být akceptovatelně na tabletech bez zvláštních periferií provozovány. Grafický výkon je ale ve světě mobilních zařízení vítaný bonus.