Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

nVidia Titanium? Co je to vůbec zač?

20.11.2001, Pavel Švéda, článek
nVidia Titanium? Co je to vůbec zač?
Teprve nedávno uvedl technologický leader ve výrobě grafických čipů, společnost NVIDIA, novou řadu svých GeForce GPU s názvem Titanium. Jde o pouhý marketingový trik, nebo skutečně o novinku zasluhující si dané pojmenování? Více se dozvíte v dnešním článku.
Titanium? Co je to vůbec zač?

Hned na začátku odpovím na řečnickou otázku vznesenou již v úvodu: Je Titanium opravdu něčím novým a převratným - nebo pouze chytrým marketingovým tahem ? A hned si na ni i odpovím: Půl na půl. Proč ? Podívejme se na jednotlivé příslušníky této mladé rodiny kritickým okem.

Obr. 1 - Logo GeForce 2 Ti

Prvním a zároveň morálně nejstarším členem je GeForce2 Ti jako (snad) už poslední reinkarnace modelu GeForce2. Pohlédneme-li kousek zpátky do historie, tento typ prošel cestu od varianty GTS přes Pro až po dnes nejvýkonnější Ultra. Bližší technické specifikace (tak jak je uvádí výrobce), jsou ve srovnávací tabulce:
Ikona Odkaz na databázi
GeForce2 GTS
GeForce2 Pro
GeForce2 Ti
GeForce2 Ultra
Paměťový interface
128-bit DDR
128-bit DDR
128-bit DDR
128-bit DDR
Polygonů/s
25 milionů
25 milionů
31 milionů
31 milionů
Fill rate
800 Mpixelů/s
800 Mpixelů/s
1 Gpixel/s
1 Gpixel/s
Propustnost paměti
5.3 GB/s
6.4 GB/s
6.4 GB/s
7.36 GB/s
Tab. 1 - Přehled parametrů grafických čipů řady GeForce 2

Z porovnání je vidět, že v případě GeForce2 Ti není přídomek Titanium zárukou nejvyššího výkonu. Starší Ultra mladičkou Ti překonává v paměťové propustnosti, lze tedy předpokládat, že bude mít především ve vyšších rozlišeních navrch. nVIDIA vidí smysl uvedení tohoto čipu především v útoku na "průměrného uživatele", který pro ni představuje hlavní odbytiště.

Obr. 2 - Logo GeForce 3 Ti500 a Ti200

Dalšími dvěma sourozenci jsou již skuteční "Titánové", plně hodní svého jména, patřící v současnosti mezi nejvýkonnější grafické čipy (míněno dostupné grafické čipy). Jejich občanská jména jsou GeForce3 Ti 200 a GeForce3 Ti 500 a jsou založeny na stejném jádře jako původní GeForce3. GPU stále obsahuje kolem 57 milionů tranzistorů, je ale vyráběno vylepšenou 0,15 mikronovou technologií, snižující (při stejné rychlosti) příkon a tím i provozní teplotu čipu. Tento výrobní proces umožňuje zároveň čipy taktovat na vyšší frekvenci a - díky vyspělejší technologii - zvyšuje výnosy při výrobě. Pro zákazníky by z toho mohl vyplynout příjemný závěr v podobě levnějších grafických karet s těmito čipy (a snad i s menšími chladiči - při pohledu na novější grafické karty mě napadá, že je neuvěřitelné že už někdo nevyrábí kapalinové chlazení pro jednotlivé komponenty počítače - rozměry chladičů začínají připomínat zesilovače z hifivěží z doby před zhruba desítkou let).

Pro snadnější porovnání opět uvádím tabulku se základními technickými daty:
Ikona Odkaz na databázi
GeForce3 Ti 200
GeForce3
GeForce3 Ti 500
Paměťový interface
128-bit DDR
128-bit DDR
128-bit DDR
Operací/s
700 miliard
800 miliard
960 miliard
Fill rate
2.8 AA Gpixelu/s
3.2 AA Gpixelu/s
3.84 AA Gpixelu/s
Propustnost paměti
6.4 GB/s
7.36 GB/s
8 GB/s
Tab. 1 - Přehled parametrů grafických čipů řady GeForce 3

Varianta Ti 200 podle horších parametrů připomíná jakousi "MX" verzi GeForce3, jedná se však o stejný čip pouze taktovaný na nižší pracovní frekvenci. S uvedením Titania NVIDIA zároveň ohlásila dvě nová vylepšení, která by měla trojková Ti dostat do vínku. Bohužel - jak se později ukázalo - tyto "novinky" již podporuje i původní GeForce3 a marketingové oddělení si pouze jejich ohlášení celou dobu nechávalo jako zálohu do budoucna.

První "novinkou" je Shadow Buffers - stínové buffery, umožňující vytvářet v reálném čase skutečné stíny. Stínování bude prý opravdu "skutečné", konečně jsou podporovány měkké stíny a zaručena vyšší realističnost. Důsledkem toho jsou například možné úžasné volumetrické efekty. Jeden z nich si můžete prohlédnout na následujícím obrázku.

Obr. 3 - Shadow Buffers u GeForce 3

Dalším vylepšením jsou 3D textury, které objektům přiřadí vlastnosti trojrozměrného materiálu. Objekty nyní už nebudou duté a jednoduše potažené "kůží" tak jak doposud, budou plné a budou mít definovanou svou vnitřní strukturu. Jako příklad si můžeme představit letokruhy u dřeva, které teď bude velmi snadné namodelovat. 3D texturing je implementován jako součást původního nfiniteFX Engine.

Teď vás určitě bude zajímat, jakpak si asi vedou nováčkové v praxi. Můžete se těšit, právě dokončujeme testy dvou GeForce3 Ti (Ti 200 a Ti 500) od výrobců ASUS a Leadtek a recenzi již v brzké době uvedeme.


Zdroj: nVidia
Doporučujeme náš velký přehled desktopových grafických čipů.